Viser resultater 1 til 4 af 4
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Standard Flere år gamle æbler? Yes!!

Jeg har nu altid vidst, at hvis det er et importeret æble jeg skal have - skal det først skrubbes under lunkent vand med en børste, for at fjerne det voks-indkapslede lag af svampemiddel. Det er dog noget jeg "kun" har hørt om. Nu kan jeg også læse om det, og Aftonbladet er ikke det eneste men seneste medie, der bringer denne, flere år gammel "nyhed" frem igen...
    Citer Oprindeligt indsendt af Aftonbladet d. 18. december 2005
    Frukten kan vara ett år gammal

Mia Carron, publicerad: 2005-12-14

Kemiskt ämne gör att mognaden avstannar. Äpplena i din butik kan vara ett år gamla när du köper dem. På kemisk väg håller sig äpplena fräscha i flera säsonger.

– Den normala mognaden blockeras, säger forskaren Marie Olsson vid Sveriges lantbruksuniversitet till aftonbladet.se. Det naturliga hormonet eten, eller etylen, gör att frukten mognar och så småningom blir gammal och ruttnar. Men det amerikanska bolaget Agrofresh har tagit fram en metod som kallas Smartfresh - som förhindrar att frukten åldras.

Inte i Sverige

– Ämnet blockerar etenets verkningar, så att mognadsprocessen stannas upp, säger Marie Olsson, forskare i produktkvalitet vid Sveriges Lantbruksuniversitet i Alnarp. Det aktiva ämnet heter 1-MCP, och används i bland annat USA, Nya Zeeland och Sydamerika. I Sverige har producenterna valt att inte efterbehandla frukten överhuvudtaget.

– De svenska konsumenterna efterfrågar så lite kemikalier som möjligt, det är en policyfråga i Sverige, säger Marie Olsson. Enligt den amerikanska motsvarigheten till svenska Livsmedelsverket är metoden ofarlig. Men djurförsök har visat på vissa förändringar i mjälten och njuren då djuren utsatts för 1-MCP.

”Ser inte nyttan"

Med hjälp av traditionell kyllagring kan frukten hålla sig fräsch ända in på försommaren, berättar Lars-Olof Börjesson på Äppelriket i Kivik. Än så länge upplever han ingen svår konkurrens från de fruktproducerande länder som använder sig av Smartfresh-metoden.

– Men jag ser inte nyttan med produkten. Vi tror inte att kunden vill ha kemiska ämnen i frukten, säger han till aftonbladet.se.
    http://www.aftonbladet.se/vss/nyhete...746548,00.html
    Mmmums.... siger jeg bare.... og det siger jeg også hver gang jeg ser et æble, oftest udenlandsk - som begynder at rådne inde fra kernehuset.... så er det højst sandsynligt et mindst et år gammelt æble.

Vi er mange bedstemødre her. Vi må prøve stille og roligt, gerne uden at være "politiske" - at øve en indflydelse på vores børn, så vores børnebørn kun får frugt (og anden mad) fra sikre kilder... meget gerne økologiske. Fordi til trods for den højere pris for økologiske varer - har vi/de ikke råd til at lade være....
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Standard

Hmm.... jeg kom lige i tanker om, at det ikke kun er frugt og grønt fra verdens fjerne egne - som man søger konserveret ved kemisk og/eller radiologisk "beskyttelse"....

Jeg havde engang en pose hollandske radiser liggende på hylden i svaleskabet i...... 13 måneder!! Uden at de så en dag ældre ud end da de var købt.... og senere smidt ud. Dette satte i hvert fald et punktum for mine indkøb af hollandske grøntsager og jeg er vendt tilbage til denne "gammeldags" tradition, hvor man spiser sæsongrønt på "naturidentiske" årstider.

O.K. så får jeg ikke grøn salat i vinertide. Til gengæld får jeg masser af fintsnittet og citronmarineret hvidkål med gullerødder, vinteræbler og lignende i stedet.... Smager faktisk vidunderligt og med karakter langt ud over de vandige, i "utide" importerede grønt fra fjerne egne eller de hollandske drivhuse med den "tidsløse" høst.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Standard

Hmm.... og vores allesammens Politiken.dk, andre blade samt DR og TV2 bringer endnu en nyhed om de skønne æbler.... svampegiftbadet + voksbehandling er ikke længere den "bedste" måde at bevare æblerne smukke for eftertiden.... Smartfresh er vejen frem.... mmmums

Citer Oprindeligt indsendt af Politiken.dk
    Friske æbler kan være et år gamle

Æbler kan i virkeligheden vise sig at være op mod et år gamle, når de bliver solgt i butikkerne. Flere lande gasser nu deres æbler, så holdbarheden forlænges.

Flere lande har taget gasarten Smartfresh til sig, og behandler nu deres æbler med den.

Smartfresh forlænger modningsprocessen i en sådan grad, at æblerne kan holde sig helt frem til næste sæson.

Sidste år blev gassen godkendt af EU, på trods af at den indeholder meget små mængder af stoffer, som i dyreforsøg har vist sig at være kræftfremkaldende. Det skriver JydskeVestkysten.

Forsyner det danske marked
    Holland, England og Østrig har allerede taget Smartfresh i brug, ligesom blandt andet USA, Argentina, New Zealand, Australien og Sydafrika.

Og det er lande, der traditionelt leverer æbler til det danske marked i vintersæsonen.

I Sverige har æbleavlerne taget en principiel beslutning om ikke at gasse æblerne, men i Danmark har producenterne endnu ikke bsluttet sig for, om de vil bruge gassen.

»Vi har ikke bestemt os. Det er et kæmpeproblem«, siger Laurits Balle, formand for Gartneribrugets Afsætningsudvalg til JydskeVestkysten.

»Normalt har vi været meget stolte af at kunne sige til forbrugerne, at vores æbler ikke er efterbehandlet med noget som helst. Men det bliver sværere og sværere at sælge dem, for forbrugerne forlanger, at frugt er sprød og knasende også om vinteren. Og hvordan søren skal vi bære os ad med at opfylde det?«, spørger Laurits Balle.

Ingen mærkning i Danmark
    Der er ingen krav om, at æblerne skal deklareres, hvis de er blevet behandlet med gassen, fordi Smartfresh er godkendt af EU.

»Men det burde være et mindstekrav, at forbrugerne får at vide, hvad der foregår, så de kan vælge selv«, mener fødevareekspert Orla Zinck.

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=427648
    På: http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2006/01/03/151650.htm kan man læse artikel om de evige æbler: Æblestrid til EU og ind i teksten er der indflettet en "afstemning" under betegnelsen "Din mening". Spørgsmålet lyder således: Vil du fremover undgå at købe udenlandske æbler?

Hmm.... jeg må indrømme, at det er efterhånden mange år siden, at jeg har handlet udenlandske æbler til andet end en æblekage i ny og næ samt et par Granny Schmidt til Waldorf Salaten hver gang menuen står på en gammeldags oksesteg og Hasselbach kartofler.... og det er jo ikke så tit. Højst et par gange om året, hvis man altså ikke vil vokse i bredden helt uhæmmet..... i denne størrelsesorden kan selv Smartfresh ikke ødelægge arveanlæggene eller.....kan det?

Guest avatar
    Fleur Gæst

Standard Mine runkede æbler fra haven

Jeg havde læst det med SmartFresh - hyggeligt. Men det passer med det med at jeg har haft poser med æbler liggende en hel vinter næsten i sommerhuset - og de ser helt flotte ud når man kommer! Dem fra æbletræet i haven, de smager godt - men er runkne!
    (Måske skulle man selv få lidt Smartfresh gas i ansigtet!)
    Jeg siger som i Riget: "det er uhyggeligt"!
    Lad være med at købe dem - de udenlandske æbler, så hellere undvære om vinteren. Knus Fleur

Bookmarks

Regler for indlæg