Jeg sad i morges i venteværelset hos min tandlæge, og der faldt jeg over følgende artikel i Jyllands Posten:

Læger advarer mod kopimedicin
Af TEA KROGH SØRENSEN

Tvungne og hyppige medicinskift mellem forskellige kopilægemidler giver alvorlige bivirkninger hos nogle patienter. Det er alt for let at markedsføre kopimedicin på det danske marked, kritiserer læger.

Enkelte kopipræparater virker tilsyneladende slet ikke, mener speciallæge.

Depressionspatienter ryger tilbage i dybe depressioner. Velbehandlede epilepsipatienter begynder pludselig at få anfald igen. Og hjertepatienter får allergiske reaktioner, kløe og udslæt.

Myndigheder og politikere spiller hasard med patienternes helbred, når de for at spare penge på medicinbudgettet tvinger dem til at skifte mellem forskellige kopimedicinmærker. Alvorlige bivirkninger eller ligefrem manglende virkning af kopimedicinen er konsekvenserne for nogle patienter, for kopimedicin virker ikke altid på samme måde som originalmedicinen.

Sådan lyder kritikken fra en række læger, der har henvendt sig til Morgenavisen Jyllands-Posten, efter at avisen for 14 dage siden beskrev, hvordan patienterne tvinges ud i hyppige medicinskift i jagten på markedets billigste lægemiddel. »Inden for psykiatrien har de nye medicintilskudsregler fra i fjor været katastrofale. Vi oplever næsten dagligt, at patienter får tilbagefald efter skift til et andet middel,« siger privatpraktiserende speciallæge i psykiatri Bodil Andersen, Odense.

Hun understreger, at hun ikke er imod billig kopimedicin - for mange patienter fungerer det glimrende - men de hyppige medicinskift giver mange patienter problemer, ligesom hun har erfaret, at enkelte kopier tilsyneladende slet ikke virker.

På Institut for Rationel Farmakoterapi under Lægemiddelstyrelsen tror institutchef Jens Peter Kampmann dog ikke på, at der er væsentlig forskellig virkning mellem såkaldte generiske - identiske - lægemidler. De indeholder samme aktive stof og optages i samme mængde i kroppen. Han mener, at der er en stor grad af indbildning i patienternes bivirkninger. Dog erkender han, at der mangler videnskabelige undersøgelser på området.

Burde man ikke have undersøgt det her, før man slap alle kopimidlerne løs på markedet?

»Jo, det burde man måske nok, rent retrospektivt. Men jeg mener ikke, at det er vores opgave at lave undersøgelserne. Det bør lægerne jo tage initiativ til,« siger Jens Peter Kampmann.
Det er jo ikke første gang, man hører det, så hvorfor er politikerne så tavse? Jeg tror ikke på, at syge mennesker, der bliver mere syge af kopimedicinen, bliver syge på grund af indbildning, som Jens Peter Kampmann så arrogant siger. Der er trods alt adskillige læger, der HAR konstateret forværringer i patienternes sygdom, når de er overgået til kopimedicin.

Det undrer mig, at man herhjemme er flere år om at frigive præparater, som andre steder fungerer upåklageligt, men kopimedicin kan importeres fuldstændig uden kontrol.

Jeg forstår også godt, at mange - især ældre - bliver forvirrede over alle de forskellige navne, så de tager forkert medicin., og jeg synes, det er ganske uacceptabelt, at folk skal udsættes for sådanne løjer, fordi der skal spares et par kroner.

Medicinalselskaberne og apotekerne vælter sig i penge - det ville være mere rimeligt, om medicinpriserne herhjemme blev sat ned så dette cirkus ikke var nødvendigt!