Viser resultater 1 til 10 af 10
    Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    64

Standard Opskrift på pastasovs...:-)

Man tager 3-4 modne perberfrugter, befrier dem for frugtstolen og skærer dem i grove bidder.

Koges møre i så lidt vand som muligt, ca. en halv time. Vandet hældes fra.

Køres igennem en passaverdura - eller gnides igennem en sigte, så skallerne sorteres fra.

Pulpen koges op med fløde i forholdet 2 : 1 og koger, indtil sovsen er cremet og smages til med salt.

Velbekomme!

KH
    Sally
    Carpe Diem

Guest avatar
    JS Gæst

Standard

Kære Sally

En dejlig nem opskrift du her kommer med, den vil jeg prøve næste gang vi skal have pasta. Mums jeg kan næsten fornemme smagen

Morgenknus JS

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    64

Standard

Kære JS

Jamen, det var da godt, at du syntes om den.

Her kommer en opskrift på svamperisotto:

Tørrede Carl Johan-svampe lægges i blød i lunkent vand et par timer. Tages forsigtigt op ad vandet og skæres i mindre stykker.

I en gryde kommes et par spiseskefulde olivenolie og et grofthakket løg svitses uden at tage farve, til det er klart.
    Basmati-ris tilsættes og svitses med. Et halvt glas hvidvin tilsættes. Når hvidvinen er fordampet tilsættes et skvæt varm bouillon ( fra terning) og risene koger under omrøring. Så tilsættes svampene og der spædes lidt ad gangen med svampevandet. Væde tilsættes lidt efter lidt og risene koger i alt 18-20 minutter.

Risen skal helst koges "tør" på denne måde, og når den er mør tilsættes et par store spiseskefulde revet parmesanost - voila!

Men kan IKKE lave risotto på rå grøntsager normalt. De skal forkoges først. Men denne svamperisotto er min foretrukne og kan selvfølgelig også laves på friske svampe.

KH
    Sally
    Carpe Diem

Guest avatar
    JS Gæst

Standard

Kære Sally

I aften skal vi have pasta, og jeg har tænkt mig at lave din lækre sauce til, jeg skal bare lige huske fløden, fy sikken et ord, jeg plejer kun at synde til weekenden aldrig en mandag men det skal ugedagen nu ikke bestemme. Din risotto skal også prøves, jeg elsker at lave mad, har i tonsvis af opskrifter og min familie har stået model til meget kan jeg betro dig

Læg lige mærke til mine glade smilies jeg har lige lært at hente dem fra Langkawi så nu kan jeg slet ikke styre mig.

Kærlig hilsen JS

Guest avatar
    Dinah Gæst

Standard

Jeg bliver særdeles lækkersulten ved at læse disse lækre opskrifter!!
    Men, som I nok har læst andetsteds, så er vi ved at bygge hus om, og lige nu er det køkkenet, der står for tur. Dvs. at vi altså intet køkken har for tiden - vi klarer os med to intermistiske kogeplader og grillen + en "nedlagt" dør som køkkenbord. Først i uge 25 bliver det nye køkken sat op, så vi må vente lidt med de kulinariske udfoldelser....

JS - det er flot, at du har fundet ud af at hente smilies fra en anden hjemmeside!!! Måske lykkes det også mig engang...

Knus,
    Linda

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    64

Standard

Kære JS

Jamen, det var da herligt - håber at du kan få solmodne peberfrugter, hvor du bor!

Husk at dryppe væden godt af efter kogningen, ellers tager det længere tid at koge "sovsen" jævn.

Buon appetito!

KH
    Sally
    Carpe Diem

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    64

Standard

Kære Linda!

Du har da noget at glæde dig til - et nyt køkken!

Da jeg så vores lejlighed og mit nye køkken for første gang, korsede jeg mig! Der er køleskab m. fryser, komfur og ovn plus opvaksemaskine på et areal der måler 3 x 1.5 m. ! Det mindste køkken, jeg nogensinde har set.
    Køkken hedder på italiensk cucina (kutjina) - men dette her er et cucinella - et lillebitte køkken. Jeg har i alt - fordelt på to steder - 80 cm bordplade.

Så jeg drømmer om at rive en væg ned og anbringe hele køkkenet langs een væg.

Kommer tid - kommer råd!

KH
    Sally
    Carpe Diem

Guest avatar
    Dinah Gæst

Standard

Kære Sally!

På trods af dine "minimalistiske" køkkenforhold kan du åbenbart producere lækkert mad alligevel . Flot!! Men jeg kan nu godt forstå, at du (I?) gerne vil have noget mere plads at udfolde jer på!!
    Forleden uge havde vi 15 middagsgæster til 3 retter mad til min mands søns fødselsdag (han bor hos sin mor), så da var der virkelig gang i kreativiteten i vores primitive køkken... (Weber og Glæsel har ikke levet forgæves!)

Vi har ellers et temmelig stort rum at gøre med - 20 m2 , og når alt engang er installeret igen, er der ca. 10 m bordplade... Så skulle man jo nok tro, at vi kunne svinge lidt med gryderne igen, ik'!

Kh
    Linda

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    64

Standard

Kære Linda!

FLOT at DU kunne præster en 3-retters menu til 15 på dine campingblus

Jeg tror nu nok, at min mand er ligeglad med køkkenets størrelse - han er der kun, når han går i vejen!

Men hvor ville jeg gerne have mere bordplads, specielt når jeg bager brød - der er knap nok plads til at rulle en dej ud

KH
    Sally
    Carpe Diem

Guest avatar
    Jeanne Gæst

Standard

Hej Sally.
    MUMS den opskrift må jeg prøve, det lyder lækkert. :P

Bookmarks

Regler for indlæg