Viser resultater 1 til 9 af 9
    Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    64

Standard Min datter kan ikke lide "klumper" :-)

Hvordan laver man marmelade uden klumper?
    Hvordan laver man en god tomatsovs på friske tomater uden klumper?

Hvis man har "klumpefobi" kan man knibe sig uden om mange gode ting og blot afvise dem ved synet af dem.

Min datter har aldrig været ved at kvæles i mad, der var for klumpet - da hun var lille og ret tynd og fin i det, fik jeg en opskrift på gulerødder kogt møre i fløde - gulerødderne var skåret i små tern og fløden kogte, til den var cremet.

Hun elskede det!

Opskrift på god tomatsovs:

500 g modne flåede tomater skåret i små stykker
    1 hakket løg
    1 hakket fed hvidløg
    en håndfuld friske basilikumblade, revet i stykker
    et laurbærblad
    olivenolie, salt og peber, sukker...

Finthakket løg og hvidløg svitses i olie uden at tage farve 5 minutter.
    Tomaterne tilsættes sammen med basilikum og laurbærblad. Salt, peber og sukker ( smag til bagefter) tilsættes.
    Alt koger til sovsen er jævn, mindst en halv time.

KH
    Sally
    Carpe Diem

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Standard Re: Min datter kan ikke lide "klumper" :-)

Citer Oprindeligt indsendt af Sally
    Hvordan laver man marmelade uden klumper?
    Hvordan laver man en god tomatsovs på friske tomater uden klumper?
    Hej Sally

Igen vil jeg sige, at hvis du gerne vil have din datter til at acceptere noget, må du gerne lade hende stå selv for tilberedningen og hvis du f.eks. finder en rigtig gammel opskrift eller beder din svigermor om at producere et par glss hjemmelavet syltetøj/marmelade sammen med din datter - vil piben hurtigt få en anden (ny) lyd.... Så vil hun en gang for alle forlade de klumpfrie, kedelige "ting" som en halvtflydende marmelade hvor største parten af indholdstoffer bestå af vand og pektin. Bwadr!

Jeg vil helst ikke prøve på at gætte, hvad din svigermor vil sige til denne opgave.... men har du fortalt os hele sandheden om hendes store hjerte - kan hun ikke andet end at være rigtigt glad for at kunne være til hjælp også på denne måde ....

Knus . Anina
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    64

Standard

Kære Anina

Måske ikke lige marmelade, men så tomatsovs da...

Jo, det ville min svigermor gerne lave sammen med hende og også gerne starte med at gå på markedet og hente de friske ingredienser

KH
    Sally
    Carpe Diem

Guest avatar
    Avalon Gæst

Standard

Hej Sally.
    Endnu engang har vore piger noget til fælles. Min er også klumpe-hader.
    Synd at de bor så langt fra hinanden - ellers kunne vi tvinge dem til at skiftes til at lave mad til hinanden. Så blev de nok hurtigt trætte af at høre om, hvor skrækkelig maden er. :twisted:

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    64

Standard

Kære Avalon

Ja, det kunne være alletiders....

Hvordan gør vi ellers - lader vores døtre læse vores indlæg om klumper?

KH
    Sally
    Carpe Diem

Guest avatar
    Avalon Gæst

Standard

Min elsker at få lov at lave mad. Og jeg kan jo se, at det er et af de våben, du har måttet bruge (den kunne jeg ikke bruge, da hun jo elsker det).

Måske skulle man prøve at lade hende lave mad, og så sidde og pirke til det med en skeptisk mine på. Hvis hun så spørger kunne man sige, at man ikke kan lide det af den og den grund (fx. klumper og hvad der ellers plejer at være i vejen).

Jeg kan mærke, at jeg ville få svært ved at bære at gøre sådan noget ved hende , men det MÅ da være det der skal til for at hun begynder at tæpnke over det?

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    Et sted i verden
    Alder
    64

Standard

Kære Avalon

Hvad siger du til min tråd om min datters sovevaner?.....jeg er næsten desperat!

KH
    Sally
    Carpe Diem

Guest avatar
    Barbara Gæst

Standard

Hej

Jeg kender godt til den med at der er for mange klumper i maden. Mine børn har heller aldrig kunnet lide det. Hvorfor - aner jeg ikke.

Som min datter sagde da hun var lille når vi fik suppe. Det smager godt, Mor, men jeg kan bedst lide sovsen!! (og hun holdt sig fra "klumperne")

KH
    Barbara

Guest avatar
    Avalon Gæst

Standard

hehe den var sød

Bookmarks

Regler for indlæg