Viser resultater 1 til 3 af 3
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Standard Hjemmelavede proteinbars

Hej alle

Specielt i vores alder er for lange intervaller mellem måltiderne "døden" for vores forbrænding og omkreds. At afhjælpe dette problem ved at gufle en bekvem "ting" som en Marsbar eller andet fra samme hylde er på ingen måde andet, end en glidebane opad på vægten.

Det er ikke antallet af kalorier som er skurken, men snarere kilden til disse kalorier..... kulhydrater, kulhydrater og atter kulhydrater!

Derfor er jeg lige begyndt at bage mine egne, private proteinbars, som jeg kan have med i lommen og på denne måde overholde 3-timers intervaller for energiindtag i løbet af dagen, hvilket sørger for at min forbrænding fastholdes på samme niveau og forhindrer, at jeg går "koldt" efter et hovedmåltid f.eks. frokost eller aftensmad - og ligger "død" på sofaen indtil jeg skal i seng om aftenen, hvorefter min krop kan ikke andet end at lagre energioverskuddet på sidebenene i løbet af natten.

(For)underligt nok - sørger jeg for ikke at glemme mine 2 proteinbars mellem frokost og aftensmaden (3 hvis aftensmaden er sent) - mærker jeg kun meget lidt eller slet intet til trætheden om eftermiddagen og aftenen, og heller ikke efter hovedmåltidet. desuden kan jeg ikke spise for meget, da jeg bliver mæt tidligere end før og på denne måde kommer der heller ikke så meget på sidebenene i løbet af natten, som det ellers gjorde før....

At købe færdige proteinbars ude i byen er simpelt hen for dyrt. Det er så dyrt, at selv om jeg kunne have råd - vil jeg ikke lade mig bestjæle for mine egne penge. Produkterne er oppe i tiden og derfor er også priserne ublu. Fandme nej, siger jeg bare og bager selv mine egne bars..... godt nok koster det tid, men til gengæld bestemmer jeg selv smagen og indholdet. det er ikke så ringe endda.

Mit næste projekt bliver, at komponere proteinbars med "madsmag" dvs. vil jeg bage dem med grøntsager, proteinpulver og pureret kylling samt gode kryderier. Indtil jeg dog finder frem til en opskrift som både smager og holder - må jeg nøjes med denne, lidt "kageagtig" bar efter opskriften, som kommer her:

Ingredienser:
    160g choko proteinpulver (valle/whey protein ikke soya!!)
    7dl havregryn (ca 300g)
    ½ L skummetmælk
    2 bananer (170g)
    100g hasselnødder
    2 æg
    3 tsk bagepulver
    ½ tsk salt
    4 tsk kanel
    3 spsk SØD eller andet varmestabilt sødemiddel (eller bedst: Stevia Extract fra Elsebeth (44 85 23 20) = 0-kalorie plantesødemiddel uden bivirkninger som kunstige sødemidler/tilladt for diabetikerne)
    2 spsk olie
    1 tsk vaniljesukker

Fremgangsmåde:
    Blend bananerne med mælk
    Hak nødderne fint
    Rør til massen er ensartet med de øvrige ingredienser,
    Hæld i en bageform på cirka 25x30cm, foret med bagepapir
    Bag i forvarmet ovn i ca. 40 min ved 175 grader

Efter afkøling skæres i passende stykker, som enten opbevares i en boks i køleskabet eller ristes kort under grillen for at "lukke af" for den friske overflade og efterfølgende opbevares i boks/pose i køkkenets koldeste hjørne.

Total energiindhold:
    209g protein
    304g kulhydrat
    116g fedt
    fordelt i ca.1400g kage

Procentfordeling cirka er ca. 27/39/34

Energi pr 100g:
    15g protein
    22g kulhydrat
    8g fedt
    220 kcal

Vil man undgå noget af fedtet tror jeg uden problemer æggeblommerne og olien kan udelades, evt lidt færre nødder. Gør man det, bruger 80g nødder og fjerner den ene banan også ender procentfordelingen på omkring 31/43/25 og fedtindholdet pr 100g bliver 6g.

Personligt vælger jeg dog at beholde fedtet, da det kommer fra en god kilde og er fortræffeligt for nerverne (altså ikke psykisk men "biologisk"). Selv om største parten af kulhydrat kommer fra bananer - vælger jeg også at beholde bananerne ubeskåret, specielt fordi de indeholder masser af kalium og kommer man i underskud af kalium - vil man mærke dette både mentalt og fysisk. Det sidste mest i form af vand kroppen altid holder ekstra meget på, når man er i kaliumunderskud.

Desuden er det jo "ligegyldigt" med nogle kalorier ekstra at forbrænde - når man rent faktisk fastholder forbrædningen oppe på det aktive niveau.... "tingene" bliver jo alligevel til energi, istedet for at komme på sidebenene.

Svenskerne har fået sig en hjemmeside på adressen: http://www.atkins-se.com hvor man kan læse sig til en del nyttige oplysninger om denne ernæringsfilosofi. Godt nok er det en reklameside for Atkins-produkterne, men disse kan kun købes via forhandlere - alligevel er der mange gode informationer at hente, hvis man klikker på linkene under det tomme nyhedsbrev-felt (sikkert en fejl på sitet). Linkene virker i hvert fald.

Velbekomme
    Anina
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    65

Standard

Kære Anina

Du har sikkert fundet en god opskrift, som tilgodeser din søde tand - men jeg vælger at vente med at kopiere dig, til du har fundet en opskrift som passer til min salte...

Jeg KAN bare ikke spise sødt...øv...

KH
    Sally
    Carpe Diem

Guest avatar
    Pipaluk Gæst

Standard

Hej Anina.

Den vil jeg prøve og så har jeg også noget lækkert, som ikke koster en hel masse til at putte i min datters madpakke.
    Det er bare ærgerligt, at jeg ingen printer har. Men højre hånd kan da også bruges

Tak for det og stort kram fra Bodil.

Bookmarks

Regler for indlæg