Viser resultater 1 til 8 af 8

Emne: E-vitamin

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard E-vitamin

E-vitamin

I denne tråd findes pt følgende artikler om E-vitaminet:

1. E-vitamin - Tocoferol - Tocotrienol
    2. E-vitamin
    3. E-vitamin og gluten intolerance
    4. reserveret
    5. Vitamin E - redder liv !
    6. E-vitamin sænker diabetikeres kolesterol
    7. E-vitamin - min personlige erfaring
    8. E-vitamin kan nedsætte risikoen for hjerteanfald med 75%!

Dette indeks opdateres hver gang en ny artikel eller link tilføjes.
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard

E-vitamin generelt

E-vitamin - Tocoferol - Tocotrienol

Fedtopløseligt vitamin. Er en kraftig antioxidant, der arbejder sammen de andre antioxidanter og styrker det samlede antioxidantforsvar betydeligt. Beskytter bl.a. mod kræft og hjerte- karsygdomme og beskytter mod virus.

E-vitamin består af to hovedgrupper: Tocoferoler og tokotrienoler som hver findes i fire udgaver - alfa, beta, gamma og delta - således at der findes 8 slags E-vitamin.

Naturligt E-vitamin har præfikset d - f.eks. d-alfa-tocoferol. Produkter med syntetisk E-vitamin med ringere effekt er kendetegnet ved at have præfikset dl – f.eks. dl alfa tocoferol.

Hidtil har d-alfa-tocoferol været det mest udbredte i kosttilskud og er naturligvis stadig godt og bedst i de fleste sammenhænge, men mere og mere tyder på at også de andre typer af naturligt E-vitamin har en stor positiv betydning for vores helbred. Ud over d alfa-tocoferol drejer det sig om d beta-, d delta- og d gamma-tocoferol. Undersøgelser tyder på at d gamma tocoferol og alfa-tokotrienol er bedst hvor det gælder forebyggelse af hjerte-karsygdom.

Tocoferol succinat er E-vitamin bundet til ravsyre. Denne form fungerer også i kroppens vandfase, hvilket gør den til en hurtig og effektiv form for E-vitamin. Tocoferol succinat er meget benyttet som del af kræftbehandling.

Terapeutiske effekter

E-vitamin:

* Forbedrer cirkulationen. Det er en vigtig faktor når det gælder reparation af skader i kroppens væv, og det har vist sig nyttig ved PMS.
    * Styrker blodets evne til at størkne og er dermed medvirkende til god sårheling.
    * hæmmer blodpladesammenklumpning.
    * Kan på længere sigt medvirke til at sænke blodtrykket og menes at beskytte mod øjensygdomme som fx stær.
    * Er vigtigt for sportsfolk bl.a. fordi det lindrer kramper og muskelskader på grund af antioxidanteffekten.
    * Forsinker aldringsprocessen. Kroppen skal have tilstrækkeligt med zink for at kunne holde E-vitamin balancen i blodet.
    * Forebygger at LDL-kolesterol oxideres.
    * Øger niveauet af det gode HDL-kolesterol.
    * Mindsker niveauet af CRP (C-Reaktivt Protein) i kroppen. CRP er et stof som er forhøjet ved sygdomme som f.eks. betændelse, infektion og kræft.
    * Forbedrer insulinets funktion i kroppen.
    * Har en kraftig antiviral effekt fordi vitaminet forhinder igangsættelse af processer, der får virus til at formere sig og - har det vist sig - at mutere. E-vitamin lindrer endvidere muskel- og ledsmerter effektivt hos mange.

E-vitamin findes naturligt i koldpressede vegetabilske olier, hele korn, mørke grøntsager, nødder, frø, æg, lever og andre indvolde samt mælk.

Terapeutisk dosering
    400 - 800 i.e. dgl.

Særlige bemærkninger

* Brug kun naturligt E-vitamin.
    * Tag ikke store isolerede doser af E-vitamin, men tag det sammen med andre nutrienter og altid sammen med selen og C-vitamin.
    * E-vitamin er god sammen med coenzym Q10.
    * Tag ikke jerntilskud sammen med E vitamin. Tag E-vitaminet om morgenen og evt. jerntilskud om aftenen.
    * Sukkersyge- og hjertepatienter samt personer med skjoldbruskkirtelproblemer bør ikke anvende større doser uden at aftale det med en læge.

Anbefaling
    Personer med for højt blodtryk bør starte med små doser og langsomt trappe op. Det anbefales at aftale dette med en orthomolekylær læge eller behandler med erfaring i hjerte-karsygdomme.

Link til kilden
    Flere artikler om E-vitamin på vitaviva.com
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard

E-vitamin generelt II

E-vitamin

Blandt de helt store cellebeskyttere finder vi E-vitaminet.
    Det beskytter også andre vitaminer, så de ikke nedbrydes af ilt, som det sker med A- og C-vitamin.
    Olier blive harske, og det gælder ikke kun i flasken på køkkenbordet, men også i kroppen
    - det er imidlertid den iltningsproces, der forebygges af E-vitaminet.

Indikationer:
    E-vitaminet er meget vigtigt for hele kredsløbet, det beskytter mod åreforkalkning og er i stand til at danne nye blodkar.
    Det styrker arterier, vener og blodkar og forebygger blodpropper, beskytter knoglerne mod afkalkning og hindrer for tidlig aldring.
    Det har en helbredseffekt på diabetespatienter, forhaler den progressive forværring af Alzheimers og beskytter mod visse former for cancer, forhaler grå stær, bedrer immunforsvaret.
    Det kan beskytte mod komplikationer ved sukkersyge, fx problemer med blodkar, øjne og nyrer, forhindrer abort og påvirker fostrets normale udvikling, samt medvirker det til at graviditeten forløber normalt.

En normal kønskirtelfunktion hos mænd er afhængig af E-vitaminet.

Det har også betydning ved opbygningen og funktionen af musklerne og kan derfor forhindre muskeldegeneration. Dette er især vigtigt når det drejer sig om hjertemusklen. Indtagelse af E-vitamin sammen med Crataegisan (Crataegimin 3) fra Bioforce, har vist sig udmærket ved svaghed i hjertemusklen.

E-vitamin hjælper Alzheimer- og demenspatienter. En amerikansk undersøgelse har vist, at Alzheimerpatienter, der fik E-vitamin tilskud, kan vente længere med at komme på institution og længere kan foretage dagligdags ting som at tage tøj på, rede hår og håndtere penge.
    Man mener at E-vitaminet beskytter hjerne- og nerveceller.

Mangel på E-vitamin er ugunstigt for nervesystemet. Ved E-vitaminmangel kan der også konstateres en hævelse i bindevævets mellemcellesubstans og en formindsket fasthed i karvæggene. I forbindelse med dette, har man endda kunnet iagttage stagnation (stilstand/en afbrydelse el. standsning af noget der er i gang) i kapillærerne og et forringet blodkredsløb. Alt dette fører til en række forstyrrelser i stofskiftet og til et større forbrug af ilt.

E-VITAMIN TIL VANSKELIGE SÅR
    Når sårene ikke vil hele eller arvævet ikke heler flot nok, kan du komme noget E-vitamin på ved at prikke hul på en kapsel og hver dag smøre direkte på såret.
    Dosis: 1 til 2 kapsler indtages daglig sammen med zink og en multivitamin-tablet.

E-vitamin er en stærk antioxydant, som gavner kredsløbet.

E-vitamin er også kendt som frugtbarhedsvitaminet og spiller en vigtig rolle i alle hormonelle processer!
    Underskud af E-vitamin er ofte skyld i klimakterieproblemer - E-vitamin regulerer hormonsystemets funktion.

Når fødevarer forarbejdes, som når fx ris poleres, og kornet får fjernet skaldelene,
    er E-vitaminet væk sammen med de fleste andre livsvigtige stoffer.

E-vitamin finder du i:

broccoli, blomkål, rosenkål, æggeblommer, nødder og kerner, i friske majskolber og i olivenolie. Det er planternes kimdel, der indeholder det naturlige E-vitamin. Fuldkornsprodukter indeholder også!E-vitamin.

Dosering: Man formoder, at man dagligt behøver 15 - 25 mg. E-vitamin.

Link til kilden

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard

E-vitamin og gluten intolerance

E-vitamin er et såkaldt antioxidant, der beskytter cellerne mod skadelige frie radikaler og beskytter fedtstoffer i kroppen mod at forharske. Spiser man meget olie bør man overveje at tage en E-vitamin.

E-vitamin er det samlede navn for stofferne tokoferol og tokotrienol. Der findes otte forskellige former af disse stoffer, der alle har E-vitamin-virkning i kroppen.
    Symptomerne på denne manglende E-vitamin optagelse, vil efter en langvarig periode påvirke kroppens nervesystem. Det giver musketræthed, balance- og synsforstyrrelser. Ved denne type af sygdomme er det nødvendigt at give høje doser E-vitamin i form af kosttilskud eller et stærkt vitaminprodukt.

Gluten intolerance
    Hos personer der udvikler fejl i fedtoptagelsen, for eksempel Cøliaki (gluten allergi), cystisk fibrose, nedsat bugspytkirtelfunktion (eksempelvis på grund af betændelse i bugspytkirtelen) eller biliær cirrose (skrumpelever på grund af tilstopning af galde-udførselsgangene), kommer der først symptomer i nervesystemet efter flere år.
    Børn der fødes med sygdomme, der giver stærkt nedsat fedtoptagelse (for eksempel biliær atresi), kommer der hurtigt kraftige symptomer i nervesystemet.

Hos spædbørn, der ernæres ved mælkeerstatning uden indhold af E-vitamin, kan mangelsymptomer ses i form af hudlæsioner.

Link til kilden

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard

reserveret

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard

Vitamin E - redder liv !
    Af ERIK KIRCHHEINER, forskningsleder og forfatter

"Jeg har arbejdet med E-vitamin i snart 30 år. Allerede mine tidligste erfaringer synliggjorde det enorme potentiale, der ligger i dette vitamin. Desværre har dette potentiale, trods de mange år vitaminet har været tilgængeligt, overhovedet ikke fundet udtryk i den konventionelle sygdomsforebyggelse eller - behandling.

For at nævne blot et eksempel: Trods vor tids epidemi af hjerte/kredsløbssygdomme er vitamin E generelt - sammen med mange andre effektivt forebyggende og helbredende midler - stadig ikke accepteret i det læge konventionelle behandlingsregi. Og imens vokser bypass-køerne - som bekendt!

Jeg er taknemmelig for at have oplevet E-vitaminets anvendelse i Danmark fra dets tidligste og spædeste historiske begyndelse i slutningen af 60´erne og for denne erfaring takker jeg mine amerikanske guruer, der indførte den første tokoferol til Danmark. I taknemmeligheden blander sig imidlertid skuffelsen over, at udenfor en snæver kreds af behandlere og forskere er E-vitamin-terapi her i landet stadig i sin begyndelse og stadig spæd."
    (Fra forordet i Erik Kirchheiners bog: E-vitamin til helse og helbredelse. Nedenfor følger flere uddrag: )

Mange har - konfronteret med alskens reklamer og helsekostforretningernes mange varierede tilbud - stillet sig selv det spørgsmål: Er E-vitamin noget jeg har brug for? Det er et spørgsmål mange gerne vil have svar på, især hvis man selv har et helseproblem, man har svært ved at få løst. Derfor, til en begyndelse kort og godt dette om vitamin E:

E-vitamin hjælper, lindrer og helbreder hjerte/kredsløbslidelser, åreforkalkning (artheriosklerose), svækkede hjertemuskler, blodpropper (trombose), vindueskiggersyge (claudicatio intermittens), åreknuder, årebetændelse, forstyrret hjerterytme, reducerer den dårlige cholesterol og fremmer dannelsen af den nyttige.

E-vitamin hjælper diabetikere mod følgesygdomme og andre patienter med blodsukkerproblemer.

E-vitamin hjælper mod allergi, styrker immunsystemet og modvirker dermed infektionssygdomme.

E-vitamin hjælper patienter med cancer

E-vitamin fremmer legemsvarme og -energi, hjælper sportsudøvere og idrætsfolk.

E-vitamin fremmer sårheling, hæmmer blødninger, hindrer karspængninger samt helbreder en form for blodmangel (hæmolytisk anæmi).

E-vitamin kan genvinde frugtbarheden hos mænd og kvinder og mildner overgangsalderen for begge køn.

E-vitamin hjælper mod eksem og acne, herpes simplex og herpes zoster (helvedesild).

E-vitamin hjælper mod lever-, bugspytkirtel-, prostata- og galdelidelser samt cøliaki.

E-vitamin fjerner godartede smertende brystknuder hos kvinder, hjælper mod flere kvindelige underlivsproblemer, mod PMS og for højt østrogenleje i organismen.

E-vitamin hjælper mod grå stær og andre øjenlidelser.

* Syntetisk vitamin E fremstilles af den petrokemiske industri ud af råolie.

Naturligt vitamin E fremstilles udfra koldpressede olier af soya, majs, jordnødder, raps, bomuldsfrø og hvedekim.

Alle de former for vitamin E -naturlige såvel som syntetiske - vi indtil nu har omtalt er fedtopløselige. Naturligt nok, vil man sige, for vitamin E er fedtopløseligt og hører sammen med vitamin A, D, og K til gruppen af fedtopløselige vitaminer.

Hvis naturligt vitamin E kan bringes i vandfase, vil det komme langt videre omkring i organismen, hurtigere og til langt flere kriseområder med E-vitaminmangel. På denne måde kan man øge E-vitaminaktiviteten adskillige gange.

Og det kan faktisk lade sig gøre. Det naturlige vitamin E er blevet koblet til bæresubstanser, der tillader det at navigere i kroppens rende vandfase med alle de fordele dette indebærer. Bæresubstanserne er saltene succinat og acetat. Vitamin E i form af d-alfa-tokoferyl-succinat, sejler uantastet gennem kroppens vandfase. Vitaminet frigøres for sin bæresubstans og udløser sin naturlige vitamin E aktivitet, indbygges i cellerne eller oplagres.

E-vitaminsuccinat og E-vitaminacetat regnes begge som naturlige E-vitaminer - nota bene! - så længe de kun indeholder de naturlige d-tokeferoler!

* Hvilken form for vitamin E bør man så vælge ? - Man bør selvfølgelig vælge en stabil vandopløselig natulig form for vitamin E. - En gennemgang af mange førende behandleres foretrukne produkter viser, at med henblik på effektivitet, stabilitet og biotilgængelighed vælger disse fortrinsvis at bruge vitamin E i form af naturlig d-alfa-tokoferylsuccinat.

Vitamin E er en natursubstans. I naturen som i vor organisme har vitaminet primært de samme anti-oxidantfunktioner. I naturen findes vitamin E i flere forskellige nærtbeslægtede former - de såkaldte d-tokoferoler.

De forekommer i en lang række molekylære varianter, der betegnes med bogstaver fra det græske alfabet. Derfor hedder de d-alfa-tokoferol, d-beta-tokoferol, d-gamma-tokoferol og d-delta-tokoferol. De er, som sagt, alle naturlige former for vitamin E. Imidlerted er det kun den første d-alfa-tokoferol - der har en virkelig kraftig E-vitaminvirkning. De andre har kun en brøkdel af dennes E-vitaminaktivitet.

Disse d-tokoferoler er naturlige forekomster i korn, frø, bønner, linser og ufraktionerede koldtpressede olier heraf.

De syntetiske tokoferoler har andre navne som [i]d,l.-alfa-toloferol, d,l-beta-tokoferol, d,l,-gamma-tokoferol og d,l,-delta- tokoferol[/].

Hvad betyder d,l i denne sammenhæng ? D står for dekstra og L står for laevo- eller sinistra. Det er latin og betyder henholdsvis "højre" og "venstre". Og det refererer til den observation, at en opløsning af en d-substans vil dreje en polariseret lyskegle til højre, mens en l-substans vil dreje den til venstre.

Hvad fortæller det os ? Jo, det afslører, at selv om de to substanser - d og l - består af de samme atomer, så er deres molekylære struktur alligevel forskellig. Eller sagt på en anden måde: Murstenen er de samme, men bygningerne er forskellige. Faktisk er de molekylære d og l "bygninger" som er spejlbilleder af hinanden. Hvis vi kunne forestille os, at vi stillede et spejl op foran et molekyle d-alfa-tokoferol og kiggede ind i spejlet, så ville vi derinde se et molekyle l-alfa-tokoferol!

I spejlet sidder konformandens brystlommetørklæde altid i den forkerte side, Men det er stadig den samme konfirmand!

Men sådan er det ikke i naturen. For her drejer det sig så ikke længere blot om spejlbilleder, men om forskellige konkrete strukturer. Man kan forestille sig to vindeltrapper, en i hver ende af slottets bibliotek, fremstillet af de samme elementer og tilsyneladende spejlbilleder af hinanden, men faktisk to helt forskellige konstruktioner. Det mærkes, når man går op og ned af dem !

Naturen skelner mellem de to vindeltrapper. Og den skelner mellem d og l molekyler. Ægte naturligt vitamin C er l-askorbinsyre og ægte naturligt glutathione er også på l-form ligesom aminosyrerne i al almindelighed.

Men ægte naturligt vitamin E er d-tokoferol. Og hvorfor naturen her har valgt en d-form - tja, det er der mange forskere, der gerne ville vide. Men foreløbigt kan vi bare sige, at sådan er det altså.

Når man forsøger syntetisk at efterligne de naturlige substanser - hvad enten disse nu er d eller l former - ender man meget ofte med at få en fifty-fifty blanding af begge former. En sådan blanding betegner man d,l, og den kaldes racemisk.

I mange år var for eksempel handelsvaren syntetisk vitamin C den racemiske d,l. askorbinsyre, indtil man opfandt en metode til at udskille d-askorbinsyren. Herefter er produktet molekylært identisk med det naturligt forekommende vitamin C, nemlig l-askorbinsyre.

Denne udskilning mellem d og l er teknisk og økonomisk krævende og lykkes ikke altid. Derfor har vi nu på markedet for eksempel rent naturligt d,-alfa-tokoferol - som er dyrt - samt syntetisk d,l,-alfa-tokoferol - som ikke er uden virkning og som er - eller burde være - billigere samt flere andre former.

Kort og godt: Forskellen mellem naturlige og syntetiske tokoferoler er først og fremmest forskellen mellem d-former - de naturlige og de racemiske d,l-former. Men det er ikke hele forskellen. Den syntetiske tokoferol findes som hele 8 forskellige molekylære strukturer. - Hvordan kan det gå til ?

Således: Hvert molekyle består af de samme bestanddele. Men de er skruet sammen på forskellig måde. Billeder er gode for forståelse og hukommelse: Prøv at se de 8 forskellige molekyler som 8 forskellige liggestole, af samme konstruktion, men slået ud på 8 forskellige måder. Kun én af dem er slået ud på den rigtige måde, sådan at man kan sidde i den!

Der er også kun et af disse 8 forskellige syntetiske tokoferolmolekyler, der er "slået ud" så vor organisme kan bruge det til noget, kan bruge det som effektivt vitamin E.

Syntetisk vitamin E er altså på papiret billigere end naturligt vitamin E. Men da det også er langt mindre virksomt, hvor megen E-aktivitet har man så egentlig fået for pengene? I realiteten og udfra en effektivitetsvurdering kan det syntetise vitamin meget let vise sig at være det dyreste vitamin.

Officielt har naturligt vitamin-E 36% bedre effekt end den tilsvarende syntetiske form, men nyerer undersøgelser synes at godtgøre, at den naturlige form faktisk er dobbelt så effektiv som den syntetiske.

Biokemiske undersøgelser har påvist, at naturligt E-vitamin ikke blot optages bedre af organismen, men også oplagres og udnyttes bedre. Specifikke proteinreceptorer udformede til selektivt at transportere og lagre naturligt d-alfa-tokoferol sikrer denne effektivitet.

Syntetisk vitamin E fremstilles af den petrokemiske industri ud fra råolie.

Naturligt vitamin E fremstilles udfra koldpressede olier af soya, majs, jordnødder, raps, bomuldsfrø og hvedekim.

Alle former for vitamin E - naturlige såvel som syntetiske - vi indtil nu har omtalt er fedtopløselige. Naturligt nok, vil man sige, for vitamin E er fedtopløseligt og hører sammen med vitamin A,D og K til grupplen af fedtopløselige vitaminer.

Hvad betyder dette helt konkret ?

Det betyder blandt andet, at vi i vor føde indtager vitaminet i form af fedt eller olie. I forhold til optagelsen af de vandoopløselige vitaminer - vitamin C og B-vitaminerne - er optagelsen af de fedtopløselige langsom og afhængig af den række forhold - fødens fedtindhold, vor galdeproduktion, vore tarmes evne til at absorbere. Disse forhold enten fremmer eller hæmmer optagelsen af vitamin-E.

Naturligt fedtopløseligt vitamin E i form af d-alfa-tokoferol - er måske udfra økologiske principper ideelt. Men det er også ganske sårbart og bliver let fordærvet. Ligesom forholdet er med flere andre vitaminer, nytter det ikke at indtage den rene naturform, hvis vitaminet ikke helskindet og funktionsdygtigt når frem til det område i organismen, hvor der er behov for det. Og denne risiko tegner sig klart, når man yderligere betænker, at kun en brøkdel af organismen fungerer i fedtfase, mens langt størstedelen af kroppen fungerer i vandfase.

Hvis naturligt vitamin E kan bringes på vandfase, vil det komme langt videre omkring i organismen, hurtigere og til langt flere kriseområder med E-vitaminmangel. På denne måde kan man øge E-vitaminaktiviteten adskillige gange.

Og det kan faktisk lade sig gøre. Det naturlige vitamin E er blevet koblet til bæresubstanser, der tillader det at navigere i kroppens dominerende vandfase med alle de fordele dette indebærer. Bæresubstanserne er saltene succinat og acetat. Vitamin E i form af d-alfa-tokoferyl-succinat sejler uantastet gennem kroppens vandfase. Vitaminet frigøres for sin bæresubstans, antagelig af et sekret fra bugspytkirtlen, og udløser sin naturlige vitamin E aktivitet, indbygges i cellerne eller oplagres.

E-vitaminsuccinat og E-vitaminacetat regnes begge for naturlige E-vitaminer - nota bene! - så længe de kun indeholder de naturlige d-tokeferoler! De syntetiske tokoferoler kan selvfølgelig også omformes til acetater og succinater.

Esterificering er den tekniske betegnelse for den proces, hvormed man sættes tokoferolmolekylet på acetat- eller succinatform. Og esterificeringen har andre fordele end de allerede nævnte. Det esterificerede tokoferolmolekyle er mere stabilt og modstandsdygtigt. Paradoksalt er det nemlig, at selv om tokoferol er en anti-oxidant, så er det selv sårbart overfor forharskende frie radikaler. Men esterificeingen beskytter anti-oxidanten mod at blive oxideret!

Det sårbare d-alfa-tokoferol kan opbevares og forsælges i en blød hermetisk lukket iltfri kapsel, men har selv da et ret begrænset hyldeliv*. Men d-alfa-tokoferylacetat er en stabil olieagtig substans med et langt bedre hyldeliv*. Og d-alfa-tokoferylsuccinat er E-vitaminets naturlige tørform, et vandopløseligt pulver med stor stabilitet og et langt hyldeliv*.

*hyldeliv = "livet-på-hylden" = holdbarhed /edit:Tante Ana

Link til kilden

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard

E-vitamin sænker diabetikeres kolesterol
    Af speciallæge i almen medicin Niels Hertz

Der er mindst otte slags E-vitamin, men vi får kun én slags i vitaminpiller. En anden type modvirker imidlertid åreforkalkning, og en tredje sænker effektivt blodets kolesterol hos diabetikere.

Når man køber E-vitamin i pilleform, er det næsten altid alfa-tokoferol, man får. Det er også alfatokoferol (naturligt og desværre undertiden syntetisk), man har brugt i stort set alle undersøgelser af, om E-vitamin hjælper mod hjerte-karsygdom.

Der er imidlertid andre tokoferoler end alfa-tokoferol. Kemisk ligner de hinanden ved, at de består af en kerne og en sidekæde. Afhængigt af sidekædens udseende taler man om alfa-, beta-, gamma- eller delta-tokoferol. Alfa-tokoferol, som altså er det, man får i vitaminpiller, har størst vitaminvirkning.

Mindre kendt er en anden slags E-vitamin: Toko-trienolerne. De adskiller sig kemisk fra de andre ved at have tre dobbeltbindinger i sidekæden. De findes i palmeolie samt i klid fra havre, byg, ris og majs. Også blandt toko-trienolerne er der en alfa-, beta-, gamma- og delta-form.

Disse toko-trienoler er nu ved at komme i søgelyset. I flere år har man på grundlag af dyreforsøg og mindre forsøg på mennesker haft mistanke om, at de hjælper mod åreforkalkning. For ti år siden viste f.eks. et amerikansk lodtrækningsforsøg med 50 personer, at toko-trienoler fra palmeolie klart modvirkede forkalkning i halspulsåren. Desværre er det forsøg ikke siden fulgt op.

Nu dukker så et indisk lodtrækningsforsøg op. Det viser, at toko-trienoler fra ris-klid sænker blodets kolesterol ret dramatisk hos type 2-diabetikere (aldersdiabetikere). I forsøget fik 19 diabetikere i 60 dage placebo (snydepiller). Før eller efter de 60 dage fik de - i en lige så lang periode - kapsler med et ekstrakt af ris-klid med stort indhold af toko-trienoler (hver deltager fik dagligt tre milligram toko-trienol pr. kilo legemsvægt). Hvornår hvem fik hvad, vidste ingen før forsøgets afslutning.

Uløste spørgsmål
    Det viste sig, at toko-trienolerne sænkede blodets total-kolesterol med ikke mindre end 30%. Og endnu bedre: Det "lede" kolesterol, LDL-kolesterol, som i oxideret (iltet) form kan give åreforkalkning, faldt med hele 42 %. Det er en reduktion, der vil noget. Den kan fuldt ud måle sig med, hvad man opnår med traditionel kolesterol-sænkende medicin, de såkaldte statiner.
    Det står naturligvis enhver, der kan skaffe sig toko-trienol, frit for at forsøge behandlingen. Men før den bliver almindelig, bør et par forhold belyses nærmere.

Først og fremmest: Kan resultatet gentages i andre forsøg? Som nævnt hjalp toko-trienol ganske vist mod åreforkalkning i halspulsåren, men i det forsøg var deltagernes kolesterol uændret! Tokotrienol sænker altså ikke altid kolesterol. Men modvirker det mon altid åreforkalkning? Vi kan højst sige måske, det vides ikke.

Efter det nye forsøg kan man til gengæld gætte på, at forskellen i udfald hænger sammen med forskelle i sammensætningen af de to toko-trienol-blandinger. Den ene kom som nævnt fra palmeolie, den anden fra risklid. Hvis forholdet mellem alfa-, beta-, gamma- og delta-tokotrienol er forskelligt, bliver virkningen det også.

Andre forhold, som vi endnu mindre kan overskue, kan også spille ind. Den sandsynlige kolesterolsænkende virkning af ris-klid-tokotrienol må måles over for eventuelle bivirkninger, og sammenholdes med bivirkninger af medicin etc. etc. Et stort arbejde venter.

Hvad forsøgene imidlertid med sikkerhed viser - bortset fra, at havregrød og brune ris nok er sundt - er, at vi ikke er færdige med E-vitamin. Eller rettere med E-vitaminerne. Der er mange af dem, og de virker forskelligt. Men de er potentielt stadig meget lovende.

Referencer:
    1. Tomeo AC, Geller M, Watkins TR, Gapor A, Bierenbaum ML. Antioxidant effects of tocotrienols in patients with hyperlipidemia and carotid stenosis. Lipids. 1995 Dec;30(12):1179-83.
    2. Qureshi AA, Salser WA, Parmar R, Emeson EE. Novel tocotrienols of rice bran inhibit atherosclerotic lesions in C57BL/6 ApoE-deficient mice. J Nutr. 2001 Oct;131(10):2606-18.
    3. Baliarsingh S, Beg ZH, Ahmad J. The therapeutic impacts of tocotrienols in type 2 diabetic patients with hyperlipidemia. Atherosclerosis. 2005 Oct;182(2):367-74. Epub 2005 Apr 20.

Link til kilden

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    70

Standard

E-vitamin - min personlige erfaring

Bedre end fiskeolier og uden risiko for harskning.

Uddrag fra bogen »Vitamin-E - Your Key to a Healthy Heart« af Herbert Bailey

Mit hjerteanfald fandt sted for syv år siden på en af de dejligste dage i mit liv. Jeg var netop kommet tilbage fra en ferie - et månedlangt ophold - og jeg følte mig fuld af energi og gik i gang med at bære store træstykker op fra stranden. Jeg tilbragte hele dagen i denne heftige aktivitet selv om træstykkerne var så tunge, at ingen mand, der var ved sine fulde fem, ville vove at give sig i kast med dem. Men jeg følte trang til legemlig anstrengelse, fordi jeg så længe havde været afskåret herfra, så da dagen var til ende, og jeg havde arbejde uden ophold, var træet stablet pænt op mod huset. Men da jeg kom ind til middag, kollapsede jeg.

Jeg havde stærke smerter omkring hjertet, og jeg kunne ikke bevæge mig. Jeg mærkede, at jeg var ved at kvæles, men jeg kunne ikke trække vejret hurtigt nok til at afværge denne frygtelige fornemmelse. Jeg følte, at jeg var ved at dø - hvilket er den mest horrible, hjælpeløse og panikagtige følelse.

Vor glimrende praktiserende læge og gode ven blev tilkaldt, og han ordinerede omgående digitalis og nitroglycerin. Dertil absolut ro og sengeleje i mindst 3 uger. jeg blev chokeret. Jeg arbejdede på en vigtig bog dengang, og jeg havde virkelig hvert ledigt øjeblik besat. Men lægen advarede mig og fortalte, at jeg havde stærk »hjertemodstand« og dårligt blodomløb - og at jeg måtte holde mig fuldstændig i ro og overhovedet ikke arbejde (med »hjertemodstand« menes, at hjertets pacemaker ikke fordeler blodet ordentligt, og den normale hjerterytme er derfor afbrudt og forstyrret!).

Jeg spurgte ham, om store doser af E-vitamin ville hjælpe, hvilket jeg flygtigt havde læst om et eller andet sted, men han svarede, at han ikke kendte nogen godkendt litteratur på dette område - kun når det drejede sig om kaniner og rotter. Vi mundhuggedes en smule pro et contra om den autoriserede medicin - og han forlod mig og overlod mig til min ro og min digitalis.

Samtidig med, at jeg forsøgte at følge lægens ordre, læste jeg noget helt nyt, nemlig at E-vitamin faktisk var det bedste middel mod hjertesygdomme af alle typer. Jeg opdagede, at der allerede fandtes meget litteratur om den sag, og at pionererne i E-vitamin-forskningen havde publiceret deres resultater i en bog, skrevet for læger og omhandlende hjerte- og karsygdomme.

Mit hjerteanfald blev altså min introduktion til dette næsten ukendte lægemiddel - E-vitaminet. Bogen om E-vitaminet er skrevet og samlet af dr. Evan Shute fra London, Ontario, Canada. Den hedder »Alpha Tocopherol (Vitamin-E) in Cardio-Vascular Disease«. I den fandt jeg dokumentation fra hele den civiliserede verden.

Ord kan ikke beskrive min reaktion, da jeg læste denne bog. For selv om jeg vidste en del om den fjendtlige medicinske holdning over for visse foreslåede kræft-lægemidler, havde jeg ikke haft nogen grund til at tro, at denne undertrykkelse fra lægeautoriteternes side også fandtes, når det gjaldt hjertesygdomme.

Og dog forholder det sig således: Shute Foundation for Medical Research ligger inde med fulde og komplette beviser fra mere end 10. 000 ofre for hjertesygdomme, der er behandlet med E-vitamin (mens jeg skriver dette, er mindst 69.000 personer over hele verden blevet reddet af e-vitamin-terapien). Og disse overvældende beviser er blevet tiet ihjel, ignoreret og, endnu værre, dementeret i den medicinske presse og naturligvis også i den populære. (Dog findes disse bøger og rapporter alligevel i ethvert godt 1ægebibliotek).

Jeg fandt - ved hjælp af Shutes bog - ud af, at jeg skulle starte med 600 mg E-vitaminer dagligt = ca. 800 i.e. eller 2 x 400 eller 500 i.e. stærke, naturlige E-vitaminer.

På tredjedagen efter E-vitamin-terapiens påbegyndelse følte jeg en bølge af energi og en så ny følelse af fysisk velvære, at jeg sagde til min kone: »Jeg vil være forbandet, om jeg bliver her i sengen længere.«

Det gjorde jeg heller ikke. Jeg stod op og har ikke siden søgt sengen på grund af hjertebesværligheder. Og det er derfor, jeg nu syv år senere har glemt min digitalis og mit nitroglycerin. Jeg er i stand til at arbejde ved skrivemaskinen hele natten, at save nogle få træstammer, når solen står op - og derefter tage en tur på min cykel hele egnen rundt uden at føle andre bivirkninger end den forøgelse af åndedrættet, der altid kommer efter stimulerende anstrengelser. Jeg ved, at E-vitamin-terapien er effektiv mod så at sige alle former for hjertesygdomme - utroligt, som det må lyde. Den lektie, jeg har lært, er mig dyrebar, fordi andre også kan få nytte af den.

Jeg ved, det vil blive vanskeligt at overbevise alle om den utrolige virkning af E-vitaminet, men jeg vil alligevel forsøge. I denne bog vil jeg referere til mange af de aktuelle tilfælde, som er blevet holdt under kontrol og hjulpet af E-vitaminet. Når du har læst om det, prøv så at gå til din læge og fortæl ham om det - og hvis han siger: »Lad være med at læse propaganda for E-vitamin. Intet, der er blevet publiceret i lægetidsskrifter, underbygger denne mærkelige påstand«. Hvad vil du så gøre? Jeg gætter på, at du følger nøjagtig den samme kurs, som jeg gjorde i 1957 - tager E-vitamin alligevel. Det er ugiftigt.

I et eksperiment foretaget på State Untversity i New York under opsyn af dr R W. Hillman tog en frivillig forsøgsperson to til fire gram E-vitamin daglig i over tre måneder (denne dosis er 2-4 gange den sædvanlige dosis til behandling af hjertepatienter). Resultatet viste, at forsøgspersonen fungerede helt perfekt.

Men mere end det: Dr. A. Del Giudice, National Institute of Public Health, Buenos Aires, giver 2 gram (2000 milligram) daglig - og har gjort det i mange år - til retarderede børn, selv mongolbørn. Ikke alene har der aldrig været konstateret giftige bivirkninger, men dr. Giudice har haft væsentlig fremgang med disse børn, både mentalt og fysisk.

Alle dyreforsøg viser, at E-vitaminer er aldeles ugiftige, og alle medicinske per anerkender dette faktum.

Et medicinsk tidsskrift bekræftede da også i 1963, at »E-vitaminet er ugiftigt, selv i store doser.«

Alt dette betyder naturligvis ikke, at du skal nedsvælge en flaske E-vitamin og forvente, at der sker et mirakel samme dag. En så tåbelig handling ville hverken gavne eller skade dig. Enhver substans, selv vand, vil slå dig ihjel, hvis du tager nok af det. De gamle grækeres visdom kan hjælpe os her som i så mange tilfælde: »Alt med måde«.

Med denne lille advarsel vil vi slutte. Muligheden for, at E-vitaminet kan hjælpe også dig, er fantastisk høj«.

Helsebladet »PRAXIS«s kommentar: E-vitaminet åbner arterierne, så mere blod flyder gennem kredsløbet. Dette er af stor vigtighed for mennesker med åreforkalkning og kredsløbsforstyrrelser.

Åreforkalkning er den generelle betegnelse som dækker over alle former for forstyrrelse i åre- og venesystemet, hvilket siges at være et alderstegn. Arterierne bliver »hårde« og »tykke«, og venerne taber deres elasticitet. Desuden kommer der »klumper« af fedt, som deponeres på indersiden af væggene. Ofte river et sådant »fedtdepot, sig løs og føres af sted med blodet gennem de årer, der i forvejen er alt for snævre.

Hjertet har i forvejen vanskeligt ved at transportere dette »tykke,, blod. Dersom et sådant stykke materiale finder vej til hjertet eller blokerer blodstrømmen til hjertet, har vi en af de almindeligste former for »blodprop i hjertet«.

Dr. Evan Shute er særdeles anerkendt inden for forskning af stærke, naturlige E-vitaminer. Hans institut i Canada, »The Shute Institute«, har offentliggjort mange rapporter om, hvordan mennesker har afhjulpet og forbedret deres helbred ved brug af stærke, naturlige E-vitaminer.

Dr Evan Shute vurderer på baggrund af sin fremtrædende ekspertise, at den daglige dosis skal være fra ca. 800-1200 i e pr dag for at have en positiv virkning - selv tager dr. Evan Shute 1200 i. e. pr dag.

Alderdomsprocessen. I mange nyere afhandlinger, f.eks. i bogen »Vitamin E and Aging« (»Vitamin E og alderdomsprocessen) beskrives det, hvorledes et dagligt tilskud af E-vitamin kan hjælpe den enkelte til at være vital langt ind i alderdommen.

Amning. Det omtales også i litteraturen, at E-vitaminet har betydning for moderens mælkemængde efter en fødsel.

Angina pectori, eller »brystkrampe/hjertekrampe«, beskrives af syv forskere. F.eks. fortæller dr. T.W. Anderson i Canadian Medical Journal i 1973, at 50 patienter fik stor hjælp mod denne lidelse ved indtagelse af doser helt op til 3.200 i.e. om dagen.

Benkramper. Smertefulde kramper i benene hos mennesker, der står meget op igennem dagen, kan ifølge 5 forskeres mening bedres gennem et dagligt tilskud af E-vitamin.

Blodpropper. Denne frygtelige sygdom er - sammen med kræft - en af de sygdomme, man endnu ikke har et internationalt anerkendt middel imod. Da E-vitaminet har indflydelse på blodet, har mange forskere interesseret sig for at undersøge E-vitaminets betydning for forebyggelse og helbredelse. Herbert Baileys bog om E-vitaminet fortæller lidt om dette emne - altså E-vitaminets funktion som anti-blodpropdannende. Det virker overvældende, at der er 58 litteraturhenvisninger til dette spørgsmål.

Brystkirtel-betændelse. Litteraturen - i alt fire henvisninger - fortæller samstemmende, at doser på 400 til 600 i.e. E-vitamin om dagen som regel viser helbredelse i løbet af 4 måneder.

Diabetes. Om dette emne skal her kun fortælles, at otte forskere har studeret E-vitaminets betydning for sukkersygepatienter, og de fortæller alle, at insulinbehovet reduceres, hvis der samtidig indtages E-vitamin.

Døvhed - øresusen - ringen for ørerne. En undersøgelse, som er offentliggjort i et schweizisk lægetidsskrift, fortæller, at 14 ud af 40 patienter med disse lidelser blev fuldstændigt helbredt, og 11 fik betydelig bedring ved behandling med E-vitamin.

Helvedesild. Litteraturen fortæller, at doseringer helt op til 1.200 i.e. om dagen kan hjælpe på den irriterende kløe, og suppleret med E-vitaminsalve opnås der en væsentlig lindring.

Hjertesygdomme. Hvis vi her skulle omtale al den litteratur, der findes om E-vitaminets betydning, ville dette nummer af PRAXIS komme til at fylde adskillige hundrede sider. Forskere fra hele verden har ifølge Herbert Bailey i ikke mindre end 109 videnskabelige artikler beskrevet E-vitaminets betydning i forbindelse med hjertesygdomme.

Højt blodtryk. En hel del af litteraturen om hjertesygdomme berører spørgsmålet om forhøjet blodtryk, men specielt ni videnskabelige arbejder fortæller om E-vitaminets evne til at normalisere et forhøjet blodtryk.

Klimakteriet. Otte rapporter fortæller, at doseringen af østrogen i forbindelse med klimakteriet kan nedsættes, og i visse tilfælde helt kan undgås, hvis der suppleres med E-vitamin.

Kramper. Dr. L. Lotzof fortæller i The Medical Journal of Australia i 1977, at E-vitaminbehandling hjælper på endetarmskramper, mavekramper, muskelkramper, benkramper, sportskramper og natlige kramper. Helt tilbage i 1944 beskrev Elisabeth Martin det samme i Canadian Medical Journal.

Link til kilden

E-vitamin kan nedsætte risikoen for hjerteanfald med 75%!
    Mit hjerteanfald blev altså min introduktion til dette næsten ukendte lægemiddel - E-vitaminet.

Det anerkendte britiske tidsskrift Lancet offentliggør sensationel undersøgelse, der viser, at naturligt E-vitamin effektivt forebygger mod frygtede hjertesygdomme

De dramatiske opdagelser om en af verdens mest omfattende dræbersygdomme blev fremsat af et hold forskere fra Cambridge University, hvor man har undersøgt 2.000 personer med hjerteproblemer.

"Vi er enormt begejstrede over at opdage, at naturligt E-vitamin virkelig er så virksomt, som vi alle havde håbet; sagde professor Morris Brown fra Cambridge.

"Jeg vil anbefale, at mennesker med angina og med risiko for hjertelidelser skal have et tilskud af E-vitamin i høje doser", sagde han.

Han og hans kolleger udtaler, at naturligt E-vitamin, der forekommer i olier og er en hovedbestanddel i den såkaldte Middelhavskost, var langt mere effektiv end nuværende hjertemedikamenter som aspirin og kolesterolsænkende midler.

Sammen med deres almindelige medicin fik halvdelen af de 2.000 patienter i en 18 måneders undersøgelse E-vitamin. Den anden halvdel fik placebo tabletter.

Resultaterne var forbløffende. Antallet af hjerteanfald i E-vitamin gruppen var kun en fjerdedel af antallet i placebo gruppen. "E-vitamin reducerer risikoen for hjerteanfald med massive 75%"; konkluderer de. "Middelhavsdiæten har været en model-diæt i mange år, men ingen har indtil nu været klar over hvorfor. Nu kan vi med fuld sikkerhed sige, at E-vitamin beskytter mod hjerteanfald"; sagde Brown.

"Tilsyneladende er dette endnu mere fantastisk end aspirin" fortalte han på en pressekonference.

"De fleste mennesker i vores undersøgelse tog allerede aspirin. Den gennemsnitlige fordel ved at tage aspirin ligger i størrelsesordenen af en 25-30% reduktion".

Brown understregede, at yderligere forskning var nødvendig for at finde ud af, om E-vitamin virker livsforlængende. Oxford University er i øjeblikket i gang med en 5-års undersøgelse med 20.000 patienter.

De statistiske resultater af undersøgelsen var så opsigtsvækkende, at forskerne konkluderer: "Vi er begejstrede over resultaterne, og de vil være til stor fordel for alle dem, der har hjertelidelser".

Forskerne gør endvidere opmærksom på, at det er det naturlige E-vitamin, der har den overraskende positive virkning. Undersøgelsen er gennemført med naturligt E-vitamin (d-alfa-tocoferol) fra sojaolie.

Pas på vitaminmangel!
    For lidt E-vitamin i kosten øger sandsynligvis risikoen for sukkersyge. En finsk undersøgelse fastslår, at risikoen for at få en ikke-insulinkrævende sukkersyge stiger fire gange, hvis man har et underskud af E-vitamin.

Link til kilden

Bookmarks

Regler for indlæg