Viser resultater 1 til 20 af 20
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Standard Kviksølv..... omsider!

For snart... hmm....15? 17 år siden ? (kan ikke huske nøjagtigt) har jeg presset på og fået udskiftet alle mine 12 sølvplomber til plast....

Ingen kan forestille sig, hvor meget har man gjort nar af mig i omgangskredsen og pegede fingre af, at jeg var så dum at gide bruge så mange penge på denne udskiftning (jeg har skrevet om det før)... Og lige meget var der, hvlke argumenter jeg fremførte.... intet gjorde indtryk og jeg fortsatte bare med at blive "godmodigt" drillet ("blødmobbet").

At Danmarks Radio sender et indslag om det samme betyder ikke for mig, at jeg nu kan sige til dem "hvad sagde jeg".... simpelt hen fordi det er en gammel nyhed, yderst velkendt og veldokumenteret i resten af scandinavien samt det meste af verden i årevis.... bare ikke i vores lille DK.

Og selv om man burde vide bedre.... har man i mellemtiden brugt kviksølv i lange baner og proppede det i munderne på voksne og børn.... mange, mange år.

Jeg har ikke megen fidus til tandlægerne her i landet desværre... min egen f.eks. køber en ny Porshe hvert år og er mere på skiferie end han er på klinikken, som så passes af ansatte. Selvfølgelig er det nemmere, at more sig fremfor at studere medicinske skrifter fra rundt om i verden. Så skidt da at være med menneskerne, som for deres egne penge får munden fuld af tungt metal, som i den sidste ende skaffer een nerveskader og påvirker den psykiske velbefindende efterhånden som man bliver ældre...

Føj! siger jeg bare.... de skulle brænde i h...de, skulle de. Livskvalitet er det vigtigste vi har. Ikke penge og andet gods, men livskvalitet er det, som gør livet værd at leve. Men ved at forgifte folk med tungt metal som kviksølv - tager man netop livskvalitet fra een.

O.K. siger nogen bare så.... "jeg mærker ikke, at jeg har det dårligt af mine søvplomber...." O.K. svarer jeg.... "men hvordan kan du så vide, at du ikke ville have det dobbelt eller tredobbelt så godt, hvis de skurke ikke havde proppet det stads i munden på dig de sidste 20 år.... altså i den periode hvor man allerede var sikker på, at stadset er giftigt....?
    Citer Oprindeligt indsendt af DR
    Urolige over arbejde med kviksølv
    05. dec. 2005 19.18 Indland

Over 100 klinikassistenter henvendte sig i dag til HK med mistanke om, at deres arbejde med kviksølv har gjort dem syge. Sundhedsordførere i Folketinget kræver en undersøgelse af klinikassistenternes helbred.

Æltede amalgam i hånden
    Magasinet Søndag på DR1 fortalte i går, hvordan cirka 10.000 klinik-assistenter helt frem til midten af 80'erne har æltet kviksølvholdig amalgam til plomber direkte i hænderne, indåndet giftige dampe fra blandingen og arbejdet uden udsugning i strid med Arbejdstilsynets regler.

- Det er en horribel måde at behandle kviksølv på, som man aldrig ville acceptere i dag. Der må have været en brist i Arbejdstilsynets funktion, siger overlæge Peter Arlien-Søborg fra Rigshospitalets neurologiske afdeling.

Kviksølv er et af de giftigste tungmetaller. Længere tids påvirkning kan resultere i en kronisk forgiftning, hvor der opstår uro i kroppen, rysten af fingrene og svigtende tale- og hukommelse.

Kø på telefonerne
    Klinikassistenternes fagforening HK/Privat er overrasket over, at 119 bekymrede tidligere og nuværende medlemmer indtil kl. 15 i dag havde ringet og fortalt om symptomer.

- Vi var forberedt på at få nogle henvendelser, men er overraskede over, at der kom så mange. Vi forventer, at de ansvarlige myndigheder nu laver en grundig undersøgelse af, om klinikassistenternes arbejde med kviksølv har gjort dem syge, siger HK/Privats miljøkonsulent Svend-Erik Hermansen.

Krav om undersøgelse
    Også politisk bliver der rejst krav om en grundig undersøgelse af klinikassistenternes helbred. Sundhedsordførerne fra Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, De Radikale, SF og Enhedslisten vil alle have beskæftigelsesministeren, der er ansvarlig for arbejdsmiljøet, til at sætte en undersøgelse i gang.

Beskæftigelsesministeren lod i dag forstå, at Arbejdstilsynet, Arbejdsmiljøinstituttet og Arbejdsskadestyrelsen er blevet bedt om at kortlægge deres viden om kviksølvs indvirkning på arbejdsmiljø og helbred.

Kilde: Dr.dk/Nyheder/Indland/20051205191126.htm
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    BORNHOLM
    Alder
    64

Standard

Kære Anina
    Ja du har ret,vi skulle som personale også have sagt fra, me ndet gjorde vi ikke det var autoritetstroen og flinkeskolen,den var den fremherskende i det henseende
    Det er bare skræmmende at ingen hverken læger eller neurologer have kigget på hvad jeg har beskæftiget mig med : så ville der måske have gået en prås op for dem, for ikke nok med,at jeg har siddet i dampene,men jeg har også munden fuld af det
    Nu må vi se hvad undersøgelseskommisionen kommer frem til,det er godt nok spændende
    Knus Biddi
    Biddi fra Bornholm

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Biddi
    Nu må vi se hvad undersøgelseskommisionen kommer frem til,det er godt nok spændende
    Hej Biddi

Det eneste som interesserer mig er, hvornår og hvor meget kan du få i erstatning, så du får penge til at få din mund renset for kviksølvplomber..... eller få belånt skorstenen....hvad ved jeg - bare man får sig selv ud af denne satans kviksølvfælde ....

Vi har allerede skrevet om det med Biddi og flere, bl.a.:

Citer Oprindeligt indsendt af Anina
    Kære søde Anina

Tandlægerne bruger faktisk ikke amalgam længere, som du skriver er det temlig farligt at arbejde med, ikke kun for patienten der skal gå rundt med det i munden, men også for personalet. De fleste er gået over til plasten. (...)

Så det er dejligt i alfald at vide at ens børn aldrig får hverken det ene eller det andet af de her materialer i munden. Mine kigger undrende når jeg gaber og spørger, hvad det er for nogen sorte ting jeg har i munden.

Længe leve teknologien
    Knus Biddi
    Hej Biddi

Går du virkelig med det stads i munden endnu?!!!

Jeg har fået mine sølvplomer fjernet så længe siden, at jeg ikke længere husker årstallet.... nok midt i firserne, i Hillerød hos Lichtenberg som dengang var Palle-alene-i-verden og hele den danske samlede tandlægestand var efter ham i alle medier incl. retsvæsenet.

Jeg skulle først afgive en hårprøve, som var sendt til USA for en analyse af hvad jeg havde i kroppen af "fremmede elementer" (tungmetalller o.l.).

Så skulle jeg aflevere en blodprøve som så også skulle udenlands for en bestemmelse af hvilke grundstoffer var forenelige eller uforenelige med min personlige kropskemi (læs: ellergener - ikke allergene) for at kunne udvælge det rigtige plasmateriale passende netop til mig (det blev så "Conquest").

Når det var på plads - fik jeg udleveret en hel kasse med forskellige vitamin/mineral/enzymstoffer - og disse skulle jeg indtage igennem en måned før udskiftningen af sølvplomber skulle påbegynde.

Dernæst blev mine sølvplomber udskiftet med en plombe hver anden måned, da udskiftningen af mange eller alle på een gang viste sig at være livsfarligt.... - kroppens "lagre" af kviksølv frigivedes på een gang som følge af en samtidig udskiftning af alle sølvplomber - og folk døde faktisk af tungmetal-forgiftning af leveren..... ja, det "ufarlige" amalgam.... goddavdu!!!

I hele perioden udskiftningen af plomberne har forløbet - skulle jeg æde disse kosttilskuds og..... aldrig havde jeg det så godt i hele mit liv, som i denne periode (med undtagelse af graviditeten). 12 plomber er blevet udskiftet. Jeg selv er blevet halvtres tusinde kroner fattigere og..... alle plomberne har holdt lige siden. Så all den snak om, at plast "ikke holder" i kindtænderne, er noget forbandet pladder - mine har nu holdt i ca. 20 år!

Det er ikke sikkert, at denne omstændelige procedure er nødvendig længere.... men du er jo "fagperson" Biddi - hvorfor går du med det stads i munden endnu!?! Please?

Kram
    Anina

P.S. Jeg kan huske min knægt havde lært en del i denne periode og da han var 8-9 år gammel og havde et hul på størrelse med et knappenålhovede (det eneste hul nogensinde ) og tandlægen på skoleklinikken ville reparere det med "sølv" - sagde min søn højt og tydeligt "NEJ" medmindre hans mor sagde godt for det, hvilket hun så IKKE gjorde....
    Jeg tør vædde på, at jeg nok er et særtilfælde i vores generation og at de fleste ellers - vandrer igennem livet med munden fyldt med kviksølv, hvilket årene igennem mere og mere ødelægger vores velbefindende og påfører os skader på helbredet og sindet - ingen kan diagnostisere korrekt, fordi alle læger leder i forkert retning.

Jeg vil gå så langt som til at påstå, at de fleste af alderdommens intelektuelle, mentale og emitionelle unåder stammer fra giften i munden. D.v.s. det som man anser for "normal" alderdomsforringelser - kun delvis er fremkommet som en naturlig del af aldrings processen. Resten... det meste - er os påført som virkning af kviksølv på vores organisme.

Jeg gad vide, hvor mange sølvplomber har Fleur, Bodil og Kip mon....?

Jeg har surfet forbi nogle oplysende link på Nettet fordi jeg vil gerne se om der måske bor en "økologisk" tandlæge på Bornholm....? Den tandlæge, der har fjernet mine sølvplomber, Lichtenberg .... har en hjemmeside http://www.kviksoelv-fri.dk/ . Jeg ved ikke hvor dyr eller billig han er, men jeg ved, at jeg aldrig nogensinde har betalt en bunke penge for noget SÅ vigtigt og effektivt. Jeg vil gå så langt, som til at sige, at denne disposition har med en allerstørste sikkerhed REDDET MIT LIV.

Bare skriv: "kviksølv i tænderne" på Google... så kommer flere hits på dansk.

Biddi
    Jeg håber, at hvis det trækker ud for længe og "undersøgelseskommisionen" giver sig selv (for)god tid - at du under alle omstændigheder vil overveje alternativer.... Vi har 20, 30....40? gode år tilgode endnu og vi har brug for at være ondsfriske, kvikke og smarte - hvis alderdommen ikke skal udvikle sig til en pine, en forbandelse eller en endeløs række af depressioner. Vi bliver hverken ondsfriske, kvikke eller smarte med det stads i munden - det er sikkert og vist

Med masse af venskab og masser af tanker...
    Anina
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Guest avatar
    Fleur Gæst

Standard

Meget aktuelt - Anina, jeg har lige været hos lægen, skal have scannet min lever, da alle levertallene( der skulle vist være 3) er forhøjede. Og jeg har munden fuld af store amalgamplumber - mange af dem har jeg haft siden jeg var 18 - man gik ikke meget til tandlæge da jeg var barn, før man selv kunne betale! Men en dårligt fungerende lever er måske "medskyldig" i min supertræthed -(eller er det min normale dovenskab - med god undskyldning- (I efterlyste min humor?)----Knus Fleur

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Fleur
    ... Men en dårligt fungerende lever er måske "medskyldig" i min supertræthed -(eller er det min normale dovenskab - med god undskyldning- (I efterlyste min humor?)----Knus Fleur
    Hej Fleur
    Måske fungerer din lever fint, men er "bare" overbelastet.... Dette kan man desværre kun formode og de fleste læger (lige så desværre) interesserer sig kun lidt eller slet ikke for den rolle kviksølvet spiller i organismen. De indre organer mister helt naturligt noget af effektiviteten med årene, og hvis den indre "forurening" er uforandret - kan det tænkes, at bl.a. leveren svækkes yderligere...

Prøv at læse lidt mere på Lichtenbergs hjemmeside http://web.archive.org/web/200601160...ksoelv-fri.dk/ og læg specielt mærke til, hvorfor man ikke må udskifte alle sølvplomber på en gang, men skal gøre det med en plombe hver anden måned eller længere intervaller...

M.h.t. din "humor" ... jeps, den er altid velkommen og altid en fornøjelse for os andre, men..... ikke når du dunker dig selv oven i hovedet med den!! Det har du i hvert fald ikke fortjent - så er det sagt .
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    BORNHOLM
    Alder
    64

Standard

Kære Anina
    Jeg vil simpelthen tage mine fyldninger fra en ende af også gå systematisk frem en i kvartalet jeg har virklig mange så jeg spurgte min tandlæge om hun gav kvantums rabat men det lød det ikke til at hun var med på nå men det må jeg komme over, det eneste der bekymrer mig er et par ordentlige kratere, det tvivler jeg på at plasten kan erstatte, sølvet er jo et meget stærkt matriale :o
    Hvor er det dejligt, at have dig du er altid klar med de vigtigste links, du er en ener
    Knus Biddi
    Biddi fra Bornholm

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Standard

Kære Anina
    Jeg vil simpelthen tage mine fyldninger fra en ende af også gå systematisk frem en i kvartalet jeg har virklig mange så jeg spurgte min tandlæge om hun gav kvantums rabat men det lød det ikke til at hun var med på nå men det må jeg komme over, det eneste der bekymrer mig er et par ordentlige kratere, det tvivler jeg på at plasten kan erstatte, sølvet er jo et meget stærkt matriale :o
    Hvor er det dejligt, at have dig du er altid klar med de vigtigste links, du er en ener
    Knus Biddi
    Hej Biddi

Du har nu gået sålænge med disse fyldninger - så kan du vente en smule længere endnu.... det er meget vigtigt at denne sanering ikke foregår tilfældigt og forhastet.

Jeg har nu kigget på Lichtenbergs hjemmeside og ser, at der er mindre ændringer omkring nogle praktiske detaljer i forhold til, hvad jeg fik at vide dengang. F.eks. ser det ud til, at man nu udskifte 2-3 plomber ad gangen og at hele sanering kan gennemføres på en måned eller to.

Basis for ændringen kan ligge i, at man har fundet og anvender flere og bedre afgiftningsremedier end dengang. F.eks. anvender man nu EDTA - hvilket var stort set ukendt i DK i firserne (Børge sælger EDTA forresten i sin netbutik og er meget kyndig i vejledningen).

Jeg vil derfor på det hjerteligste anbefale dig, at du først bruger god tid på at læse Lichtenbergs hjemmeside http://web.archive.org/web/200601160...ksoelv-fri.dk/ grundigt igennem.

Det vil sikkert blive nemmere for dig end for andre, da du har erfaringer med faget og terminologien - og først derefter tager du en beslutning om, hvordan DU ønsker at styre forløbet. Overlad det, for Guds skyld ikke til en almindelig tandlæge uden "ideologien" i orden... og hvis der ikke er andre - behold i det mindste kontrollen og forlang de nødvendige foranstaltninger, som f. eks. kofferdam m.m.

Og du skal ikke være betænkelig ved de helt store fyldninger - der findes nu et materiale, der både er stærkere og biologisk neutralt i sammenligning med både metaller og porcelæn.... det hedder DIAMOND CROWN og der står en del om det på Lichtenbergs hjemmeside.

Det bedste ville være, hvis du kunne tage en tur her til København 2-3 gange over et par måneders tid. Du har jo familie her og jeg har også en god gæsteseng.... Uanset hvad - brug denne måned til at hygge om Julen og tænke over tingene. I Januar er du sikker nået så langt, at du også ved hvad det bedste er i forhold til de muligheder der er. Jeg kan i hvert fald sige så meget, at selv når man optager et lån for at betale saneringen - er disse penge pebernødder i sammenligning med det gode liv man begynder at genvinde fra et til to år efter.... et godt eller meget bedre liv på sine ældre dage er u b e t a l e l i g t.

Mange knus
    Anina

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Standard

Hej igen

Jeg kom lige i tanker om, at svenskerne har allerede en forening for skadede af konventionel tandpleje: http://www.tf.nu/info/adress.html

Det kunne tænkes, at man derigennem (måske endda burde man melde sig til) kunne finde en god "amalgam-bevidst" tandlæge i Ystad.... Det er til syvende og sidst både tæt på Bornholm og sikkert også billigere end i DK.

P.S. Prøv i øvrigt, at kigge på deres Gæstebog.... der er også nogle indlæg fra DK + en hel masse andre.

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    BORNHOLM
    Alder
    64

Standard

Kære Anina
    Åh hvor er du sød du er simpelthen så betænksom at jeg bliver rørt til tårer.
    Men jeg skal ned til min tandlæge på torsdag d. 15, så vil jeg snakke det igennem med hende,så må vi her tage stilling til hvordan vi griber sagen an
    Jeg har været inde og læse Henrik Lichtenbergs hjemmeside,pudsigt jeg tror jeg kender ham : måske har han holdt foredrag ved vores årlige tandlæge kurser
    dengang.Det der også skræmmer mig,at tænke på er, at nu anvendes der kofferdam når man skifter skidtet, vi sad og borede dagen lang, uden den mindste form for beskyttelse af os selv. Ja ja det er godt det er stoppet, så vores børn i alfald ikke får det i munden
    Knus Biddi
    Biddi fra Bornholm

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Standard

... at jeg bliver rørt til tårer.
    Og jeg bliver berørt til tårer, når jeg tænker på hvad du har døjet med hidtil og hvor meget skadet man yderligere kan blive, når/hvis saneringen ikke foregår på forsvarlig måde....

Hmm.... "rørt til tårer"..... enten skal der ikke meget til eller.... er vi mennesker for dumme og for dårlige til at være om hinanden nok til, at man ikke reagerer så stærkt på selv sådanne små tilkendegivelser, som min....

Jeg glæder mig bare og ser frem til en forbedring af det hele. For selv om det ikke løser alle problemer - løser det nok til, at de tilbageblevne er der flere kræfter til at bære og måske også - finde en løsning på senere.

Tusind knus
    Anina

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    BORNHOLM
    Alder
    64

Standard

Kære Anina
    Det jeg mener med at blive rørt . skyldes nok at folk nu om stunder har nok i sig selv så når jeg støder på et menneske som dig, ja og alle de andre søde piger her selvfølgelig, så må jeg indrømme at det er utroligt opløftende, at der trods travlhed i hverdagen alligevel findes så meget overskud .
    Knus Biddi
    Biddi fra Bornholm

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Standard

Jeg har fundet nogle gode artikler af Carsten Vagn-Hansen.

Adressen er http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/ og kig til højre, hvor der findes en alfabetisk indeks til masser af gode artikler - bl.a. http://radiodoktoren.dk/radiodoktore...7/03/amalgam-2

Knus
    Anina

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    BORNHOLM
    Alder
    64

Standard

Kære Anina
    Jeg har været en på en shoppetur i ystad igår sammen med familien, det var en hyggelig, men også lidt anstrengende tur,vi kan ikke bare tage hjem, når vi får lyst, så turen begyndte med færge afgang kl 7 og hjemkomst kl 22 så vi er lidt trætte idag,men alle har vel travlt op til højtiden :P Selv fik jeg da ordnet de fleste julegaver igår, så nu kan jeg snart begynde at slappe lidt mere af mærkeligt som hver jul kommer bag på en,hvorfor kan jeg ikk lære at få købt de gaver i ordentlig tid,så alt stres og jag var et ukendt fænomen :o
    Knus Biddi
    Biddi fra Bornholm

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    BORNHOLM
    Alder
    64

Standard

Så har jeg været hos tandlægen, og vi har taget en beslutning om at starte udskiftningen af amalgamen straks efter nytår
    Hun var ikke lutter begejstret for projektet,nævnte også kofferdam og at vi skulle tage det i små etaper. Heldigvis er flere af tænderne kun fyldt okklusalt d.v.s kun i tandens tyggeflade, det gør det lidt billigere heldigvis.
    Knus Biddi
    Biddi fra Bornholm

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Standard

Hun var ikke lutter begejstret for projektet, nævnte også kofferdam og at vi skulle tage det i små etaper. Heldigvis er flere af tænderne kun fyldt okklusalt d.v.s kun i tandens tyggeflade, det gør det lidt billigere heldigvis.
    Knus Biddi
    Hej Biddi

Hvorfor var hun ikke begejstret? Var det fordi hun selv er utryg ved at arbejde med stadset eller er det mere "ideologisk" betinget? Hmm... hvad betyder okklusalt?

Jeg har "fanget" på Nettet en anden artikel af min yndlings forfatter....
    Citer Oprindeligt indsendt af Carsten Vagn-Hansen
    AMALGAMGIFTEN

Mange af os går rundt med en tikkende bombe i tænderne. I hvert fald, hvis man er et følsomt menneske. Med radioaktiv kemi har man helt klart fundet, at kviksølv fra amalgam i tandplomberne spreder sig i kroppen. Man har bl.a. plomberet tænderne på et får med ialt 12 plomber, der indeholdt 50% radioaktivt kviksølv. 29 dage efter blev fåret dræbt, tænderne fjernet og kroppen scannet. Der var især i leveren, mave-tarmkanalen og nyrerne tydelig opladning med det radioaktive kviksølv.

Kviksølv fordamper fra amalgamplomberne, mest fra de nyere, går ind i slimhinden i næse, mund og lunger og findes i spyttet. Frigørelsen af kviksølv bliver større ved varme drikke, ved at tygge, fx også tyggegummi, og ved tænderskæren om natten. Op til 15 gange kan frigørelsen øges på denne måde. Byrden fra amalgam er i følge en WHO-rapport fra 1991 beregnet til at være ca fem gange så stor som ved spisning af fisk.

Kviksølv kan blive deponeret som sådan i organerne, men kan også blive omdannet til methylkviksølv, der er 100 gange så farligt som selve kviksølvet. Begge er fedtopløselige og går over blod-hjerne barrieren til hjernen, gennem moderkagen til fosteret og med mælken over til barnet. Fostret kan tage ubodelig skade under dannelsen af hjernevæv og nervevæv, og barnet kan senere bliver udviklingshæmmet og læseretarderet. Ifølge WHO findes der ingen mindste grænse for farligheden af kviksølv.

Kviksølv er sammen med andre tungmetaller med til at forstærke angrebet fra frie iltradikaler, der dannes under iltens omsætning, på kroppens celler. Derved skades bl.a. DNA (de styrende proteiner) i cellernes kraftværker - mitochondrierne. Kun store doser af antioxidanter kan hjælpe cellerne til at modvirke disse skader.

Kviksølv udskilles uhyre langsomt, men udskillelsen kan øges ved hjælp af store doser af C-vitamin, især hvis det gives direkte i blodet. Chlorella fra alger og glukonsyre og glukuronsyre fra fx Kombucha kan også medvirke til øget udskillelse af kviksølv.

Mange kroniske sygdomme kan skyldes kviksølv, fx Parkinsons sygdom, Alzheimer, dissemineret sclerose, kronisk træthedsssyndrom m.fl. Aldringen kan fremmes væsentligt.

Symptomerne på amalgamforgiftning er meget ukarakteristiske, men centralt står unaturlig træthed, svimmelhed, styringsproblemer af arme og ben, smerter, dårlig hukommelse og koncentrationsevne, depressive symptomer, søvnløshed, irritabilitet, rastløshed, skyhed mm. Der kan være tåget eller flimrende syn, støj eller susen for ørerne (tinnitus), problemer med smags- og lugtesans, følelsesløshed i hænder, arme og ben, og problemer med tarmfunktion og urinveje.

Tandlægerne har det officielle standpunkt, at amalgam ikke er farligt at bruge, men en del tandlæger har dog fået øjnene op for skadevirkningerne, og Sundhedsstyrelsen har for nylig klart udtalt, at uorganisk kviksølv er nervegiftigt, og at organisk kviksølv er svært giftigt for nervesystemet med udbredte skader i både centralnervesystemet og nerverne ude i kroppen.

Men samtidig udtaler man, at disse tilfælde af svær kronisk forgiftning ikke kan sammenlignes med de minimale mængder kviksølv, der udskilles fra tandfyldninger med sølvamalgam og efterfølgende optages i organismen. Dette er bare ikke i overensstemmelse med den nyeste forskning.

Det er iøvrigt fornyligt vist, at tandlægerne selv tager skade af kviksølvdampene og gennemsnitligt klarer sig dårligere ved neuropsykologiske tests, som måler hukommelse og motorisk hurtighed samt koordination mellem syn og motorik.

Lavdosisexponering fra dentalt amalgam kan også sættes i forbindelse med abnorme immunologiske reaktioner hos visse personer. Det fremgår af en stor medicinsk lærebog (Harrisons) og kan bl.a. sættes i forbindelse med bindevævssygdomme og sygdomme som fx sclerose.

I Sverige har Forskningsnævnet udarbejdet en rapport om amalgam og sundheden. Man skønner her, at en del af befolkningen er ramt af sygdom, der er forårsaget af amalgam.

En canadier, der har foretaget en vurdering af hyppigheden af dette for Forskningsnævnet, mener, at ca 20% af befolkningen er ramt af sygdom, der er forårsaget af amalgam.

En svensk forsker sætter dette tal lavere, men vurderer samtidig, at en stor del af menneskefostrenes centralnervesystem er påvirket i mere eller mindre grad af deres mødres amalgamfyldninger.

Sveriges Rigsdag har den 4-6-98 besluttet, at amalgam skal forbydes, og tilskud til behandlingen er ophørt 1-1-99. Man diskuterer seriøst at anbringe kviksølvaffaldet i forseglede bjerghuler, mens Sundhedsstyrelsen her i landet synes, det er OK at anbringe det i folks tænder.

Kviksølv er tilsyneladende kun en fare i miljøet, ikke i vores mund. Antallet af kviksølvfyldninger, der er foretaget i Danmark, er faldet de sidste 12 år, men amalgam bruges fortsat meget. Alene i Frederiksborg Amt blev der i 1990 anlagt 212.020 amalgamfyldninger. I 2001 var det faldet til 169.123 amalgamfyldninger á cirka et halvt gram kviksølv.

Sundhedsstyrelserne i Frankrig og Storbritannien har indført restriktioner for amalgambehandling af gravide som et første skridt. I Tyskland har myndighederne allerede I 1996 truffet en overenskomst med de tyske tandlægeorganisationer om, at amalgam ikke må anvendes til gravide og nyresvage, og det skal undgås hos børn.

I Norge har man anbefalet regionale behandlingscentre for amalgamsyge og fastsat indskrænket brug til gravide, børn, nyresyge og allergikere.

Seneste nyt fra Norge er, at man fra det norske Direktoratet for Sundhed og Social Velfærd vil komme med nye retningslinier for brug af dentale materialer, hvor man fra 1 januar 2003 vil anbefale, at tandlæger ikke længere bruger amalgam.

Det vil dog ikke blive helt forbudt. Formanden for den norske tandlægeforening arbejder i en amalgamfri praksis og har ikke brugt amalgam i mange år.

Der er fremlagt et forslag i repræsentanternes hus i Washington, der lægger op til forbud mod at anvende amalgam til børn, gravide og ammende mødre, advarsler til alle om risikoen ved amalgam og et totalt forbud mod at anvende amalgam fra 1 januar 2007.

Man kan ikke vurdere indholdet af kviksølv i et menneske ud fra blod- og urinprøver, da kviksølv ikke er vandopløseligt, men findes i cellerne.

Tandlæger kan måle kviksølvdampe med særligt udstyr, og ved hjælp af stoffet Dimaval kan man registrere øget udskillelse af kviksølv med urinen. Håranalyse kan vise øget kviksølv i hår (H.A.I.R. Scan, Allerød, tlf. 4814 1167. E-mail: info@hair-scan.com Fax: 4814 6727.

Skal amalgam fjernes, skal det gøres med en særlig teknik og af tandlæger med erfaring og viden om dette, og der skal samtidig gives store mængder antioxidanter samt stoffet Dimaval, der hjælper til at frigøre og udskille kviksølvet.

Evt. kan der gives infusion af
    en stor dosis C-vitamin direkte i blodet hos læge samme dag, som fjernelsen af amalgam foregår.
    Hidtil har tandlægerne hævdet, at der ikke findes noget reelt alternativ til amalgam, og at plasticmaterialerne ikke er holdbare, samt at de afgiver giftige stoffer.

Men nu findes der gode plasmaterialer og polycarbonater, der både er holdbare og uskadelige. De er noget dyrere. Der findes Foreningen mod skadeligt Dentalmateriale. Postboks 203, 1501 København V. Tlf. 3539 1560. Internet: http://hjem.get2net.dk/tandsundheden Foreningen støtter og vejleder medlemmerne og arbejder for at fremme kendskabet til skadeligt dentalmateriale og tungmetalforgiftning.

Man kan også se på netadressen http://www.kviksoelv-fri.dk Forlaget Klitrose har udgivet bogen "150 år med amalgamfyldninger" af Fredrik Berglund. Her er der fyldige oplysninger om amalgams og kviksølvs skadelige virkninger.

Dansk Selskab for Ortomolekylær Medicin, står for, at man først og fremmest skal anvende naturligt forekommende stoffer til forebyggelse og behandling af sygdom og fjernelse af skadelige stoffer, så man sikrer bedst mulig funktion af raske og syge celler.

Selskabet tager afstand fra enhver anvendelse af kviksølv til humant brug, herunder i tandfyldninger og vacciner. DSOM har afholdt en international konference om blandt andet dette emne - Health-Trends 2002, fra 30. august til 1. september. Referat fra
    konferencen kan læses på www.radiodoktoren.dk

Der er masser af beviser på, at forurening af miljøet med mange kemiske stoffer er farlig for sundheden. Disse stoffer findes i vores mad, drikkevand, i luften, på arbejdspladsen og i mange af de ting, vi anvender i hverdagen.

Vi får dem også i form af medicin og har i masser af år fået dem sat ind i vores tænder som plomber med amalgam.Vores fremtid er truet af denne massive forurening, der bliver stadig mere tydelig og veldokumenteret.

Ikke mindst ældre er udsat for den og i fare for at få en alderdom, der er belastet af sygdom. Det er derfor vigtigt, at vi beskytter os selv og vore børn, ældre og andre svage grupper mod denne kemiske belastning.

Skrevet i 2002 af Læge Carsten Vagn-Hansen

Registreringsdato
    Feb 2005

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Carsten Vagn-Hansen
    Man kan også se på netadressen http://www.kviksoelv-fri.dk Forlaget Klitrose har udgivet bogen "150 år med amalgamfyldninger" af Fredrik Berglund. Her er der fyldige oplysninger om amalgams og kviksølvs skadelige virkninger.
    150 år med amalgamfyldninger
    af Fredrik Berglund

150 år med amalgamfyldninger - sygehistorier igennem 150 år om de negative virkninger af amalgamfyldninger, sammenholdt med forgiftning fra frit metallisk kviksølv

Pris: DKK 128,00
    Levering:Desværre udsolgt fra forlaget (se efter på biblioteket).

Sideantal: 111
    Forlag: Klitrose
    Udgivet: 07-07-1997
    Udg./opl.: 1. udgave, 1. oplag
    ISBN: 87-7728-099-7
    Om bogen
    I denne bog fremlægges en klinisk redegørelse for symptomerne hos patienter med amalgamfyldninger i tænderne. Afhandlingen bygger på 245 sygehistorier offentligghort i videnskabelige tidsskrifter i løbet af 150 år og afslører et kompleks af mentale og somatiske symptomer hos patienter med amalgamfyldninger.
    Citer Oprindeligt indsendt af Alex Dybring, biomediciner,marts 1997
    150 år med amalgamfyldninger – en boganmeldelse

Oversat fra engelsk af Børge Messel og i dansk redigering af læge Bruce Kyle og tandlæge Henrik Lichtenberg.

Fredrik Berglund er både læge og Ph.D. Født i 1924 og har i 10 år forsket i indholdet af metylkviksølv i fisk for det svenske sundhedsministerium og Levnedsmiddelrådet, og han har været rådgiver for WHO i 10 år. Siden har han bedrevet anden forskning for medicinalindustrien før han i 1989 gik på pension.

150 år synes at være lang tid til at observere om et stof kan introduceres i en menneskekrop uden nævneværdige problemer eller ej. Alligevel skændes man stadig.

Vi er mange, der har svært ved at fatte, at et så giftigt stof som kviksølv angiveligt ikke skulle volde problemer i form af amalgamfyldninger, som det hævdes fra det lægelige ortodoksi.

Kodeordet er som altid dokumentation! Og dokumentation for det modsatte, nemlig at amalgam giver problemer, findes i rigt mål i Fredrik Berglunds bog, og jeg vil godt æde nærværende nyhedsbrev med hjælp fra mine plastfyldte tænder, hvis ikke Henrik Lichtenberg har endnu mere, og ligeså vor hjemlige Forening mod Skadeligt Dentalmateriale, som har arbejdet på at få denne bog udgivet i Danmark.

En af de mange problemer med kviksølv er, som Claus Hancke kommer ind på i bogens andet forord, at kviksølv er så svært at måle i kroppen, et andet er, at folk reagerer så forskelligt på det. Nogle tager skade af selv ganske små mængder. Disse forhold gør det vanskeligt at stille en hurtig diagnose.

Bruce Kyle, som har skrevet bogens første forord, peger på en af bogens vigtigste konklusioner, nemlig den, at symptomerne fra amalgamfyldninger stort set er identiske med de kviksølvforgiftninger, der optræder i industrien.

Dette bringer homøopatiens grundlægger Samuel Hahnemann (1755-1843) i erindring. Han doserede allerede dengang, at kemiske gifte har absolutte skadevirkninger i kroppen, hvorimod sygdom af andre årsager er mere relative, afhængigt af kroppens modstandskraft, fysisk og psykisk.

Af de fysiske lidelser og symptomer, der er i søgelyset vedrørende amalgam, kan nævnes reumatoid arthritis, fibromyalgi, colitis ulcerosa, Crohns syge, multiple sclerose, Alzheimers syge, epilepsi, allergi- og hudsygdomme, migræne, kræft, hjertelidelser og menstruationsforstyrrelser med flere.

Ovenstående burde ikke alene være nok til at alle behandlere burde læse denne bog, men i det hele taget alle med amalgam i munden.

Kilde: mayday-info.dk/199.0.html
    Link til artiklen "Arbejdsmiljøet på tandklinikker": http://web.archive.org/web/200708122...dklinikker.htm
    Alle kan altid sende en kommentar til os, ved at klikke HER!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    BORNHOLM
    Alder
    64

Standard

Undskyld men okklusalt er når en tand kun er fyldt i en flade og det er selve tyggefladen. Nej videre begejsret var hun ikke, hun prøvede den her med at det var nok ikke så skadeligt, når bare det var i munden, det er den samtlige af de tandlæger jeg kender fyrer af. Men hun var i lidt af et dilemma for hun er gift med en læge,så nogen videre diskution var ikke nødvendig,det er nok også mere det der med hvor meget der spredes når man fjerner fyldningen, der var problemet ak ja,gud ved hvor let jeg bliver når skidtet er væk :P måske et par kilo det skulle være en joke
    ER i godt igang med flytningen : jeg undrede mig over,at ikke et eneste sted i Ystad kunne man få et glas gløgg,det skulle ellers være en svensk natiol drik,så vidt jeg ved
    Knus Biddi
    Biddi fra Bornholm

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Standard

Jeg er bare så bange (!!!!!!) for, at du ikke vil få den bedste forebyggelse mod forurening, som følge af udskiftningen hos denne tandlæge.... hverken indvortes og/eller udvortes!

Kan du prøve at forsøge at love mig, at du gør dit yderste for at læse og tænke på, hvad du selv kan gøre - så denne udskiftning ikke forværrer tingene for dig, selv om det kun skulle være midlertidigt.

Jeg er ked af at sige det, men du har hidtil ikke skrevet noget, der kunne indgyde mig mere tillid til din tandlæge

Knus, knuus, knuuus

P.S. hvad for en "flytning"

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    BORNHOLM
    Alder
    64

Standard

Kære Anina
    Med flytning mente jeg din søns emigrering til det svenske :P
    Jeg er ikke så bange for selve udskiftnings proceduren,det foregår med airroteren som er vanddrevet og suget er kraftigt,så mon ikke det vil gå jeg giver det en chance
    Knus Biddi
    Biddi fra Bornholm

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Standard

Jeg er ikke så bange for selve udskiftnings proceduren,det foregår med airroteren som er vanddrevet og suget er kraftigt,så mon ikke det vil gå jeg giver det en chance
    Knus Biddi
    Hej Biddi

Meget mere end blot en chance.... men har du planer om en sideløbende "afgiftning"? Jeg fik f.eks. at vide dengang, at jeg skulle drikke et glas snaps inden konsultationen og i øvrigt skulle jeg indtage C-vitamin i en stærk depottablet (Mega-C 1500 mg) samt en del andre compinationspræparater - mineraler, vitaminer og essentielle aminosyrer/fedtsyrer. Og sandt at sige - havde jeg det meget bedre undervejs i udskiftningsperioden, end jeg nogensinde havde det før (fysisk altså). Så mit spørgsmål går mest ud på, om du kan skaffe hjælp til en løbende udrensning. Desuden bør disse plomber udskiftes i en bestemt rækkefølge d.v.s. den plombe som genererer den højeste el-spænding bør altid fjernes først. Det er ikke helt lige meget, hvis man ikke skal komme til at reagere stærkt på følgene af, at "forureningen" fra at blive søgt kapsle ind - nu bliver tilsvarende frigivet til vævene. Dette betyder, at hvis man ikke "deaktiverer" den succesivt - kan det forårsage en forværring i en periode man ikke kan forudse længden af.

Mange knus
    Anina

Bookmarks

Regler for indlæg