Viser resultater 1 til 4 af 4
    Libri's avatar
    Libri er offline Bestyrer af Biblioteket på Overgangsalderen.net
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    64

Icon3 "Kvinder over 40" Interviews og beretninger

Kvinder over 40
    Iinterviews og beretninger

Redigeret af Margrethe Berg

Forlag: Tiderne skifter 1977
    Antal sider: 407
    ISBN (ukendt)

Fra bogens omslag:

Vi har skrevet denne bog til alle kvinder, fordi vi syntes der manglede en skildring af vores særlige forhold. Vi som var børn under krisen i 30`erne og unge under anden verdenskrig har oplevet alle arter af kvindeundertrykkelse på vores krop. Under udarbejdelsen af bogen overvandt vi vores frygt for at lære os selv at kende indefra og fik mod til at fremvise vores ofte mindre flatterende fortid som "pæne og lydige koner". I fælleskab turde vi lære os selv og holdt omsider op med at føle os som ansvarlige "husmødre" hele døgnet - altid parate!

Det var svært at gøre oprør imod en kvinderolle, som vi havde haft på rygmarven i mere end et kvart århundrede, med det lod sig altså ikke gøre. Bliv klogere på dig selv og dine egne vilkår, find frem til din egen kvindehistorie, mens du læser vores....

"Kvinder over 40" er et stykke undertrykkelsens Danmarkshistorie, som aldrig er skrevet før. Nitten kvinder har samlet og kommenteret dette personligt gennemlevede stof: interviews og beretninger. Bogen indeholder skildringer af barndommen, den seksuelle fortielse, husassistenternes ydmygende vilkår i 30`erne og ægteskabets "sikre havn", der ved tilbageblik oftest opleves som en fælde.

Læserne kan følge ungpigeromanernes uopnåelige kærlighedsideal anno 1935, som det udvikler sig helt op i 70`erne - fra frustreret sexualitet til psykisk sygdom og højt nervepilleforbrug. Et særligt afsnit omhandler hormonmangel og -behandling. I det afsluttende kapitel peger bogen på de spinkle muligheder, der findes i dagens Danmark, for den store mængde af uuddannede kvinder over 40, som samfundet lader i stikken.
    Velkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net , Findbogen.dk , Antikvarisk.dk , Bogbasen.dk (private til private), Antikvariat BookStone.dk , Brugte bøger via Saxo.cm , eller Antikvariat.net

Libri's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    64

Indhold

Kap. 1
    BARNDOM

- Anna: De nye træsko
    - Gudrun: Barndom med daglige klø
    - Vibeke: Min mors vaskestok

Kap. 2
    SKOLEGANG OG UDDANNELSE - I KRIGENS TID

- Anna: Den kommunale pigerealskole
    - Bente: Klassedeling
    - Lisbeth: Den lige vej til kontorslaveri
    - Gudrun: Centraldame på 13 år
    - Landsbyskolen
    - Marie kommer ikke i mellemskolen
    - "Restgruppen" før og nu
    - Anna: fortsat

Kap. 3
    DET TALER MAN IKKE OM

- Skoleballet, sang om bænkevarmeren
    - Vibeke: Min første menstruation
    - Ruth: Sexualundervisning
    - Marie: Uvidenheden letter
    - Johanne
    - Marianne: Under opsyn
    - Lone: En voldsforbryder
    - Anmeldelse af voldtægt
    - Gudrun: fortsat

Kap. 4
    HUSASSISTENTER

- Elises breve: Barneflokken i et embedsmandshjem
    - Annas breve: Familiær stilling
    - Elise: Dengang - under rationeringen
    - Marie: fortsat
    - Husassistenter 1941
    - Husassistenter 1976

Kap. 5
    OG SÅ BLEV HUN GIFT

- Ægteskabet er et lotterispil
    - Jessie: Enlig mor
    - Anna: En fungerende far
    - Lisbeth: Hjemmegående mor
    - Helga: I den alder
    - Edith: Jeg har otte børn

Kap. 6
    ABORT DENGANG

- Gudrun: Abortforsøg - uden abort, jeg var ikke gravid
    - Anna: Sølverglød. Erindringer fra 30`erne
    - Lotte
    - Vibeke: Erindringer fra 40`erne
    - Uægte børn

Kap. 7
    SEXUALITET - JALOUSI - UTROSKAB

- Henny
    - Lotte: fortsat
    - Ella fortæller om utroskab
    - "Kvindens eros" - 1930
    - Annie og Gunhild
    - Elisabeth: Jalousi
    - Elsemarie
    - Rita: En ung elsker
    - Laila: Prostitution

Kap. 8
    LAVTLØNSARBEJDE - GRATISARBEJDE

- Alice og Mette: Vi finder os ikke i det mere!
    - Mette
    - Bertha: Jeg var jo handicappet

Kap. 9
    KVINDEROLLEN - ET FORSTADIUM TIL PSYKISK SYGDOM?

- Nervepilleforbruget stiger
    - Thora
    - Alkoholforbruget
    - Esther: Jamen, hvad skal jeg beslutte?
    - Lissie: Mit tabte liv?
    - Alice: Jeg var træt af livet
    - Kommentar om psykiatrisk indlæggelse

Kap. 10
    HORMONER

- Gudrun: De ti sorte år
    - Spørgsmål og svar om hormonbehandling

Kap. 11
    DELIDSMØDRE - MED GRATIS "BEN"

- Anna: Erindringer fra 50`erne
    - Henny: Den første skoledag
    - Nellie
    - Summen af 25 års arbejde

Kap. 12.
    DERFOR KVINDEKAMP

- Er privatlivet politisk?
    - En gruppe 50`årige kvinder snakker sammen
    - Vibeke: Massemedierne og kvinderne
    - Bente: Os almindelige rappere
    - "Udstilling", digt fra udstillingen "Kvinder over 40"
    Velkommen i Biblioteket på vores hjemmeside. Mange af titler vi omtaler, er udsolgte fra forlagene, men findes enten på bibliotekerne eller i antikvariaterne som: Bogtorvet.net , Findbogen.dk , Antikvarisk.dk , Bogbasen.dk (private til private), Antikvariat BookStone.dk , Brugte bøger via Saxo.cm , eller Antikvariat.net

Libri's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    64

Forord

"Kvinder over 40, Interviews og fortællinger" er et gruppearbejde, der er påbegyndt på Århus Universitet i efteråret 1975 under et fag af samme navn. Vi har samlet vores opnåede viden i denne bog, fordi vi ønsker, at den skal nå ud til vore medsøstre, således at de dels giver muligheder for at forstå sig selv bedre i den faktiske situation, dels stimuleres til at bekæmpe den diskrimination og glemsel, som vi i så vidt udstrækning har været udsat for.

Følgende holddeltagere har skrevet til bogen eller på anden måde været aktive medarbejdere: ytte, Inger, ngrid, Jane, Sheila, Ellen, Karla, Betty, Jane, Inge, Ulla, Helle-Marit, Kit, Anne Lise, Birthe, Inger, Helga og Agnes.

De interviewede kvinder er anonyme, alle navne i teksten er dæknavne.

Tegninger til bogen og billedredaktionen: Stine Berg. Foto: Jens Henrik Bæk.

Bogen er redigeret af undertegnede, der også har skrevet afsnittene om nervepiller og hormonbehandling samt de statist8iske afsnit - en del af mit job som lærer på faget.

Overskud fra bogen går til yderligere udgivelse af litteratur om kvinders kamp for bedre vilkår og skal administreres af forlaget Tiderne skifter.

Januar 1977
    Margrethe Berg

Libri's avatar
    Registreringsdato
    Jun 2006
    Alder
    64

Icon4 "Kvinder over 40" Interviews og beretninger

Ved I hvad....

Trods bogens temmelig upolitiske omslag, Kvinder over 40 er noget af det tungeste, jeg nogensinde havde beskæftiget mig med. Blot at afskrive indholdsfortegnelsen var mere end rigeligt til at kunne leve sig ind i vores ældre søstres og vores mødres tid, dengang i 30'erne og frem til 70'erne og til i dag. Ja, til i dag, hvor det ser ud til tingene har ikke nævneværdigt ændret sig siden dengang. De er godt nok pakket meget pænere ind og vi bliver ikke tvunget til at være husassistenter hele livet - selv om vores nuværende styre ofte minder mig så utroligt meget om, at tiden for det hvide "slavemarked" lige så stille er ved at vende tilbage - nu er det bare ikke "blot" kvinder uden for den grønne gren, men også de syge og de svage, der står for skud og som "kunne bare bidrage til samfundet, hvis de bare ville og ikke var så dovne"....

Jeg tror, at det ville være overordentlig sundt for enhver ung pige og enhver kvinde nu, i vores egen tid - at få denne bog mellem hænderne og finde ud af, at fremskridtet for kvindekønnet fortsat holdes i skruestik af dem, hvis interesse det er, ikke at slippe løs al den magt og vilde klogskab - kvinder hver især og/eller i fællesskabet besidder. Med begge arme bundet på ryggen - kunne de feje af banen de usle kujoner, der gør det ud for beslutningstagere og skalter med vores og vores børns liv. Kujoner som leger politikere for spillets skyld, sender vores sønner ud i andres krige, fedter for fjerne magter med vores børns liv som indsats.... og frem for alt søger at imødegå egen dødsangst ved at "gøre dem selv udødelige" ved at flirte med magten og sætte deres præg på verdens skæbne - med en regning, de senere sender til vores børn og børnebørn!

Der er i sandhed intet der er lige så farligt og dødbringende - som bange mænd med den røde knap indenfor rækkevidden. En rød knap til de bomber, der kan udslette vores klode over 50 gange og til penge, der ville for tid og evighed udslette sult og sygdom over hele kloden, hvis de blev brugt på de rette formål.

Ikke forurening, ikke overbefolkning, ikke klimaændringer, men fanatiske mænd ved magten er verdens svøbe nr. 1 og den overhængende fare for verdens undergang....

Jeg vender nok tilbage med flere kommentarer, når jeg har læst "Kvinder over 40" grundigt. En søgning på Nettet afslører, at denne bog ikke kan fås længere og selv på Forlagets hjemmeside med også tidligere titler - glimrer den ved sit fravær. Jeg må finde ud af, om det er muligt at digitalisere den til frit download, eller i det mindste sætte den her i sin helhed. Jeg vender tilbage når jeg ved noget mere....

Tags for this Thread

Bookmarks

Regler for indlæg