Viser resultater 1 til 2 af 2
    Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    65

Standard Hvordan laver min svigerinde risotto? :-)

Jeg er ikke vild med ris - men denne risotto, som min svigerinde tilberedte en aften, mens alle gæster sad og snakkede og spiste antipasti, kunne jeg vældigt godt lide!

Jeg lurede hende over skulderen, stillede tåbelige spørgsmål og fik på denne måde en simpel opskrift, som giver en lækker ret.
    I DK ville vi spise kød til og det kan man også sagtens - og det er ikke nødvendigt med sovs - eller sauce, for dem der foretrækker det

Til 4 personer:
    120 g. tørrede Karlo Johan-svampe, skyllede og udblødte i koldt vand et par timer, derefter skåret i mindre stykker. Gem udblødningsvandet.

2 drikkeglas ris
    1/2 drikkeglas hvidvin
    kogende bouillon lavet på terning
    1 finthakket løg
    2 spiskefulde hakket persille
    3 spiseskefulde fintrevet parmesan-ost.
    3 spiseskefulde olivenolie

Gør således:
    I en tykbundet gryde svitses løgene i olien ved svag varme under omrøring i 5 minutter til løgene er klare.
    Risen tilsættes og røres rundt til alle korn er olierede. Tilsæt vinen, rør og lad koge til vinen er fordampet.
    Tilsæt derefter boullion, et par skefulde,og kog under omrøring. Tilsæt svampende og spæd med svampe-vand. Kog risene i alt 15-20 minutter - til de er møre, ved at spæde med boullionvand og lade koge ind.
    Vær til sidst opmærksom på, at risene ikke må soppe i bouillon og at der skal røres i bund.

Sluk for blusset og fjern gryden fra varmen. Tilsæt parmesanosten og rør godt. Server straks.

Buon appetito

KH
    Sally

p.s. man kan i princippet bruge denne fremgangsmåde til alle risottoer - men de fleste grøntsager skal forkoges inden brug. INGEN grøntsager bliver møre, hvis de bliver kogt sammen med risen! Mærkeligt....
    Carpe Diem

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    65

Standard

hehe... Karlo Johan kender jeg ikke - der skulle selvfølgelig stå Karl Johan..

KH
    Sally
    Carpe Diem

Bookmarks

Regler for indlæg