REGRESSION:

Hvad er regression?
Regression betyder at gå tilbage. Man kan vende tilbage til tidligere oplevelser. Det kan være enten til barndommen i dette liv eller til et tidligere liv (du behøver ikke tro på reinkarnation......det virker alligevel). Uanset om vi anerkender at vi har disse tidligere liv eller vi ikke anerkender det, så spiller reinkarnationslaget en stor rolle i vores liv. Hemmeligheden bag de fleste af vores daglige begrænsninger viser sig at ligge gemt i disse lag, og vi kan ikke opnå fuldendt harmoni og lykke, før hemmelighederne er fundet og dybtliggende blokeringer er opløst. Vore tidligere liv påvirker vores generelle humørniveau og vores faste reaktions mønstre overfor det, vi møder i livet.

Har vi overhovedet levet før?
Skeptikere har sagt, at ved regression er det blot det ubevidste, der laver halløj og popper op med noget, den gerne vil af med. Det ubevidste har jo læst bøger, set film og oplevet meget gennem årerne, så det kan med lethed opfinde en god historie. Jeg synes selv, at det er en sund skepsis. Personligt er jeg dog selv holdt op med, at ville bevise alting. Jeg prøver at sige: hvor det kommer fra, hvem eller hvad, det har ingen betydning - hvis jeg kan bruge det, tager jeg med glæde imod det. Jeg mener, man kan da heller ikke bevise at man f.eks. er sulten.... Hvis jeg er sulten, spiser jeg noget mad. Hvis jeg kan lide det, spiser jeg det med glæde. Hvis jeg ikke kan lide det, skubber jeg det til side og tager noget andet....
Men hvis det hele virkelig er en fantasi fra vores underbevidsthed, må jeg sige, at det er meget interessant og brugbart - og så der det da fint nok....

Er det farligt at røre ved tidligere liv?
Nej det er ganske ufarligt, såfremt regressionsterapeuten blot overholder to grundregler: 1) at respektere sindets selvbeskyttelsesmekanismer - dvs. ikke at presse mennesker hårdere end de er klar til og 2) at være omhyggelig med at få personen ordentligt igennem oplevelsen, så den bliver afsluttet, integreret og ikke generer fremover.
Så vælg altid en regressionsterapeut du føler dig tryg ved og har tillid til - det er vigtigt!

Hvordan foregår det?

Ganske kort fortalt:

Du ligger på en briks med et tæppe over dig. Der spilles afslappende musik i baggrunden. Der er dæmpet belysning og tændte stearinlys.
Der startes med at lave en afspændingsøvelse, for at få dig til at slappe af og herefter laver man en kort drømmerejse.
Så starter den egentlige regression.
Du føres tilbage til de oplevelser, som har størst relevans for de problematikker du ønsker at kigge på.

Du er i en afslappet tilstand, men kan til hver en tid åbne øjnene - og så er du fuld dagsbevist, og helt dig selv.
I starten føles det lidt ligesom at være med i en film......men efterhånden er du 100 % til stede i historien.
Du guides sikkert og trygt igennem et forløb og du hjælpes til at finde de svar du har brug for.

Hvad skal man bruge det til?

Der kan være flere forskellige formål med at rejse tilbage.
Måske ønsker man blot at prøve det, for at prøve det - det er ok - du vil med sikkerhed blive overrasket over, hvor meget du vil få ud af det.

Det kan også bruges som en terapiform, hvor du går tilbage i tiden og ser på de hændelser, beslutninger og følelser, som ligger til grund for din nuværende tilstand. Du får set din historie/din bagage.
Måske har du nogle problematikker i dag, som du synes er uhensigtsmæssige, men som du ikke rigtig hverken kan forstå eller slippe af med.
Du kan så blive ført tilbage til de oplevelser, som har størst betydning og relevans for dine nuværende udfordringer. Det er svært at forklare, hvad der sker......men du får på en eller anden måde en forståelse - du ser tingene meget klart - og herefter vil du kunne forholde dig til dine nuværende problematikker på en helt anden måde. Det er som om de opløses, som om det hele pludselig er så indlysende. Du får en følelse af, at FORSTÅ.
Den genoplevede erindring frigør den indkapslede smerte på en måde, så denne ikke føles belastende mere.
En genoplevelse af en tidligere situation, er en meget effektiv (og alligevel smertefri) terapi. Du forstår, hvorfor du traf de beslutninger du gjorde - og det giver mening for dine nuværende reaktionsmønstre. Du skal anerkende og acceptere dine beslutninger og lade dem blive der, hvor de hører til. I dit nuværende voksne liv, skal du træffe nogle andre beslutninger, som er meget mere hensigtsmæssige for dig - og det vil give dig et helt andet liv.

Et kort eksempel: Du er bange for at binde dig til andre menneske. (...og du opfinder derfor - ubevidst selvfølgelig - en masse problemer og undskyldninger).
Historien bag kan være: Du har levet i Frankrig i 1800 tallet som staldknægt. Du forelsker dig i en kokkepige og I taler om at gifte jer og løbe væk sammen.....osv. Historien viser at den unge smukke kokkepige kun var ude på at gøre slottets herre jaloux, hun var nemlig forelsket i ham og ønskede at vække hans opmærksomhed. Hun opfandt en historie om voldtægt, som gjorde at du kom i fængsel i flere år.
I dag her i år 2005 er omstændighederne jo nogle helt andre......men ubevidst kan der vækkes nogle erindringer i dig når du er i en situation, hvor du er forelsket og gerne vil binde dig. Ubevidst tror du er der ligger noget gemt...noget ubehageligt, nogle skjulte motiver. Du opfinder derfor nogle undskyldninger og problemer, som lovliggør at du kan trække dig fra situationen. Men din nuværende elskede er jo ikke den dumme kokkepige og hun har måske et hjerte af guld og elsker dig over hoved og hals......det vil da være synd om I så ikke får hinanden......
Ved at få lys på dine historier - får du bevidsthed og forståelse - og får opløst gamle blokeringer - og transformer de gamle hæmmende overbevisninger til nye og meget bedre overbevisninger.

På samme måde, som du kan få belyst dine uhensigtsmæssige mønstre, kan du også hente positive oplevelser og erfaringer frem.
Det kan give viden og energi til vores nuværende tilværelse. Det kan give os en tro på, at vi kan....for vi har jo kunnet det tidligere....

Kærlig hilsen
Joanna