Viser resultater 1 til 10 af 10
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Standard Min gammel bil græder diesel....

Jeg har en gammel VW Golf fra 1986, som har tjent og forsørget mig og knægten (indtil han flyttede hjemmefra i 1995) nu i snart 19 år. Jeg kan huske alle pegefingre som gjorde nar af mit valg af en dieseldrevet bil.

Det var galt at bilen var dieseldrevet, at den støjede, at den vibrerede, at den var en "mandebil" o.s.v.....

...denne bil har aldrig haft motorstop eller på anden måde svigtede. Denne bil var aldrig på værkstedet mere end ganske få timer ad gangen. Denne bil var billig i drift og billig i vedligeholdelse. Denne bil har nu kørt 740.000 km og kører fortsat 19-20 km på en liter diesel !! Denne bil rangerer næsten på linie med gode venner eller endda mere...denne bil har aldrig svigtet mine forventninger og har aldrig budt mig på ubehagelige overraskelser - helt modsat et par eller tre "venner" i samme tidsrum.

Men nu er dennes tid vist nok kommet...motorkraften daler, karoseri ruster hurtigere end man kan nå at konservere og dieselpumpen lækker. Enten skal jeg af med 50.000 kroner til en generel fornyelse eller....skal jeg have en ny bil. Jeg tror ikke vi kan trække den endnu en vinter og da jeg kører i gennemsnit 300 km hver dag, ugens 7 dage - kan det ikke nytte, måske pludseligt at strande langt væk fra Gud-og-hvermand i kulde og blæst. Jeg ved ikke hvordan jeg kan få mig til at aflevere denne udtjente bil til skrothandleren....jeg vil nok lade den stå derhjemme indtil jeg har vænnet mig til tanken...hvorlænge det mon varer...?

Jeg gør mig dog ingen illusioner....en bil som min Golf får jeg ikke igen. Så heldig kan man kun være en gang, så jeg vil nu tage en beslutning en af dagene og bestiller en ny bil...også en Volkswagen, Touran 2.0 TDI DSG og håber, at det vil blive (måske) min sidste bil, hvis den altså bliver kun halvt så god som min gamle ven Golfen....
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    københavns amt

Standard

Hej Anina ked af din gamle bil ikke holder meget længere men set fra den lyse side :idea: så har den jo holdt i mange år :o så det er måske på tide at få skiftet den gamle bil ud ,med måske en lidt nyere en : som du jo også kan være lige så heldig med :o held og lykke med at finde en ny bil håber at den vil blive lige så god som den gamle knus laura
    Hvor intet vover intet vinder

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af laura
    Hej Anina ked af din gamle bil ikke holder meget længre men set fra den lyse side :idea: så har den jo holdt i mange år :o så det er måske på tide at få skiftet den gamle bil ud ,med måske en lidt nyre en : som du jo også kan være lige så heldig med :o held og lykke med at finde en ny bil håber at den vil blive lige så god som den gamle knus laura
    Kære Laura

Du er som sædvanligt det sødeste væsen man kan træffe URL og IRL Jeg er SÅ glad for, at du er her og at du ALTID finder de rette ord, uanset hvilken knibe eller kvaler man kan finde på at betro herinde.

Tak og mange kram du søde pige
    Anina
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Guest avatar
    Dinah Gæst

Standard

Kære Anina!

Det er dælme godt gået af din gamle bil! Jeg kan godt forstå, at du har kviet dig ved at skulle sige farvel til den!

Når det så er sagt, vil jeg næsten vædde med, at du allerede nu også fryder dig over det nye vidunder - den ser jo fantastisk flot ud og vokser nok snart sammen dig!!!

Tillykke med investeringen - og held og lykke med den!

Knus og kærlig hilsen
    Linda - som elsker sin lille Punto.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Standard

Min gammel ven holdt 7 måneder endnu. Men for 2 uger siden var det definitivt slut.... efter 765.000 kilometer kunne den gammel motor ikke mere, selv om jeg fik dieselpumpen repareret for den beskedne sum af kr. 8.000 (!).... kort forinden....

Her er så Golfens afløser: VW Touran 2.0 DTI DGS

Ser o.k. ud, meeeen min gamle Golf bliver den nok aldrig

Guest avatar
    Bea Gæst

Standard

Kære Anina

Det er godt gået af din gamle " ven". Jeg kan godt forstå, du er ked af at skrotte den, men den har det nok som "Visse" ti hi andre, den er træt og slidt.

Jeg synes nu, at den nye ser rigtig godt ud. Det er en dejlig høj bil, som du kan hoppe ned fra og ikke en du skal kravle ud af. Det er en drøm at sidde højt når man kører, sådan føler jeg det. Du kan overskue trafikken og det danske landskab.
    Tør dine øjne, tag pænt afsked med din gamle trofaste " ven" og glæd dig over det nye vidunder.

Knus Bea

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Bea
    Det er en dejlig høj bil, som du kan hoppe ned fra og ikke en du skal kravle ud af. Det er en drøm at sidde højt når man kører, sådan føler jeg det. Du kan overskue trafikken og det danske landskab.
    Hej Bea

Jo, man sidder nærmest som i en varevogn, min ryg er henrykt og har allerede kvitteret ved ikke at værke i samme grad som hidtil. Desuden kører den (bilen) stille gennem landskabet, mens i den gamle ven - kunne man dårligt lytte til radioen for bare motorstøj.

Jeg regner med, at der vil gå et rum tid, før jeg dog helt kan acceptere, at en bil er ikke et levende væsen og all den sorg er fuldstændig skør. Der er også noget fundamentalt "sygt" i, at man kan have følelser for de døde ting. Men på den anden side.... betyder det måske bare, at der generelt mangler tilsvarende oplevelser af samhørighed og forståelse mellem/med mennesker. I hvert fald tilstrækkelig ofte til, at det bliver reglen mere end undtagelsen.

Hvem kender ikke følelsen af nærmest at blive "høj" af accept, når omgivelserne giver i ord og handling udtryk for, at de har forstået hvad vi mener eller... gør bare det man har bedt om, helt uden at komme med indvendinger eller indsigelser.... bilen kører hvor man ønsker den skal køre. Og diskuterer ikke til bevidstløshed om det man ønsker er rigtigt eller forkert i "dens øjne". Måske hænger det sådan sammen.... ?

Guest avatar
    Gæst

Standard

Kære Anina

Skørt eller hvad? Du har været glad for bilen og så er den ikke længere. Jeg følte selv en vis form forvemodighed, da vil skulle af med vores gamle Toyota. Følelesen forsvandt dog hurtigt og det blev en selvfrølgelighed, at vi havde købt en anden og nyere bil.

Det er sjovt, for det er som om din efterskrift kommer i forlængelse af lige netop denne tekst.

Knus Bea

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Standard Re: Min gammel bil græder diesel....

Citer Oprindeligt indsendt af Anina Se indlæg
    Min gammel ven holdt 7 måneder endnu. Men for 2 uger siden var det definitivt slut.... efter 765.000 kilometer kunne den gammel motor ikke mere, selv om jeg fik dieselpumpen repareret for den beskedne sum af kr. 8.000 (!).... kort forinden....

Her er så Golfens afløser: VW Touran 2.0 DTI DSG

Ser o.k. ud, meeeen min gamle Golf bliver den nok aldrig
    I disse dage... 3 år efter at min gamle Golf ikke kunne mere - står den på aftægt i en lade ude på landet og venter på at ruste op til støv, i ro og fred. Jeg aftalte med "udlejeren" at han gerne måtte pille ud og beholde den (efterhånden) sjældne, nyrenoverede dieselpumpe til gengæld for hospice-pladsen til min udtjente bil. Først efter at denne beslutning var truffet - kunne jeg begynde nyde at køre i den næste bil.

Lige meget hvor tosset det lyder - og hvad det så mon siger om mig (hvilket jeg forresten ikke kan være mere ligeglad med) - overgiver man altså ikke sine venner. Heller ikke de "døde" på fire hjul.
    Jeg regner med, at der vil gå et rum tid, før jeg dog helt kan acceptere, at en bil er ikke et levende væsen og all den sorg er fuldstændig skør. Der er også noget fundamentalt "sygt" i, at man kan have følelser for de døde ting. Men på den anden side.... betyder det måske bare, at der generelt mangler tilsvarende oplevelser af samhørighed og forståelse mellem/med mennesker. I hvert fald tilstrækkelig ofte til, at det bliver reglen mere end undtagelsen.

Hvem kender ikke følelsen af nærmest at blive "høj" af accept, når omgivelserne giver i ord og handling udtryk for, at de har forstået hvad vi mener eller... gør bare det man har bedt om, helt uden at komme med indvendinger eller indsigelser.... bilen kører hvor man ønsker den skal køre. Og diskuterer ikke til bevidstløshed om det man ønsker er rigtigt eller forkert i "dens øjne". Måske hænger det sådan sammen.... ?
    Det omtalte "rum tid" er nu gået og jeg har udviklet en slags venskab med den nye bil. Den kører fejlfrit og kostede mig i løbet af den tid omkring 22.000 kroner for service inkl. et sæt nye dæk. Det er til at leve med for 3 år, trods alt. Brændsstofsøkonomien - underligt nok - bliver bedre og bedre jo flere kilometer vi kører - fra omkring de 18 km/liter diesel den gang bilen var ny, til 20-21 km/liter nu, selv ved blandet kørsel. Så på dette punkt er der ikke den store forskel til fordel for Golfen.

Men der er andre egenskaber, som denne gode, nye, stærke Touran ikke kan gøre Golfen kunsten efter.

I Golfen kunne jeg køre i sne, sjap og is uden at bilen så meget som skred i farten, som den gang i det store kryds Ring 3 og Vallensbækvej, hvor en tåbe kørte over for rødt mens jeg skulle svinge til venstre. Stående lodret på bremsen - snurrede vi som en snurretop hele vejen diagonalt over krydset, for "gok" at standse sidelæns, parallelt med stoppestedet modsat køreretning - mens den holdt fast i vejgrebet med alle fire hjul og vi endte uden en skramme.

I Golfen kunne jeg køre ad snoede stier op og ned gennem skovene, uden at den gav op. Golfen kom i mål hver gang! Den kunne nærmest klatre op af selv de vanskeligste skråninger og mase sig igennem smalle steder i krattet uden en skramme.... Nogen ville sige, at det var jeg som var en god bilfører, men, men, meeeen... i denne Golf ville de fleste køre som en drøm (mener jeg).

Skulle vi starte ved grønt lys - kunne den køre fra nærmest hvem som helst, da jeg jo kendte dennes g-punkt i tredje gear og vidste hvordan jeg kunne få den til at flyve - give alle et baghjul, inden de overhovedet fattede hvad der var sket... Det var morsomt og med tiden gik der også sport i det. Det var skægt. Også i den grad.

Det kan jeg også i Touranen, men den har jo også næsten fire gange de hestekræfter Golfen havde, så det manglede bare.... Og Touranen kan heller ikke klatre op af stejle stier i terræn ude i vildmarken. Den har power nok, men den lave undervogn, den brede undervogn og dæk er vist ikke designet til terrænkørsel i en skov. Øv.

Og så kan den heller ikke køre i sne, is og sjap, som Golfen kunne. Ikke tale om... for så er den altså fløjet en anden vej end det var meningen, trods ESP og andre finurligheder. Men bremse - jo, DET kan den. Senest i formiddags, da en tåbe til 3x34 standsede helt umotiveret i Store Kongensgade i København. Det føltes som om jeg har foretaget fuld stop på kun en halv meter. DET kunne den gamle Golf ikke. Den skulle i hvert fald bruge 4-5 meter til fuld stop ved katastrofeopbremsning, men så sad jeg også i forruden.

Ja, det var så denne opdatering og beretning om, at den gamle Golf ruster i fred og trives. Mens den nye - ja, den makker ret som sin forgænger og er en hyggelig makker min ryg er fortsat forelsket i.... Ingen rygproblemer i de forløbne 3 år. Ingen "rullen sig sidelæns ud af førersædet" som tilfældet var oftere end hyppigt i den gamle Golf.

Da jeg genså den gamle bil forleden, hilste "vi" på hinanden og den fik en ny nyloncower, hønsene ikke kan lide at spadsere på. Da kunne jeg godt se, at selv hvis den holdt i al evighed - ville jeg ikke kunne holde i længden til at køre halvliggende på langfart - som man jo gør i en Golf. Havde motoren ikke gået i udu den gang - ville jeg alligevel blive nødt til at finde en bil min díscus prolaps ikke gjorde ophævelser imod.

Og således trøstet - kørte jeg min vej igen, mens Golfen så fin ud i sit nye cower... Gad vide om det bliver Golfen eller jeg, der bliver til støv først?

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Re: Min gammel bil græder diesel....

Og således trøstet - kørte jeg min vej igen, mens Golfen så fin ud i sit nye cower... Gad vide om det bliver Golfen eller jeg, der bliver til støv først?
    Det bliver heeelt sikkert Golfen der først bliver til støv, hævet over en hver tvivl! Du er jo næsten uopslidelig og har snart igen fødselsdag! . Du skal i hvertfald ikke have et nanocover, ligesom Golfen!

Bookmarks

Regler for indlæg