Viser resultater 1 til 6 af 6
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Standard Det vi ikke taler om - Overgangsalderen

Overgangsalderen
    Det vi ikke taler om.

Af Gail Sheehy

Oversat fra amerikansk af Susanne Grubb
    Forlag: Chr. Erichsen
    Anden udgave 1996
    Antal sider: 184
    ISBN: 87-555-1330-0

Søg på: www.e-boghandel.dk , www.antikvariat.net eller www.bibliotek.dk

Citer Oprindeligt indsendt af Forlag Chr. Erichsen
    Alle kvinder kommer i overgangsalderen. For nogle er overgangen problemløs; for andre er det en årelang periode i helvede med hedeture, en hormonbalance der går amol, momentane hukommelsessvigt - og mange gange en uforstående omverden.

Overgangsalderen er ikke noget, vi snakker om (1992), og da det blev Gail Sheehys tur, var hun ganske uforberedt på det, der skete med hendes krop. Det værste var, at ingen af hendes veninder ville tale om problemet, for alle veg tilbage for at indrømme, at de selv "var ude iver deres bedste alder" og på vej ind i alderdommen.

Med Overgangsalderen satte Sheehy sig for at bryde et tabu. I interviews med kvinder fra alle samfundslag, i samtaler med læger, i gruppemøder med kendte amerikanske skuespillere, som åbent erkendte, at de var kommet i overgangsalderen, selv om de på film stadig så purunge ud, har Sheehy afdækket de symptomer man får, de valg man står overfor at skulle træffe, om man vil behandles eller stå det igennem, og ikke mindst fortæller hun om alt det positive, der venter en kvinde på den anden side af overgangen.

(Bogens bagside-anmeldelse)
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Standard

Indhold:

FORFATTERINDENS BEMÆRKNINGER

"BEHOVET FOR AT VIDE OG FRYGTEN FOR VIDEN"

- "Du er ikke gammel nok"
    - Når man mindst venter det
    - Skal man gøre noget ved det eller lade som ingenting?
    - Mor ved ikke altid bedst
    - Historien og de victorianske tømmermænd
    - Kvinderne træder ind i Oplysningstiden
    - Lægerne befinder sig stadigvæk i Middelalderen
    - Hysterektomi-fælden
    - Askepot kommer i overgangsalderen
    - De store årganges gave til kvinderne
    - "Hvad med mig"-syndrømet
    - Race-, klasse- og kulturskel

PANIK FØR OVERGANGSALDEREN
    - Dansen omkring depressionerne
    - "Stress-menopause"
    - Nybagt mor i overgangsalderen
    - Sex og elskeren i Forvandlingens År
    - Hvordan opdrager man manden i sit liv

PORTEN TIL OVERGANGSALDEREN
    - Hvordan man hjælper sig selv gennem en naturlig menopause
    - De skjulte tyve
    - Det bedrageriske hjerte
    - Stjålne knogler
    - Er der nogen, der har set min hukommelse?
    - Farlige bryster
    - Skal, skal ikke?
    - Omkostninger og fordele ved hormonbehandling
    - Skal jeg have hormonder resten af livet?
    - Hjælpen er nær

ACCEPT
    - Andre lidenskaber end de seksuelle
    - Den kloge kones magt
    - Nye perspektiver

OVERSÆTTERENS BEMÆRKNING*
    ORDFORKLARING
    OM FORFATTEREN**
    REGISTER

**OM FORFATTEREN
    Gail Sheehy er forfatter til ti bøger, heriblandt det banebrydende "Overgange, voksenlivets forudsigelige kriser", Chr. Erichsens Forlag 1978 og 1985. I 1991 fremgik det af Kongresbibliotekets (USA) og Månedens Bog-klubbens (USA) oversigt over bøger, som havde haft den største indflydelse på menneskers liv, at "Overgange" var med blandt de ti første på listen. Senere udkom "Stifindere", Chr. Erichsens Forlag 1983, endnu en bestseller af Sheehy, som i udgangspunkt i en undersøgelse, hvori 60.000 amerikanerne deltog, porttrætterede mænd og kvinder, som var kommet sejrigt gennem livets forudsigelige kriser eller ulykker.

Shehy har også skrevet "Lovesounds", (roman), "Speed is of Essence", "Phantermania", "Hustling", "Spirit of Survival" (Viljen til livet, Chr. Erichsens Forlag 1987), "Character: America`s Search for Leadership" og "The man who Changed the World: The Lives og Mikhail S. Gorbachev".

Gail Sheehy var blandt de første bidragydere til bladet "New York" og er nu (1996) redaktør på "Vanity Fair". Hun er mor til to døtre og bor i New York City sammen med sin mand, forlægger og redaktør Clay Felker.
    Citer Oprindeligt indsendt af Oversætteren*
    Under oversættelsen af denne bog har det været nødvendigt at rådføre mig med en dansk læge, bl.a. fordi navne på hormonpræparater og andet, der nævnes i teksten, ikke i alle tilfælde er de samme i Danmark, eller fordi det mest anvendte præparat mod visse lidelser i Danmar er andet end i USA. Dr. Flemming Hart-Hansen har været mig behjælpelig med de tilpasninger til danske forhold, der har været nødvendige, og som er følgende:

1. I den amerikanske udgave gives gestagen-præparatet Provera i kombination med østrogen-præparat Premarin. Den anvendte hormonkombination i Danmark kunne være Premarin givet sammen med Perlutex.

2. Bellergal mod hedestigninger er ændret til Catapressan.

3. Ditropan mod vandladningsproblemer er ændret til Cetropin.

Sygesikringen i USA er væsentlig anderledes end den danske. Mange af de helbredsundersøgelser, som man i USA enten selv skal betale eller have forsikret sig til, betales i Danmark af det offentlige, evt. med tilskud fra Sygesikringen Danmark. Men der er også undersøgelser, f.eks. måling af knigletætheden, som ikke finder sted i Danmark andet end på forsøgsbasis*. Jeg har i oversættelsen bibeholdt oplysningerne om, hvordan det foregår i USA, og i samråd med Flemming art-Hansen kort omtalt de vilkår, der hersker i Danmark.
    * Bemærk, at bogen er skrevet i 1992, udgivet i Danmark i 1996 og derfor er denne type faktuelle oplysninger forældet. Bl. a. mig bekendt udfører man nu målingerne af knogletæthed som led i almindelige undersøgelser af kvinder i overgangsalderen, men da metoden ikke har været kendt i mange år - er der fortsat en del kvindelæger, der ikke finder det nødvendigt, at gennemføre disse målinger - selv om det er en kendsgerning, at alle kvinder mister knoglemassen i og efter menopausen (Admin).

Læs omtalen af "Overgange" her: http://www.overgangsalderen.net/foru...ead.php?t=8418
    Læs omtalen af "Nye muligheder - Livet efter overgangsalderen" her: http://www.overgangsalderen.net/foru...ead.php?t=8481
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Standard Re: Det vi ikke taler om - Overgangsalderen

Citer Oprindeligt indsendt af Anina
    Overgangsalderen
    Det vi ikke taler om.

Af Gail Sheehy
    Det ser ud til, at jeg har forkøbt mig ude på antikvariat.net - fordi jeg nu ligger inde med hele to udgaver af denne bog....

Hallooooo! Er der nogen, der har lyst til at overtage den ene?

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    københavns amt

Standard

Hej Anina Jeg er lige præcis blevet færdig med denne bog !!!!. Jeg syntes at hun får fortalt rigtig meget om overgangsalderen, og alle dem som også beskriver deres symtomer ! Det er utrolig meget der sker som mange ikke aner noget om !!!! jeg kan også anbefale denne bog . Selvom den er lidt forældet står den stadig for alle de ubesvarede spørgsmål, man som ny i overgangsaldren ikke aner noget om, knus laura
    Hvor intet vover intet vinder

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Standard

Hej Laura

Tak for tilbagemeldingen.... jow, de farmakologiske oplysninger er forældede, men alle andre - derimod - er lige så evigtgyldige, som overgangsalderen selv. Denne forandrer sig ikke gennem tiderne....

Er man helt på bar bund eller næsten - er denne bog meget god at starte med.... og der kommer flere bøger om emnet her, efterhånden som jeg finder dem rundt på Nettet.

Der er virkelig mange bøger om menopausen udgivet på engelsk, men på vores sprog er der ikke det helt store. Jeg vil nok poste indlæg her om alle menopause-bøger, uanset sproget.

"Ses" og knus

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Standard Re: Det vi ikke taler om - Overgangsalderen

Overgangsalderen
    Det vi ikke taler om.

Af Gail Sheehy
    Det ser ud til, at jeg har forkøbt mig ude på antikvariat.net - fordi jeg nu ligger inde med hele to udgaver af denne bog....

Hallooooo! Er der nogen, der har lyst til at overtage den ene?

AFSAT!

Bookmarks

Regler for indlæg