Viser resultater 1 til 6 af 6
    Libri's avatar
    Libri er offline Bestyrer af Biblioteket på Overgangsalderen.net
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    63

Standard "Midtvejs kvinde" af Gunilla Myrberg

Midtvejskvinde - krop & sjæl
    af Gunille Myrberg

Oversat fra svensk af Asger Schnack efter "Kropp och Själ"
    Forlag: Høst & Søns Forlag 1990
    Antal sider:152
    ISBN 87-14-28935-0

Dansk bearbejdelse af gynækolog Merete Rabøl

Den nyeste viden om klimakteriet. Skrevet med den holdning, at det er ikke nogen sygdom at blive ældre, men tværtimod en givende og positiv proces, hvor krop og sjæl forandres samtidigt med, at livserfaringerne øges.

Fra bogens omslag:

1.
    - Hvorfor siger lægen, at alle prøver er fine, når jeg ikke føler mig spor rask?
    - Hvad gør jeg, hvis jeg får en hedetur under mødet?
    - Kan jeg føle mig sikker efter en mammografiundersøgelse?
    - Hvornår skal jeg begynde at tage hormonpiller, hvis jeg vil udsætte overgangsalderen?
    - Er der en sammenhæng mellem rygning og knogleskørhed?
    - Hvad er de første tegn på, at overgangsalderen er begyndt?
    - Hvilken form for prævention skal jeg vælge?
    - Hvornår skal jeg søge læge?
    - Hvilket hormonpræparat skal jeg vælge?
    - Hvad betyder det, når lægen finder suspekte celler ved den gynækologiske undersøgelse?
    - Hvorfor ændrer min krop form?
    - Er der sammenhæng mellem blodpropper og p-piller?
    - Hvorfor har jeg ikke lyst til sex?
    - Hvornår er prævention overflødig?

Dette er blot nogle af de mange spørgsmål, bogen tager op i forbindelse med denne fase af livet.
    2.
    Gunilla Myrberg er journalist og forfatter og har i en årrække haft sit eget program "Kropp och Själ" i Sveriges Riksradios P!. Det er et medicinsk magasin, der har mange lyttere og som har fået flere priser, bl.a. Cancerfonden.

På svensk hedder denne bog, Kropp och Själ med undertitlen hälsobok för kvinnor över 40, og det er, fordi Gunillas specialinteresse er kvindesundhed, hvad også hendes tidligere bøger har handlet om. Gunilla Myrberg er derudover en meget efterspurgt foredragsholder og har desuden lavet en serie programmer til svensk TV om beslægtede emner indenfor social- og sundhedsområdet.

Selv er Gunilla 57 år, gift, har fire voksne børn og et stigende antal børnebørn.
    3.
    EN BRUGSBOG TIL ALLE KVINDER over 40, der gerne vil have klar besked og hjælp til forståelse af de forandringer på krop og sjæl, der melder sig i denne del af livet. Midtvejskvinde er baseret på den nyeste viden om klimakteriet og tiden før. Bogen giver nyttige og praktiske oplysninger om mammografi, knigleskørhed, kost, tørre slimhinder, brystkræft, alkohol, motion, hovedpine, søvnbesvær, overvægt og meget mere.

En bog der mener, at kvinder skal have lov til både at være stærke og svage, og som giver dem mod og styrke før og efter et lægebesøg. kort sagt en bog vi alle bliver klogere af at læse.

"Gunilla Myrberg tager kvinder alvorligt. I sine bøger, sine radioprogramer og i sine reportager. De er uden forbehold præget af dyb respekt, indlevelsesevne, varme, humor og en stor portion af praktisk erfaring. Og hun er et udmærket eksempel på, at kvinder bare bliver dygtigere og klogere med årene": HELENE KÖRNER i GOTLANDS TIDNINGAR
    Velkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net , Findbogen.dk , Antikvarisk.dk , Bogbasen.dk (private til private), Antikvariat BookStone.dk , Brugte bøger via Saxo.cm , eller Antikvariat.net

Libri's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    63

Standard

af Gunille Myrberg

Indhold

- Forord
    - Indledning
    - Er kvinder mere syge end mænd?
    - Kvinder som patienter
    - Kvinder som plejere
    - kvinder som læger
    - "I aften er jeg træt af min krop"
    - Klimakterium
    - Mand og Hustru
    - Uregelmæssige og smertefulde blødninger
    - Hormonbehandling
    - Hedestigninger, hedeture eller hot flashes...
    - Urinvejsbesværligheder
    - Tørre og sarte slimhinder
    - Knogleskørhed
    - At føde efter de fyrre
    - Hvorfor forvandles kraften til krise?
    - Er det da en krise at være midaldrende?
    - Betydning af idealvægten
    - Vist skal vi have fedt
    - Und dig selv vitaminer
    - Forstoppelse
    - Kvinders smerter
    - Hovedpine
    - Bid ikke sammen!
    - Svimmelhed
    - Afspænding
    - Bryster - kvinders glæde og bekymring
    - At leve med brystkræft
    - Kræft i underlivet
    - Rygning - et kvindespørgsmål?
    - Kvinder og alkohol - et ensomt drikkeri
    - Kvinder og beroligende tabletter
    - Huden - vores kropshylster
    - Håret er kvindens fornemste pryd
    - Øjne, ører, næse, mund - her går vejen til brønden
    - Har du sovet godt?
    - At bevæge sig
    - Eget værelse
    - Tak
    - Kildehenvisninger
    - Adresser
    - Studieplan
    - Register
    Velkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net , Findbogen.dk , Antikvarisk.dk , Bogbasen.dk (private til private), Antikvariat BookStone.dk , Brugte bøger via Saxo.cm , eller Antikvariat.net

Libri's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    63

Standard

af Gunille Myrberg

Forord

Citer Oprindeligt indsendt af Gynækolog Merete Rabøl

Denne bog er en gave til alle midaldrende kvinder.

Som praktiserende gynækolog i København møder jeg dagligt kvinder, der stiller spørgsmål om deres liv og underliv. Denne bog giver svar på mange af deres spørgsmål.

Afsnittene om blødningsforstyrrelser, hormonbehandling og prævention er skrevet om, så danske forhold bliver belyst.

Bogen giver en udmærket og god forklaring på, hvorfor vores krop reagerer, som den gør, og ikke mindst giver bogen indblik i ens egen ansvarlighed for kroppen.

Vigtigheden i at se om bag symptomerne understreges i kapitlet om kvinder som patienter. Har man som læge indøvet denne metode, der beskrives, forundres man gang på gang over, at forklaring på symptomerne kan ligge så snublende nær.

Der gives gode bud på, hvordan man kan ændre sit syn på kvinders hormonelle svingninger. Svingningerne er der, men ydre forhold, som er vanskelige at ændre på, tillægges ikke den betydning de har for kvindens symptomer.

Med hensyn til den gynækologiske undersøgelse, er der de færreste kvinder, der gør sig klart, at undersøgelse er ikke lig med underkastelse. Det drejer sig om et samarbejde patient og læge imellem. Patienten er ansvarlig for at fortælle om smerter og ubehag i forbindelse med undersøgelsen. Lægen er ansvarlig for at udføre undersøgelsen så nænsomt og omhyggeligt som muligt.

Bogen giver efter min mening alle kvinder mod til at være kvinde - at være menneske - med ret til at være glad, at være ked af det, at være vred, at være træt, at sige nej, kort sagt være et helt manneske, der kan tage ansvar for sit eget liv.

januar 1990
    Merete Rabøl

Libri's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    63

Standard

af Gunille Myrberg

Indledning

Citer Oprindeligt indsendt af Gunilla Myrberg
    Kære Du, kvinde over fyrre!

Det er, når du kommer i denne alder, at du begynder at spekulere. Hvordan vil det blive, når jeg nærmer mig det, som på dansk så fint kaldes midtvejsårene?

Hvad betyder Klimakteriet? Tør jeg få børn efter 40? Hvad sker der i min krop? Er det naturlig aldring eller ligefrem en sygdom? Har jeg brug for hormoner?

Du mener måske, at lægen ikke tog dig alvorligt, da du fortalte, hvordan du har det. Hvorfor blev han ved at tale om, at alle prøver er i orden, når du overhovedet ikke føler dig rask?

Hvorfor er der ingen, som tror på, at du har det meget bedre med den alternative behandling?

Findes der noget, som hedder "indbildt rask"?

Du bekymrer dig også for andres helbred, for manden og børnene og børnebørnene. For miljøet; for giften i maden.

Hvordan skal jeg kunne give mine nærmeste det bedste? Hvordan skal jeg slå til?

Kvinder føler et stort ansvar, har meget at sørge for, men kun lidt magt.

Men hvis vi taler med hinanden og støtter hinanden, kan vi sige:

Du må gerne være både stærk og svag!

Du behøver ikke skyde skylden på menstruation eller klimakteriet for at sige fra, når det passer dig!

Du er din egen omtanke værd!

Denne bog har jeg skrevet til dig. For jeg ved, at det er ved at vi mødes og udveksler erfaringer, at vi kan hjælpe hinanden.

Jeg fik et godt råd, da jeg ville give en kær veninde en gave - giv det, du selv gerne ville have!

Nu får Du denne bog.

Stockholm i december 1989
    Gunilla Myrberg

Libri's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    63

Standard

af Gunille Myrberg

Eget værelse (sidste kapitel)

Citer Oprindeligt indsendt af Gunilla Myrberg
    Det kan betyde forskellige ting. Måske tænker nogen på arbejdspladsen, at blive fri for at sidde i kontorlandskaber. Eller på eget værelse på venteafdelingen, et slagord for politikere.

For andre kan det være et symbol på et sted, hvor jeg kan få lov til at være mig selv. En mulighed for at få ro til at tænke, uden at blive forstyrret.

Kvinder har gennem tiderne beskrevet mangelen på sådanne muligheder. Den klassiske beskrivelse er Virginia Woolfs essay, som netop hedder "Eget værelse", oprindeligt skrevet i 1928, da hun skulle holde en forelæsning i en kvindelig studenterforening. Det indgik senere i en bog, som udkom i 1929, og den handler først og fremmest om kvinders vilkår, når det drejer sig om kunstnerisk og skabende virksomhed. Hvis en kvinde skrev, hedder det i essayet, fik hun lov til at skrive i det fælles opholdsværelse, "kvinder har aldrig en halv time, som de kan kalde deres egen". der konstaterer Virginia Woolf også, at en kvinde er nødt til at have fem hundrede pund om året og et værelse med lås på døren, hvis hun skal kunne skrive romaner eller digte.

Frederika Runeberg var gift med den store digter Johan Ludvig Runeberg, der skrev Fänrik Ståls sägner. Frederika skrev også bøger, selv om hun ikke indskrev sig i litteraturhistorien ligesom sin mand. I Borgå i Finland er Runebergs hjem nu et museum. Der kan man se Johan Ludvigs arbejdsværelse og Johan Ludvigs bibliotek og Johan Ludvigs soveværelse. Frederika Runebergs værelse er et gennemgangsrum, og der står en smal chaiselong, ved siden af den står en stor sykurv. Tikkanen, hendes nulevende og betydeligt mere berømte landsøster, fortalte engang noget om Frederika, jeg ikke kan glemme. Frederika skrev sine bøger, når hun lå i sengen og var for dårlig til at kunne sy.....

Vi kvinder kan lide at "bygge rede". Det begynder når vi er små og bygger legestuer i hver eneste busk, finder sten, som har en facon, der gør, at de er gode til at lege forretning med. Vi putter hovedet ind i dukkeskabet og lader som om vi bor der.

Mange af os genkender instinktet, der indfinder sig i slutningen af graviditeten, når vi pludseligt føler trang til at lægge nyt papir i skabene og skifte gardiner.

Vi pusler og sysler, men vi er ikke særlig gode til at finde stunder til os selv og synes ikke, at vi kan tage os tid til det i løbet af årene med småbørn og arbejde. At spadsere en tur alene i skoven, at cykle en tur for sig selv, simpelt hen en egen fridag.

"Så en dag sad jeg der ved mit tomme køkkenbord" sagde en kvinde på en Kvinde-over-40-lejr. "jeg måtte øve mig i at være alene".

At få sig et eget værelse, det er ikke altid så bogstaveligt. Det drejer sig om egne tanker, om at trives i sit eget selskab. At gøre det hyggeligt for sig selv. At være alene, men ikke ensom, som Alf Henrikson skriver:

Det er skønt at være alene en dag
    Det er kun for en selv man hæfter
    Med ensomheden er det en anden sag
    Ensomhed er ikke at ha`
    nogen at længes efter.

Libri's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    63

Standard

Information for ikke tilmeldte på Overgangsalderen.dk:

Er du en GÆST og ønsker du at kommentere? Klik på "Skriv indlæg" i den pågældende tråd og skriv dit indlæg. Brug IKKE "Hurtigt svar" og husk at udfylde BEKRÆFTELSESKODEN (dette er en anti-spam-foranstaltning = beklager besværet.)

Bemærk venligst, at du (som Gæst) ikke kan oprette nye indlæg her - du kan kun besvare eller stille spørgsmål i de allerede eksisterende indlæg/tråde.

Bookmarks

Regler for indlæg