Side 2 af 2 Første 12
Viser resultater 11 til 18 af 18
    Guest avatar
    Dinah Gæst

Standard

Kære Sally!

NEJ! Du er bestemt ikke alene!!!
    Også jeg kender til disse triste observationer, og så sent som igår sagde jeg til min mand, at jeg ikke synes, at det er særlig sjovt at blive "gammel"!

Jeg døjer især med min ryg/lænd. Det har nu stået på i 1½ år, og det blir' åbenbart ikke bedre.

Jeg vil gerne fortælle mere, men jeg har jo besøg af min dejlige datter, svigersøn og skønne lille barnebarn , og jeg skal til at køre sønnen i svømmebad sammen med nogle kammerater, så det må vente....

Gammel-kone-knus
    Linda

Guest avatar
    JS Gæst

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Sally
    Kære Alle!

Det er ved at gå op for mig, at overgangsalderen virkelig er en overgangs-alder

Smerter i leddene, specielt ankler, hånd-og albueled er nu daglig kost. Jeg vågner om morgenen stiv som en pind og efter at have bevæget mig lidt rundt, begynder jeg at være mindre smerteplaget.

Jeg har altid været den "sporty" type - bøjelig og smidig, men det er jeg altså først nogle timer op ad formiddagen nu. Jeg bliver ved med at bruge min krop, som jeg altid har brugt den - vil stu ikke være gammel, før jeg reelt er det, altså!

Huden ændrer sig også - jeg kan gribe mig selv i at sidde og kigge på min hånd og med undren konstatere, at den er min og ikke en eller anden tilfældig 50-årig kvindes! Med gru går det op for mig, at JEG er den 50-årige - jeg tæller ikke et år mere eller mindre med!

Da jeg var 20 ville jeg ikke være 40, da jeg var 30 var jeg overbevist om, at jeg ikke ville opleve min 40 års fødselsdag og nu er der godt et år til jeg fylder 50, og jeg gider slet ikke blive gammel, have smerter og være afhængig af andre!

Hvad har I andre mon tænkt - for jeg er ikke alene, vel?

KH
    Sally
    Kære Sally
    Jeg tænker som du med hensyn til at blive gammel og afhængig af andre, :twisted: og jeg må indrømme at da jeg fyldte 60 havde jeg det ikke godt med den høje alder jeg nu var nået til. Men i dag tænker jeg ikke så meget over alderen, men mere hvormeget jeg kan få ud af livet her og nu.

Jeg er nok lidt privilegeret, har aldrig smerter nogensteder og hovedpine kender jeg ikke til, kun i forbindelse med noget influenza. Som skrevet før har jeg gået til mensendieck gymnastik, og lærte hvor meget det betyder at bruge og kunne mærke sine muskler. Hvis musklerne bliver slappe får vi ondt mange steder. Jeg gør hver dag nogle øvelser, og tror at det er disse der hjælper mig med at undgå smerter. Selvfølgelig er jeg også lidt stiv når jeg vågner, det tror jeg hører alderen til men jeg har aldrig direkte smerter.

Min veninde som er lidt yngre end jeg lider meget af ledsmerter nu er hun begyndt at tage nogle piller, lavet på rejeskaller tror jeg nok, det er noget man bruger til f.eks. hunde, og hun er spændt på om det vil hjælpe. Men læge kalder det overgangsalderens symptomer, ja det er nemt at være læge idag

Jeg er jo selv kommet så langt at jeg næsten aldrig har en hedetur mere, men jeg døjer så med min trished til tider og jeg har problemer med at falde i søvn om aftenen, ligger så og roder rundt til det næsten er lyst, og det gør jo ikke denne tristhed mindre om morgenen. Men disse ting kommer i en eller form med intervaller, og sidst gjorde min mand mig opmærksom på at det var fuldmåne. Dette vil jeg begynde at lægge mærke til og skrive ned hvornår jeg bliver trist. Det kommer tit som lyn fra en klar himmel, jeg vågner og jeg mærker med det samme at nu er det perioden med trished. I en periode var jeg trist næsten hver morgen, men det er jeg gudskelov ikke mere, men selvfølgelig betyder det også meget hvordan vi har det på hjemmefronten har jeg opdaget

Morgenknus til dig
    KH. JS

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    64

Standard

Kære JS

Det er godt at læse, at du ikke har ondt diverse steder, og jeg håber at din tristhed fortager sig, for det gør næsten mere ondt i sjælen end i legemet.

Jeg har desværre kun 5 minutter, så jeg kan ikke kommentere nærmere...

KH
    Sally
    Carpe Diem

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    64

Standard

Kære alle

Og så troede jeg, at jeg havde kureret mit akilles-problem, men jeg skal love for at det brød op igen i Frankrig. De mange gåture op og ned, med stejle stigninger i terrænet, var nok.

I må gerne kalde mig "haltefanden"

KH
    Sally
    Carpe Diem

Guest avatar
    Jeanne Gæst

Standard

Hej Sally.
    Nej ved du nu hvad søde hi hi det kunne vi da aldrig finde på at kalde dig. Jeg sad og tænkte på om du måske kunne have noget betændelse fordi du skriver på et tidspunkt at anklen er rød øm og hævet og det er jo tegn på at der er en infektion, det var bare en tanke jeg havde, håber det går bedre Stort knuzzz fra Jeanne. :smt008

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Sally
    Og så troede jeg, at jeg havde kureret mit akilles-problem, men jeg skal love for at det brød op igen i Frankrig. De mange gåture op og ned, med stejle stigninger i terrænet, var nok.
    Hej Sally
    Her er noget du måske kan bruge....
    Citer Oprindeligt indsendt af Carsten Vagn-Hansen
    Archillessene betændelse:
    Lytter fik for halvandet år siden stillet diagnosen betændelse i achillessenen, og det er galt på begge ben. Hun har efterhånden ret store "buler" på begge ben helt nederst på læggen, lige over skokanten, og det gør til tider meget ondt. Hun kan altid mærke det, også om natten. Det generer hende og begrænser hende meget. Lægen siger, at når hun har haft det så længe, så er det kronisk. Han mener ikke, at akupunktur vil hjælpe på det. Han giver i øvrigt selv akupunktur og er meget indstillet på det "alternative". Senest har lægen henvist lytteren til en ortopædkirurg, og lytteren venter p.t. på at høre derfra.

Lyteren har prøvet Celebra uden effekt. Hun tager hver morgen 3 kapsler fiskeolie á et gram, en kapsel med 255 mg standardiseret ingefærekstrakt samt 300 mg magnesium. Hendes datter er materialist og har rådet hende til dette.

Det har en lindrende effekt, når lytteren sidder med is på anklerne, og hun synes også, at Felden salve har en vis effekt. Lytteren er 59 år og har ellers altid været rask. Hun får dog nu efterhånden flere og flere gigtlignende smerter i led og muskler. Hun har stillesiddende kontorarbejde, men går hver uge til gymnastik og massage på et helseinstitut, da hun er af den formening, at det er godt at holde sig i gang. Når hun først er i gang, går det godt med gymnastikken. Det sværeste for hende er at gå eller stå i længere tid ad gangen. Lytteren spørger, hvad hun ellers kunne gøre:

Lytteren vil formentlig have gavn af at få strakt sine achillessener. Hun fik sine gener ved at gå med sandaler, og det hjalp, da hun gik over til højhælede sko, hvor der ikke er det samme træk på achillessenerne. Lytterne bør lære at strække rigtigt hos en fysioterapeut, men kan også selv gøre det ved at "Vælte træer" med hælene på gulvet eller jorden. Det skal være langvarige stræk.

Foruden magnesium kan jeg råde lytteren til også at tage tilskud af B6-vitamin, fx 50 eller 100 mg dagligt, samtidig med stærke B-vitamintabletter. Jeg vil også anbefale tilskud af MSM, 2-5 gram to gange dagligt. Foruden at indtage MSM kan det være godt at bruge det som creme, fx sammen med glukosamin, gode fedtsyrer og urter. Tiger Balsam Forte og andre gigtcremer kan også være udmærkede, og lokalbehandling med de stoffer, som findes i gigttabletter, fx Felden creme, kan også hjælpe.

Desuden kan lytteren prøve omslag med knuste, kogte bukkehornsfrø, der kan anvendes som grødomslag mod seneskedebetændelse. Det er et godt lytterråd, vi har fået til Spørg om Sundhed. Lytteren skrev, at han har anbefalet det til adskillige, som havde haft konstante smerter i ugevis, og som blev meget forbavsede, når betændelsen forsvandt på rekordtid.

Et godt eksempel på frøenes effektivitet fik lytteren for et par år siden. Han kunne ikke bevæge venstre arm i skulderleddet, men nok i albue og håndled. Lægen kaldte det en frossen skulder og forklarede samtidig, at der var betændelse i seneskederne. Lytteren lagde bukkehornsomslag på fem gange om dagen, og lod sidste omslag blive på om natten. Kun 3½ døgn senere var han fuldstændig rask. På det tidspunkt var han knap 80 år. Grøden fremstilles af 3-5 teskefulde knuste bukkehornsfrø, som tilsættes så meget vand, at det kan dampe væk på ca. to minutter under omrøring og ikke for heftig varme. Det skal så anbringes i en linnedklud og lægges på, når det ikke brænder mere. Efterfølgende dækkes med et håndklæde og evt. plastic for at undgå skader på tøjet.

Det er vigtigt, når man skal lave gymnastik eller blot gå, at man varmer op først, så senerne bliver mere bevægelige i stedet for stive, og man bør undgå at gøre de samme bevægelser hele tiden.

C-vitamin er vigtigt i reparationen af væv og især vigtigt for dannelsen af kollagen, som kroppen bruger til bindevæv og støttevævsdannelse. Det er derfor godt at tage tilskud af C-vitamin, fx Ester-C eller Bio-C. Betakaroten, zink, E-vitamin og selen arbejder også sammen om at begrænse den betændelsesagtige reaktion i vævene og fremskynder helingen. Akupunktur kan være en udmærket hjælp ved senebetændelse.

De værdifulde fedtsyrer i fiskeolie, hørfrøolie og kæmpenatlysolie virker meget dæmpende på den betændelsesagtige reaktion og smerterne.
    http://www.dr.dk/p4/sundhed/manus/uge8.shtml
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    64

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Jeanne
    Hej Sally.
    Nej ved du nu hvad søde hi hi det kunne vi da aldrig finde på at kalde dig. Jeg sad og tænkte på om du måske kunne have noget betændelse fordi du skriver på et tidspunkt at anklen er rød øm og hævet og det er jo tegn på at der er en infektion, det var bare en tanke jeg havde, håber det går bedre Stort knuzzz fra Jeanne. :smt008
    Kære Jeanne

Jo, det er en betændelsestilstand, uden bakterier, som giver disse symptomer. Det er bare pokkers irriterende, når jeg aldrig har fejlet noget før. Et alderssymptom, suk!

Når jeg skaller efter for meget sol, kalder min datter mig "et drys" - men det er selvfølgelig også pænere end "haltefanden" - sæl om at jeg altså ligner en sådan en!

KH
    Sally
    Carpe Diem

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    64

Standard

Kære Admina

Tak for dit Carsten Vagn-Hansen-indlæg - der var et par ting jeg IKKE vidste.
    Bl.a. det om bukkehornsfrøene.

Jeg har hele tiden vidst, at det er en form for seneskedehindebetændelse, som bør kureres, som for en tilsvarende i håndleddet, men dette er jo ikke muligt, når det sidder, hvor det sidder.

Jeg har også en stor bule på det nævnte sted, som bliver rød og varm til aften og som smerter selv når jeg sidder stille.
    Det er aftaget noget efter Frankrig og jeg synes ikke, at jeg går mindre. Stigningerne i terrænet strakte jo netop senen, men da der var belastning på, gik det den modsatte vej. Opvarmningen om morgenen kommer helt af sig selv - jeg kan slet ikke gå normalt om morgenen!

Der er forskellige behandlingsmuligheder. Ortopædkirurg er den sidste løsning, men man kan forsøge sig med kortison-indsprøjtninger, eller som jeg gør nu, tage medicin med infiammationshæmmende middel - Orudis virker godt.

Samtidig spiser jeg meget fisk, frugt og grønt - skal lige tabe mig det kilo, som jeg tog på på trods af svømning og meget fysisk aktivitet - jeg åd mig nok igennem min stress, tror jeg....og så alle de måltider ude

KH
    Sally
    Carpe Diem

Side 2 af 2 Første 12

Bookmarks

Regler for indlæg