Viser resultater 1 til 9 af 9
    Guest avatar
    Joanna Gæst

Standard Afrikansk Galleri - små glimt fra et liv i Gambia

Jeg vil i denne tråd forsøge at fortælle lidt om det lille vest afrikanske land Gambia, som altid vil have en plads i mit hjerte, så længe det slår…
    Små glimt i billeder og tekst, der beskriver stemninger, natur, ”mit afrikanske liv” - men ikke mindst vil jeg gerne fortælle om dette stærke folk, bestående af 7 forskellige stammer, med forskellige sprog, traditioner, og religioner. Et fattigt men stolt og livsglad folk, trods Gambia rent historisk var englændernes største slavekoloni. Landet hed oprindeligt SeneGambia. Men blev af kolonimagterne delt i to lande, nemlig Gambia og Senegal. Gambia kom under engelsk kolonimagt, og Senegal under fransk herredømme. I dag er det stadig 2 lande…

Guest avatar
    Joanna Gæst

I Gambia findes der 3 slags krokodiller, Panserkrokodillen, Nilkrokodillen, og Dværgkrokodillen.
    Alle 3 arter er fredet, men jages stadig ude i landsbyerne langs flodbredderne, da de udgør en fare for b. la flodfiskerne og kvinder der vasker tøj i floden.

Her er min nevø Kasper ved at klappe en krokodille, den er ikke så stor, men kan sagtens hapse en hånd. Heldigvis var den tilsyneladende mæt. Kasper rejste allerede ned til os alene (med hjælp, og opsyn af fly personale) - som 10-årig, og tilbragte nogle skoleferier hos os.

Solnedgang over Gambia River, kvinder der henter dagens sidste drikkevand. Et smukt syn!

Guest avatar
    Joanna Gæst

Vi var bosat i Gambia, indtil 2003, hvor jeg igen fik falciparium malaria for 2.gang.
    Dog har jeg varet i Gambia siden, men kun af kortere varighed, min mand var jo stadig dernede, vi havde vores hus, som skulle sælges, og så har jeg været dernede med et hold danske turister. Vi havde danske turister boende privat hos os de sidste år i Gambia (lille pensionat)

Guest avatar
    Joanna Gæst

Da jeg pga. malaria måtte opgive mit liv i Gambia, ”bankede” jeg for alvor min alternative ”biks” op herhjemme, startede kursus i selvudvikling og spirituelle emner, og har indtil for meget kort tid siden, været mere end fuldt ud beskæftiget med dette. Nu har jeg bevilliget mig selv orlov, lever af min mands indkomst det næste ½ års tid. Og så starter jeg igen. Lige nu skriver jeg, maler og laver collager, arbejder lidt med promotion (afrikansk musik/reggae) - og hjælper mine forældre. Sådan får jeg tiden til at gå. Jeg keder mig aldrig!!!!

Guest avatar
    Joanna Gæst

Billeder mangler indtil videre.

Guest avatar
    Joanna Gæst

Vi boede i et område der hedder Kotu, det ligger 2 km fra Serrekunda ved kysten, og ca. 8 km, fra Abuko naturreservat og 15 km fra Banjul. Gambia er et lilleput land, faktisk kun to flodbredder Gambia River. Ude i floden ligger der mange øer, men de er ikke med på kortet. Floden er meget bred ud mod havet, og indsnævres mere og mere jo længere man kommer ind i landet. GeorgeTown er den gamle hovedstad. Nu er det Banjul. Jeg savner Gambia virkelig meget. Kan ikke udtrykkes i ord.

Guest avatar
    Joanna Gæst

Jeg tror at enten kommer man til at elske Afrika, det går i blodet og i hjertet, eller også kan man slet ikke klare at være i et afrikansk land...
    Jeg mener det er Bodil Udsen der har det på samme måde. Hvis man først får Afrika under huden, vil man altid længes.

Guest avatar
    Joanna Gæst

Afrika har lært mig at leve, og se det positive i al elendigheden, at tro, håb og livsglæde er drivkraften til at leve livet, min oplevelse med malaria gav mig det sidste spark. Ja, livet ER en gave, men måske man skal have død og elendighed tæt på for at forstå det! Vi tager så mange ting for givet, og hænger os i små bagateller, og hænger gerne fast. Den blinde ser kun hvad han vil se. Vi skaber i store træk vores eget liv, det handler om valg, om at vælge den vej man vil gå, mange gange følge sit hjerte fremfor sin forstand....

Guest avatar
    Joanna Gæst

Billeder mangler indtil videre

Bookmarks

Regler for indlæg