Viser resultater 1 til 4 af 4
    Guest avatar
    Joanna Gæst

Standard Min lille turistforretning

I denne tråd vil jeg fortælle lidt om mit lille pensionat, og safari udflugter m.m.

Min mand og jeg har haft 3 huse i Gambia. Det sidste hus var meget stort, og desuden havde vi også et anneks i tilknytningen til huset. Temmelig megen plads for kun 2 personer, kan man roligt sige…

Så var det i 2001 jeg fik den ide, at være ”plejemor og safari guide” for danske turister. Min mand var på dette tidspunkt tit på turne til nabolandene, og mange gange ville jeg hellere blive hjemme, et musiker liv er meget hektisk, og efter at jeg havde været med på ”rundfart” nogle år, ja så var jeg faktisk lidt træt af det…

Når jeg var på familiebesøg i Danmark, hængte jeg disse langt fra professionelle opslag op i supermarkeder m.m. (fik dog senere samarbejde med Mango - travel rejsebureau her i København) Læg mærke til jeg har lavet en fejl, puttet et @ ind i hjemmeside adressen.
    Telefonnumre der fremgår af ophænget eksisterer ikke mere.

Programmet var et jeg fandt i min skuffe, da alt omkring denne lidt utraditionelle turistforretning er jo en saga blot… og jeg ikke mere har noget liggende på min pc, derfor ser billederne lidt ”sjove ud.”

Guest avatar
    Joanna Gæst

Standard

Jeg har jo aldrig været særlig teknisk anlagt, som flere herinde i forum, jo nok for længst har bemærket. Og mine programmer er da også et tydeligt bevis derpå…men måske ikke så ringe endda…

Jeg fik mange henvendelser, når jeg var hjemme i Danmark, indrettede næsten et lille ”kontor” i min ældste søsters stue, hvor jeg viste billeder fra Gambia, og indgik aftaler med danskere, som turde stole på mig, mine fotos, og mit mangelfulde program. Det viste sig at være en lille guldgrube…

Turisterne kunne rejse billigt, Spies havde 2 ugers flybilletter (flight only) til ca. 4000 kr. tur/retur. Da jeg jo indkasserede de gode danske kroner for opholdet i Gambia, ja så var købekraften stor. Danske kroner stod i høj kurs, og priser på mad og arbejdskraft var lav… (men ikke på elektricitet, bemærk 200kr ekstra om ugen for aircondition). Jeg fik en rigtig god fortjeneste… og de turister jeg havde fik helt sikkert en anderledes ferie, end den obligatoriske charter rejse med Spies. Jeg har stadig kontakt med nogle af disse gæster.

Huset havde vi jo, mange værelser 4 toiletter/ bad i hovedhuset + 2 værelser med fælles bad og toilet + køkken i annekset. Her blev vi selv nødt til at flytte ind når vi havde fuldt hus. Vi havde allerede en vagt og have mand, men jeg var nødt til at ansætte 2 ekstra mand + en maiden mere… Vi havde en almindelig bil, og så købte jeg mig en gammel men solid landrover. Jeg havde jo ikke kørekort, men det tager man ikke så tungt (min mand havde) – og forsikringerne var i orden…

Vi kunne tilbyde de danske turister lidt af hvert, besøg i landsbyer, flodture, trommeundervisning, 2 dags tur til Senegal, og ikke mindst kendte vi jo lokalbefolkningen, deres skikke og traditioner, så turisterne kunne få indblik i det ”rigtige liv.

Men hårdt var det også, vi skulle være til rådighed næsten 24 timer i døgnet, værelser skulle rengøres hver dag, dog undtagen søndag. Morgenmad serveres hver morgen, og køkkenet hele tiden være rent og tilgængeligt.

I ca, 2½ år havde vi turister, nogle kom igen… Til sidst fik jeg turister gennem Mango Travel i København, som er kendt for at sælge flybilletter til Afrika, og i særdeleshed til Gambia. Vi fik en god fortjeneste, gæsterne en uforglemmelig ferie, og huset blev brugt… Villa Tubbabo (tubabbo betyder "den hvide" på madinka) Så nogen gange kan der komme meget ud af ”ingenting” – hvis man bare tør kaste sig ud i det, tror på ideen, og arbejder hårdt…

Alt gik fint…. lige indtil jeg fik malaria igen!

Guest avatar
    Fleur Gæst

Standard

Øv, lige da jeg ikke havde læst færdig, var jeg klar til at tage afsted. Knus Fleur

Guest avatar
    Joanna Gæst

Standard

Det kan du da bare gøre... Gambia ligger jo dernede endnu...

Kærlig hilsen og knus
    Joanna

Bookmarks

Regler for indlæg