Viser resultater 1 til 3 af 3
    Guest avatar
    Dinah Gæst

Standard

Kære

Anina, du som er så belæst og vidende- har du læst Tor Nørretranders' nyeste bog "Menneskeføde"?

Hvis ikke, kunne jeg mægtig godt tænke mig, at du gjorde det (hæ, hæ), og derefter kommenterede den overfor vi andre...

Var det noget?

Du er simpelthen så formidabel til at formidle, så....

Stort knus
    Linda

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Linda
    har du læst Tor Nørretranders' nyeste bog "Menneskeføde"?

Hvis ikke, kunne jeg mægtig godt tænke mig, at du gjorde det (hæ, hæ), og derefter kommenterede den overfor vi andre...
    Hej Linda
    Nope. Dèn har jeg ikke læst, men dømme ud fra anmeldelsen...har jeg tidligere læst om vores genetiske arv gennem tiderne, tilbage fra vi kravlede på alle fire og samlede frø og rødder på savannaer...
    Menneskeføde
    Vejviser ud af en overvægtig verden
    af Tor Nørretranders

Tiderne Skifter, 2005
    ISBN 87-7973-115-5
    1. udgave, 1. oplag 2005
    Hæftet
    259 sider. 15,5x23 CM
    Pris 250,00 kr.

Hvert år indtager et menneske halvanden ton mad, drikke og luft. Alligevel tager vi kun et kilo eller to på - hvis vi overhovedet tager på i vægt. Hvorfor tager vi ikke et ton på?
    Mennesker har en fantastisk evne til at regulere kropsvægten. Den overgår alle ernæringseksperters kostråd og kalorietabeller med mange størrelsesordener. Alligevel oplever vi i disse år verden over en eksplosion i udbredelsen af overvægt og fedme, både blandt rige og fattige. Selvreguleringen er slået ud af kurs. Hvorfor?

I sin nye bog Menneskeføde søger Tor Nørretranders årsager til nutidens overvægtsproblemer i agerbrugets gennembrud for 10.000 år siden. Vi begyndte at spise stivelse og anden mad, som ødelægger vores selvregulering. Først i dag slår omkostningen igennem. Bogen rummer et naturhistorisk overblik, en kritisk diskussion af udviklingen i fødevareteknologien - og helt konkrete værktøjer til den enkeltes kamp med vægten.

Menneskeføde er både et stykke samfundshistorie og en vejviser til, hvordan vi hver især kan gøre noget ved kropsvægten. Det er samtidig en fængende og letlæst fortælling. Den starter med manden på badevægten, bevæger sig ud i et inferno af skænderi mellem forskere - og ender helt tilbage ved menneskehedens fødsel for at forstå, hvad det er der er gået så galt i de seneste årtier.

Der viser sig - forbløffende! - en klar sammenhæng mellem overgangen fra jæger-samler kulturer til agerbrug for 10.000 år siden og nutidens eksplosive vækst i antallet af overvægtige. Bogen er samtidig et opgør med formynderiske ernæringsforskere, der fører sig frem med kostråd, der i chokerende grad savner videnskabeligt grundlag. Der er mange tegn på, at de kommende år vil betyde et afgørende skifte i forståelsen af årsagerne til overvægt, hævder Menneskeføde, der helt sikkert vil vække debat.

Om at forstå de fysiske, biologiske og sociale principper bag en kostomlægning, der fører til at normale mennesker kan tabe sig og blive glade for deres mad.

Indhold: Flod & flamme (Strøm : stofstrømmen gennem et menneske ; Ild : levende væseners forbrænding ; Ligevægt : den selvregulerende krop ; Hormoner : reguleringens problemer ; Uråd : ernæringsforskningens faldgruber) ; Græs & stress (Gumle :menneskets oprindelse ; Dyrke : agerbrugets oprindelse ; Ville : overvægtens oprindelse ; Ændre : afhængighedens oprindelse) ; Lette & lande (Glæde : hvad skal vi have at spise ; Bevægelse : motion og den trafik ; Samarbejde : hvordan skal vi leve? ; Befolkning : at komme ned på jorden ; Vægten II : et tal der rummer det hele) .
    http://www.bogguide.dk/find_boeger_bog.asp?_UNR=1346380
    Kunne godt tænke mig at spørge , hvad du mener med "hæ, hæ" ?

Knus
    Anina
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Guest avatar
    Dinah Gæst

Standard

Kære Anina!

Med "hæ,hæ" mener jeg, at det er lidt flabet af mig at spørge, om DU vil læse en bog, som jeg selv er nysgerrig overfor!!!

Jeg får den nemlig ikke læst "sådan lige"..., så det ville jo være så nemt og bekvemt, hvis du, med din - i forvejen - store viden og evne til formidling, kunne "omsætte" bogens pointe til mig/os!!

Hav en god dag, søde Anina.

Kærlig hilsen
    Linda

Bookmarks

Regler for indlæg