Viser resultater 1 til 19 af 19
    Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Icon5 Markante Kvinder på Kanal 4

EDIT/Admin d. 10. november 2017: Bemærk venligst, at dette emne er over ti år gammelt, og alle links i teksten viser sig (selvfølgelig) at være "døde". De er nu udskiftet med links, der fører til Web.Archive.org, hvor kilderne i mellemtiden blev arkiveret. Hvis du klikker på links til det gamle stuff på Web.archive, vær tålmodig, fordi på grund af sin enorme størrelse bliver upload fra arkivsitet noget langsommere, end vi er vant til i dag. Derudover - vent med at se på det gamle indhold på Web.Archive til du enten har et tablet i hånden (landscape) eller sidder foran en PC. Via smartphone er det ikke så bekvemt at læse de gamle sites, der ikke var "mobilvenlige", da de blev arkiveret.

Markante Kvinder
    Af Anette Kokholm d. 16 Feb, 2007

Så er vi i gang igen med en ny sæson med interviews med nogle af de damer, der virkelig har gjort det her i landet. Fremtrædende kvinder, som øser ud af deres erfaringer og deres gode råd til, hvordan vi andre kan gøre ligesom dem.

Det er fantastisk inspirerende for mig selv at møde dem – og så er det efter min mening også ret unikt med denne efterhånden betydelige samling portrætter af kvinder på toppen. Mig bekendt findes der ikke noget lignende.

Nu har jeg efterhånden mødt nogle stykker af de markante kvinder, og hver gang spørger jeg: Hvordan bliver man så en markant kvinde? Hvad er det, vi andre kan lære noget af? Måske er der nogen, der læser det her, der har nogle gode ideer? Hvordan bliver kvinder til succes? Her kommer noget af det, jeg tror:

Den markante kvinde er bevidst om sit image - sin fremtoning og sit udseende. Ikke sådan forstået at hun står foran spejlet og tjekker sit lækre hår hele tiden, men hun tænker over, hvordan hun virker. Eller hvordan hun har valgt ikke at virke. Hendes frisure og tøjstil er ikke tilfældig, uanset om hun har valgt at være moderne, afslappet, nålestribet eller tantet.

Dernæst har stort set alle de markante kvinder, jeg endnu har mødt, en mand, der støtter dem. En mand, der ikke er sur eller handlingslammet over at hans kvinde stormer fremad. En mand, der tværtimod bakker op, tager sin del af hjemmets opgaver, er en god sparringspartner efter fyraften og frem for alt en ligeværdig mur, hun kan spille bold op ad. Ingen markant kvinde uden en markant mand, kan man sige.

Og endelig, så har de markante kvinder valgt, at de vil. På trods og i kraft af deres øvrige liv har de truffet et klart valg, og det valg lever de efter. Også når det er svært.

For at det ikke skal blive helt ubærligt, så er de markante kvinder heldigvis også ligesom alle andre kvinder. De bøvler også med selvtilliden, med kritik, med rynker, med afhentning af børn, med sorger og glæder som er helt almindelige, men som de så alligevel håndterer på deres helt egen måde.

Andre forslag?

Kilde: Anette Kokholm blog

Kære Anette

Kedeligt, at din opfordring ikke havde lokket flere til at reagere her på hjemmesiden. Måske fordi der alligevel er noget galt med definitionen på en "markant kvinde" der promoveres af Redaktionen på Kanal 4?

Jeg må indrømme, at for mig kan det blive en tung og også trist læsning, når jeg ser på skrift, jeres definition af en Markant Kvinde.

Din Markante Kvinde kærer sig om sin fremtoning og image; tænker over hvordan hun virker på omgivelserne; hendes frisure og tøjvalg er ikke tilfældig og hun har en forstående mand til at støtte sig o.s.v., o.s.v.

Sikke snævre grænser for, hvad der skal til for, at fortjene titlen "Markant Kvinde", som Suzanne Bjerrehuus, Helle Thorning-Schmidt, Mette Lisby, Anne-Grethe Bjarup Riis og Pia Kjærsgaard eller Diane Benneweis m.fl.?

Vil det komme som en overraskelse for dig, Anette, når jeg nu tilstår, at ingen af de her nævnte Markante Kvinder spiller en direkte eller indirekte rolle i mit, eller i tusinder af andre kvinders liv, og at de på ingen måde skaber en inspirationskilde de fleste kan nyde godt af - simpelt hen fordi kriterierne befinder sig alt for langt væk fra hvor de fleste kvinder færdes i dag, hvor deres liv udvikles og hvor deres valg træffes.

De udvalgte til Kanal 4 Markante Kvinder forfølger hver et personligt mål, der ligger indenfor deres egen interessesfære og tjener hovedsagelig dem selv - så andre kvinder, de grå mus, lade sig inspirere - hvis de da også ønsker at være "markante" og evt. higer efter at skille dem ud af flokken, som om tilhørsforholdet til flokken var en fiasko i sig selv. Eller - ikke noget særligt, værd at skrive hjem om.

Jeg er i tvivl om, hvad jeg skal mene om det, andet end at ingen af de hidtidige Markante Kvinder på Kanal 4 kan inspirere mig, eller gøre det bedre end jeg gør - hvis de levede under de betingelser min personlig integritet og selvværd valgte for mig, eller tilsvarende valgte for andre Virkelig Markante Kvinder jeg kender.

Jeg er overbevidst om, at hverken Suzanne Bjerrehuus, Helle Thorning-Schmidt, Mette Lisby, Anne-Grethe Bjarup Riis og Pia Kjærsgaard eller Diane Benneweis m.fl. ville have overlevet med-fjer-i-hatten-i-behold hvis de skulle klare dagen og vejen, og tilværelsens store spørgsmål og valg - som vi gjorde og gør. Jeg kan derfor, med ellers en stor respekt for dig - jeg selv anser for at være en Virkelig Markant Kvinde På Afveje - at vi findes ikke hvor du/I leder og derfor vil udsendelserne blive ved med kun handle om det sædvanlige sortiment i ugebladsstil - kun de færreste af os kan blive inspireret af, simpelt hen fordi vores mål er anderledes end deres.... og netop disse mål - os, de uberømte, forfølger hver eneste dag forbliver i skyggen, ukendte for største parten af os, kvinder og mennesker på gaderne, der på trods af at der ikke vanker ros og berømmelse - fortsat og ufortrødent får tingene til at ske, og holde tilværelsen stangen for dem selv og de "sager" der står deres hjerter nært.

En-Markant-Kvinde-Efter-Mit-Hjerte er Heidi fra Køgeegnen. En mor til tre, invalideret af borreliose, stridende hver eneste dag i et fleksjob samtidigt med husholdning og en dødelige træthed tillige med migrænerne, der forpester så at sige hver eneste dag, og sidst men ikke mindst - dagligdagens problemer man kommer ud i når pengene er små og fremtiden tegner sort idet man ikke kan være sikker på, at sygdommen en skønne dag igen berøver een jobbet og den brutale fattigdom igen banker på. Heidi har ikke en forstående mand med magt og indtægt til at støtte sig i hverdagen. Hendes kærlighed er mindst lige så syg som hun er og Heidi finder et hjerterum til også rumme hans barn.

Kan du forestille dig at Suzanne Bjerrehuus, Helle Thorning-Schmidt, Mette Lisby, Anne-Grethe Bjarup Riis og Pia Kjærsgaard eller Diane Benneweis m.fl. overhovedet kunne bare drømme om at blive "markante" på disse betingelser? Min fantasi slår i hvert fald ikke til, men det er sikkert og vist, at Heidi fra Køgeegnen meget mere Markant Kvinde end damerne fra Kanal 4 Serien nogensinde kan blive - samlet eller hver for sig.

Heidi fra Køgeegnen driver en hjemmeside for Flexjob og Førtidspension med snart 800 tilmeldte sjæle, der hver især havde fundet siden i anledning af den/de klemmer i systemet de er kommet i som følge af sygdom. Hjemmesiden har pt rundet over 300.000 unikke besøg, hvilket taler vist nok for sig selv.

Det er kun ganske få der bare aner, hvad det kræver at starte, udbygge og opretholde en hjemmeside for dem, der er i nød og hvilke krav dette stiller til ens sind - at blive ved med, hver dag at blive bombarderet med den ene ulykkesberetning efter den anden og uden at man nøjes med at besvare og forsøge at hjælpe andre gennem hjemmeside, men ikke mindst sidder man derhjemme, med sin egen sygdom der gør dagene ulidelig tunge - og skriver, og skriver, og skriver svar, vejledninger, trøst og info for andre syge, der ellers ikke aner deres levende råd - både på selve hjemmesiden og via MSN. Heidi er berygtet på landets kommunale forvaltninger og hadet af en hær af socialformidlere og socialdirektører rundt om i Danmark. Et torn i øjet på skrankepaverne, og et håb for indeklemte i systemet. Hvis nogen er værd og fortjener at komme på Finansloven - er det Heidi. I den perfekte verden i hvert fald.

Ser du, Anette Kokholm. Der er måske en uoverensstemmelse mellem din og min definition på hvem er "markant" og hvem ikke er det. I min verden udgør det markante en forskel "her og nu" samt på sigt, i størst mulig antal af hverdagshjerter, der lever og ånder i en verden dine "markante" havde indrettet til dem selv og uden tanke på alle dem, der skal leve under de normer og den prægning dine "markante" havde udøvet på den livsstil, der i den grad er en svøbe for alle dem, der ikke selv kan finde ud af hvad det gode liv i virkeligheden er.

Her gør Heidi fra Køgeegnen noget helt andet. Hun befinder sig hvor andre i nød er og hun yder en moralsk og faktisk støtte for enhver, der måtte klage sin nød, og det gør hun uanset en svær, kronisk sygdom, der piner og plager hende, og med egen familie der skal passes. Hvis dèt ikke er markant - intet er.

Det er så bare et eksempel. Selv driver jeg en privat hjemmeside for kvinder over 45 og uanset hvor de kommer fra, hvilken samfundsklasse de tilhører, om de er eller ikke velhavende, eller med/uden uddannelse - har de alle det tilfælles, at hvert eneste liv de betror hinanden derinde er i den grad markant, at man kan kun løfte af på hatten og i en stum beundring takke guderne for privilegium at man er blevet forundt... at træffe dem og nyde godt af at opleve ægte mennesker uden spind, uden hovmod, uden svig og med en uudtømmelig inspirationskilde for andre, der kommer ind med brudte hjerter, healer undervejs og kommer ud på den anden side - styrket af hinanden og med et nyt overskud at dele ud af i tilværelsen på og udenfor hjemmesiderne.

Mig bekendt kan hverken Suzanne Bjerrehuus, Helle Thorning-Schmidt, Mette Lisby, Anne-Grethe Bjarup Riis og Pia Kjærsgaard eller Diane Benneweis m.fl. gøre os kunsten efter. Spørgsmål er så, hvad er det der gør os så uinteressante, når det er os, der i virkeligheden spinder tilværelsens røde tråd hvor livet leves og ikke kun opleves.

Måske findes svaret i forskellen mellem begreberne "selvtillid" og "selvværd"....

Hver og een af dine "markante kvinder" strutter af selvtillid. Og selvtillid skal, som bekendt, konstant fodres og vedligeholdes hver dag, selvfølgelig af andre, så alle disse "markante kvinder" (og mænd) må hver eneste dag slide med at så, passe, pleje og høste andres anerkendelse, uden hvilken de ikke er "noget".

"Mine" Markante Kvinder derimod udstråler selvværd i hver eneste, selv den mindste, dagligdags handling de udfører og udfordrer, for som en anden Markant-Kvinde-Efter-Mit-Hjerte sagde en gang: "Selvværd er ikke alt. Men intet er noget værd uden."
    Sidst redigeret af admin : 10-11-17 kl. 21:03 Årsag: "Døde" links fjernet, og erstattet med arkiverede.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Standard Re: Markante Kvinder på Kanal 4

Efterskrift...

Jeg nøjedes selvfølgelig ikke med at læse Anette Kokholms blogindlæg om markante kvinder, men surfede videre på hendes blog, indtil jeg faldt over linket til en hjemmeside jeg ikke vidste eksisterede: Kvindersselvvaerd.dk.

Yes! tænkte jeg. Selvværdet er øjensynligt en mangelvare, hvilket jeg pt læser en del om i det jeg mener er hovedværket indenfor emnet - Gloria Steinems fremragende bog "Selvværd - den indre revolution". Yes!

Men, men, men - her i landet defineres selvværdet øjensynligt ud fra andre parametre end de essentielle.

Ifølge hjemmesiden skal man "bare" kvitte sin perfektionisme og kropsfiksering - og vupti - erstattes disse af selvværd. Sikken en flad fornemmelse hænger ved, når man forventningsfuld havde logget på, blot for at opdage, at hjemmesiden bærer en falsk varebetegnelse og på ingen måde fører de besøgende mod de ægte erkendelser, der i sidste ende belønner med at pege mod den dør i vort eget sind, hvor selvværdet allerede befinder sig, omend endnu uerkendt.

Til enhver dør hører der en nøgle til og nøglen er forskellig fra menneske til menneske. At finde den rette nøgle kræver ofre og koster forandringer. På hjemmesiden Kvindersselvvaerd.dk finder man kun nemme anvisninger til selvværd-surrogater, der på sigt vildleder og bedrager dem, der farer på limpinden.

Ingen steder på hjemmesiden kunne jeg finde henvisninger til eller forkyndelse af, at hovedbetingelsen for selvværd - den personlige integritet - er selveste nøglen til, snart alle afskygninger at det spirende selvværd, og at selve processen er altoverskyggende vigtigere end en definitiv opnåelse af målet = selvværd, i sit sind, idet selvværd kan ikke gradbøjes og ej heller har det en øvre grænse.

Selvværdet kan kun leves og vokse, og vokse - gennem vores elementære valg og (specielt) fravalg, der træffes hver eneste dag, og uanset hvad prisen måtte være.

Selv de fravalg, vi mener er nødvendige, vi foretager åbent og ærligt - hvilket tilsyneladende kan se ud som om vi går på kompromis med hvad der ellers er vigtigt - er på ingen måde selvværd-nedbrydende. Tværtimod! Vi gør hvad vi skal i forhold til det vi respekterer som værende en nødvendig begrundelse for vores dispositioner. At veje for og imod, og træffe et valg i en klar overbevisning om, at det er det vi gerne vil på det foreliggende grundlag - er et tegn på vores selvværd.

Derimod at lade andre, trendsættere, forældre, spindfolket eller bare mode - træffe vores valg for os - er tegnet på, at der er lang vej foran dem, der lader andre leve deres liv for dem, i stedet at leve det selv.

Skuffende "møde med Kvindersselvvaerd.dk
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    58

Hej Anina

Det er super flot skrevet til A.K jeg er også spændt på om det bliver godkendt men mon ikke... det ville da være underligt hvis ikke sådan et indlæg kommer under kommentar.

Jeg kan nu heller ikke se noget særligt markant ved de nævnte kvinder, det er meget muligt at de "kæmper" deres kampe, men jeg kan ikke forestille mig at det er "noget" i forhold til de mange som jeg hører/læser om, både her og på K10.

Det er nok nemmere at have problemer og "ondt i sjælen NÅR og HVIS man kan betale sig fra det meste..... og har et netværk som også er stærkt.
    Glæder mig til at se om det bliver sat på og ikke mindst om der kommer en kommentar fra A.K
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    københavns amt

Hej Anina rigtig god gået og det siger det hele!!!! man behøver ikke at være kendt , have penge osv for at vide hvad markante kvinder er , de er nemlig i flertal over hele verden !!!! knus laura
    Hvor intet vover intet vinder

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Citer Oprindeligt indsendt af laura
    Hej Anina rigtig god gået og det siger det hele!!!! man behøver ikke at være kendt , have penge osv for at vide hvad markante kvinder er , de er nemlig i flertal over hele verden !!!! knus laura
    Hovedet på sømmet! Som sædvanligt, fra dig - Laura

Jeg husker kun alt for godt din egen Golgata-vandring og endnu bedre husker jeg dine småskridt ad gangen, og frem til i dag, hvor du ikke har grund til mindre end at kunne være, i den grad stolt af dig selv og den tilværelse du havde opnået uden at gå i stå eller stille dig tilfreds med mindre....

Og Helle Også en tak til dig. Du er fortsat midt i modvinden, men lur mig om ikke også du allerede er på vej ud af den, uanset om du er klar over det eller ej....

Jeg regner langt fra med, at AK godkender, endsige svarer på min kommentar. Bloggen tilhører Kanal 4. En kommerciel kanal der drives af reklamer, hovedsagelig rettet mod dem "man" forestiller sig - er interesserede, og har man først brug for info disse reklamer bringer frem - er man i hver fald hverken "markant" eller selvstændigt tænkende... og derfor kan et helhjertet svar på min kommentar nødvendigvis gå imod, hvad er Kanal 4` motto og berettigelse. Derfor er jeg ikke så sikker på, at mit svar bliver godkendt til offentliggørelse på bloggen.

Guest avatar
    Musen grå Gæst

Hvis jeg skulle sætte pris på de markante kvinder fra kanal 4 skulle jeg også erkende at mit eget liv er ikke noget værd og at min mand er en skvat og at mine børn er fortabte og at min kræft slår mig ihjel før det bliver min tur til at få behandling osv. Susanne Bjerrehus fik et nyt hus, god pleje og hendes mand skræmte læger til respekt og en ordentlig behandling af konen når hun fik kræft. Man er markant når man trodser det hele, når man trodser sin mand og når man kæmper uden sikkerhedsnet. Giver ikke fem flade for de markante fra kanal 4.

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Hej Anina

Det bliver spændende at følge, om der kommer respons på dit indlæg i Anette Kokholms blog!

Det er et rigtig flot indlæg (hvem der dog kunne formulere sig sådan!), og jeg kan også fuldt ud tilslutte mig det sidste indlæg fra den gæst der kalder sig Musen grå.

"Markante Kvinder" - sikke en gang fis - det er alle kvinder sgu da!!

Knus, Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Citer Oprindeligt indsendt af Anne
    Hej Anina

Det bliver spændende at følge, om der kommer respons på dit indlæg i Anette Kokholms blog!
    Nope. Nada. Ingenting. Mon udfordringen er alligevel for stor for en reklamefinancieret tv-kanal.... Eller er weekenden "i vejen"

Guest avatar
    Bea Gæst

Spændende om der bliver reageret?

Må indrømme at jeg slet ikke identifiserer mig med pågældende kvinder. De er så langt fra mit daglige liv og virke.

Bea

Registreringsdato
    Jan 2006
    Lokation
    Sjælland
    Alder
    54

Markante kvinder og på kanal 4 så tænker de nok på offentlige kvinder og der kender jeg altså en markant kvinde som jeg tager hatten af for...

Pernille Aamund

Jeg ved godt at hun sidder godt i det i dag , men jeg ved også at hun startede op som enlig mor på bistandshjælp med et astma barn oveni købet :!:

Jeg vil holde på at hun må have en viljestyrke ud over de fleste, jeg kan huske engang jeg sad og så et interview med hende, og sjovt nok er noget af det jeg hæftede mig mest ved noget om rengøring *GG*

Hun fortalte at hun HADEDE at gøre rent og da hun var på bistandshjælp samlede hun og børnene tomme flasker sammen, ikke til noget godt eller til tøj, nej til rengøring ( hun tilføjede så grinede at det var sort rengøring der er ikke nok tomme flasker på vejene til en rigtig timeløn)

Hun hader at lave mad , hun hader at gøre rent... ved ikke lige hvorfor den hænger sådan fast (måske fordi jeg selv skulle smutte ud og samle tomme flasker ) HADER garenteret rengøring og madlavning mere end hun gør

Så trods Aninas meget pæne ord om blandt andet mig (tusind tak for dem )

Så syntes jeg lige at jeg ville omtale en offentlig kvinde som jeg for min del vil kalde markant og kan beundre

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Citer Oprindeligt indsendt af Hejdien
    ... og der kender jeg altså en markant kvinde som jeg tager hatten af for... Pernille Aalund
    Uanset hvor gerne jeg ellers vil være enig med dig - må jeg meddele pass i dette tilfælde....

Jeg kan godt huske Pernille Aalund fra dengang hun var med i børne-tv på Kanal2 i dennes spæde begyndelse... år efter år har hun slidt med at optræde i halvdårlige børneprogrammer og det endte også med, at hendes mandlige partner er gået helt i glemmebogen, mens Pernille lod ingen chancer ligge ubenyttede hen. Det kan jeg godt respektere, men kun det.

Jeg tror ikke at jeg kan klare at skrive ret meget i dag, men lidt vil jeg skrive og dette er, at i min verden er det så absolut ikke lige meget, hvad man gør og udretter når man havde opnået offentlighedens opmærksomhed...

Fra en privatperson, der "kun" kan påvirke sine nærmeste omgivelser - bliver nogle af os forvandlet til offentlige personligheder og kan efterfølgende udøve en stor indflydelse på tilretningen af det samfund de lever i inkl. enkelte individer, hvoraf mange har behov for nogen, der skal fortælle dem hvordan livet skal leves.

Og her, i min optik, Pernille Aalunds samlede budskab er ikke fem flade ører værd. Tværtimod - anser jeg personer som hende for at være yderst skadelige for flertallet af de svage sjæle uden egen identitet, der labber i sig alt hvad hun kommer med af budskaber og reklame.

Pernille Aalund gjorde kropsfikseringen og en "moderigtig" livsstil til sit eget levebrød og for at kunne vitterligt leve af disse - har hun etableret adskillige "kanaler" hvorigennem hun kan sælge både sine budskaber og de reklamer hun hovedsageligt lever af - en webside; et modeblad og nu også en chefstilling på Kanal 4 - såkaldt "kvindekanal", der hovedsageligt henvender sig til kvinder, hvoraf de fleste er lede og kede af enten deres krop eller deres tøjstil, eller kvinder der "bare" gerne vil være en anden end dem de er - og tror på (takket være Pernille Aalund) at det kan man blot betale sig til med cool cash.

Undskyld mig altså, men jeg kan ikke acceptere betegnelsen "markant" hæftet på denne person, medmindre jeg begrænser mig til at fokusere på den aspekt, der hedder business. Penge lugter ikke og det er helt o.k. at nogle er determinerede nok til at magte at opbygge en forretning i overensstemmelse med deres indre holdninger...

...men disse holdninger Pernille Aalund promoverer og producerer - påvirker tusinder af danske kvinder til at være utrygge ved dem selv, til at lægge dem under kniven for et godt ord, til at være utilfredse med deres liv og til at IKKE tro på, at de SELV kan påvirke deres eget liv - hvis de ikke samtidigt klæder sig "rigtigt" på, har håret friseret af de "rigtige" frisører, skaffer sig en ægtefælle der passer til tableauet Pernille Aalund havde "skitseret" for dem eller har en hverdag som Pernille Aalund siger er den "rigtige" for dem.... Intet er overladt til tilfældigheder og alt er besluttet på forhånd, afhængigt af hvem betaler mest for reklamerne og hvis interesser tjenes bedst derved....

Dette kalder jeg ikke at agere "markant", hvilket i min verden er et positivt ladet udtryk (mit problem så). I min verden er Pernille Aalund en manipulator og en misbruger af sin offentlige "position", hun bruger og misbruger alene til fremme af sine egne, personlige, økonomiske interesser.

For hvordan man ellers vender og drejer "livsstil, design eller modelunerne" - kan man overhovedet ikke fylde nogen form for almentnyttigt ind i noget af det, andet end forøget omsætning hos den del af industri, der beskæftiger sig med at dække de overflødige behov de selv, men hjælp af Pernille Aalund & Co. har tvunget ind i menneskerne til at begynde med og hvilke ville måske aldrig opstå - hvis det ikke var for denne "livsstil-revser" , der først gør kvinderne usikre på dem selv med masser af komplekser til følge - og senere lokker dem der, hvor disse selvsamme komplekser kan "afhjælpes" af reklamebetalere. Og gæt bare en gang, hvem mon der griner hele vejen til banken?

Èn ting er at etablere og drive en virksomhed, der producerer varer det står enhver frit at vælge eller fravælge. Noget helt andet er, når man etablerer og driver en vedvarende hjernevask af kvinder til disse kvinder indoktrineres til at opføre sig på en bestemt måde og derved sikrer man (demagogen) sit levebrød.

I "bordelbranchen" findes der et bestemt udtryk for denne "funktion", men det udelader jeg at gentage her, selv om det er i den grad dækkende.

Æv - hvor jeg altså haaader ikke at være enig med dig i alt - Hejdien.... I min verden, om Pernille Aalund levede i tusind år, kunne hun ikke opnå nok til at betyde mere og bedre end du gør

Registreringsdato
    Apr 2005
    Lokation
    københavns amt

Hørt hørt !! det siger bare det hele

Jeg kan lige som anina ikke se at der skulle være noget som helst markant ved pernille aamund , men skal jeg vælge nogle som er kendt kan jeg sige meget markant! om prinsse Diana som desværre døde, hun gjorde en hel masse for sit land og var også meget medføelnde med de fattige over hele verden , og hun gjorde sig ikke gældende på sit tøj ,stil ,rigdom osv. Og der er flere som har givet og gør det stadig, "tænk" på alle de udsendte som bliver sendt ned i irak, iran osv for at holde fred ., det er både kvinder og mænd . knus laura
    Hvor intet vover intet vinder

Registreringsdato
    Jan 2006
    Lokation
    Sjælland
    Alder
    54

Ja det kommer nok ikke helt bag på jer at jeg ikke er enig med jer

Kommer og argumenter for mit på et andet tidspunkt, lige nu er min skulder ved at tage livet af mig, så jeg kapitulerer i sofaen

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Jo, lidt bag på mig kommer det altså...

Kommer og argumentere for mit på et andet tidspunkt lige nu er min skulder ved at tage livet af mig, så jeg kapitulerer i sofaen
    Det bliver spændende. Jeg håber bare ikke, at mottoet om "målet, der helliger midlet" bliver summen af argumentationen? Eller det prisværdige i at hæve sig ud af sumpen ved egen kraft - idet netop dette ved vi intet om, og i sagens natur - kommer vi heller ikke til det. Desuden er der tusinder, der har klaret netop det uden, i processen - at skubbe andre mennesker ned.

Jo, det bliver spændende...

God bedring med din skulder

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Citer Oprindeligt indsendt af Anina
    Jo, lidt bag på mig kommer det altså...

Hmm. Idet jeg faktisk mener, at jeg har ret (ellers ville jeg jo slet ikke bekymre mig om den slags, endsige - skrive som jeg gør) - havde jeg nu til morgen tænkt en del over, hvad der får en person jeg respekterer og som selv udretter noget stort, der i den grad udgør et positivt modstykke til hvad er Pernille Aalunds (u)gerninger i denne tid vi lever i - til at stille op til "forsvar" for det - jeg mener fortjener at blive underkastet en kritisk granskning af de virkning Pernille Aalunds aktiviteter har på den kvindelige identitet - og dermed også på samfundet.

Jeg tænker: hvis Hejdien har ret (uden at jeg endnu aner hvad argumentationen bliver) - har jeg måske taget fejl af Pernille Aalund? Eller, hvis jeg nok en gang gransker mine egne holdninger, og ikke mindst - baggrunden herfor, og når frem til at jeg ikke kan andet end fastholde min opinion om P.A. - har jeg så taget fejl af Hejdien?

Hvordan jeg end vender det og drejer, kan jeg ikke andet end at bryde ud i et rungende NEJ til begge dele. Jeg føler inderligt og bestemt ikke, at jeg har taget fejl af hverken P.A. eller Hejdien. Fortsat fordømmer jeg den første og respekterer/holder af den sidste.

Hvad sker der så?

Når jeg i tankerne går tilbage til tiden for 10-20 år siden - må jeg konstatere, at (sikkert) af forskellige gode grunde - havde jeg dengang overhovedet ikke brudt hovedet med de overordnede "linjer" omkring den måde samfundet fungerede på.... Det gjaldt om, helt nede ved græsrødderne, at klare sig på sådan en måde, at mit halvstore (dengang) barn ikke er blevet præget på hjemmefronten af fattigdom, manglende sammenhæng i hverdagen, kritiske oplevelser af sig selv, mig eller andre mennesker - men helst af noget positivt, stabilt og frem for alt ærligt der gerne kunne udvikle sig til at blive fine eksempler på et livsmønster man (barnet) gerne ville følge, undersøge og videreudvikle på.

Jeg har, på denne baggrund, pålagt mig selv en opmærksom selvcensur i forhold til mit eget reaktionsmønster, de holdninger jeg havde ytret højt og åbenlyst samt en stram overholdelse af grundlaget for personlig integritet - alt sammen for ikke at præge mit barn på en "forkert" måde, hvilket evt. senere kunne forvandle sig til en negativ bagage - mit barn senere i livet (ellers) skulle til først at gøre sig fri af, og først bagefter kunne gå i gang med selv at forme sit eget liv, efter sit eget valg. Dette var stort set den eneste interesse jeg havde dyrket, og alt det andet, der var foregået i samfundet - havde kun en sekundær betydning for mig inkl. hvad "meningsdannere" kunne finde på og forkyndte ude i samfundet. Jeg havde jo ikke selv brug for dem og derfor bemærkede jeg dårligt hvad de ellers gik og pønsede på....

Men, men, men.... tiden står ikke stille. Ej heller for mig og efterhånden som "mit job" som mor og rollemodel var ved at ebbe ud - frigjordes min opmærksomhed mod det, der foregik udenom mine egne cirkler. Med ét blev jeg klar over, at en ting er hvad man bestræber sig på at give sit eget barn med i den positive bagage - og en helt anden ting er - hvad vil det omgivende samfund gøre ved ens øjesten den dag det voksne barn står helt på sine egne ben og etablerer sit eget liv sammen med andre mennesker. Mennesker, der muligvis havde noget helt andet i bagagen og (selvfølgelig) helst ville promovere det de havde lært under deres egen opvækst.

På denne måde kom samfundet alligevel til at træde indenfor mine cirkler og den lærdom jeg havde udviklet og formidlet dengang jeg havde lært mit lille barn at leve - skulle nu stå sin prøve i forhold til alle dem, hvis ophav lod sig i højere grad end jeg - påvirke af meningsdannere, medier.... trendsættere og alskens spindoktorer. Jeg er blevet meget, meget opmærksom på hvad der foregik ude i samfundet og der gik ikke en dag uden at jeg havde forholdt mig til flere af de input jeg var bombarderet med konstant og nådesløst, jeg omsider er blevet opmærksom på.

Jeg taler her om en udvikling, der havde forløbet over rigtig mange år, hvor jeg selv svævede ofte i adskillige dilemmaer og skulle sætte mine holdninger på en prøve op til flere gange på en dag, hver dag og hele tiden. Jeg havde fulgt med i så at sige - alt - aviser, tv, radio, hvad som helst. Jeg blev meget, meget opmærksom på min samtid og hele tiden prøvede jeg at udregne oddsene for mit barns fremtid i denne verden...

Mig selv havde jeg slet ikke bekymret mig om. Jeg vidste meget tidligt at der ikke findes nogen optimal tryghed eller sikkerhed. Alt var jo relativt og man skulle ikke forvente sig nogen form for garantier, hverken fra samfundet eller Skæbnen. Derimod havde jeg lært, at gennem den måde jeg valgte at anskue tingene på - udøvede jeg også en indflydelse på min egen skæbne og verdensbilledet. Og den eneste sandhed jeg altid fulgte var/er, at objektive sandheder ikke findes og derfor har mine valg og fravalg en afgørende betydning for, om mit liv vil lykkes eller mislykkes. Heri ligger nøglen til kontrollen over mit eget liv og bliver jeg udfordret af noget/nogen på en ny måde - ja, så må jeg deale med det, når det sker.

En afslappet agtpågivenhed og en fin, ustresset opmærksomhed var/er mine redskaber til at møde det ukendte og uforudsigelige. En tryghed fundet i erkendelsen af, at trygheden ikke findes. Derimod findes der en anden tryghed jeg hviler fint i, en tryghed i at vide, at uanset hvad der sker - finder jeg ud af det. På den ene eller den anden måde, og at den løsning jeg vælger - skal befinde sig indenfor grænserne for min personlige integritet. Dette er den eneste norm og tryghed jeg behøver.

Men, men, men! Den dag jeg satte et barn i verden - satte jeg også de fremtidige generationer i verden, omend disse kommer til at fødes længe efter at jeg selv er væk. Dette gør min bekymring om fremtiden på deres vegne - ikke mindre. Og derfor er jeg fortsat intenst fokuseret på hvordan verden i dag ser ud og hvad/hvem påvirker udviklingen i hvilken retning. Og jeg kan absolut ikke lide tanken om den retning, bl.a. Pernille Aalund tegner, og derfor forholder jeg mig så kritisk som jeg gør.

Ovenstående forløb af min egen, indre udvikling som menneske, kvinde og forælder - blev specielt intensiveret efter at jeg var fyldt 40 år og er nu summen af en selvbevidst process der havde fundet sted over de sidste 12-13 år. Desuden, jeg ER faktisk mindst 10 år ældre end Hejdien, hvilket vil sige at, at det er slet ikke utænkeligt, at vi en dag i fremtiden sagtens kan nå at blive enige alligevel.

Der er mange tanker man kan nå at tænke på 10 år og det samme gælder mig. Måske bliver jeg mildere med årene, hvilket jeg slet ikke ville stritte så meget imod, men igen - mine radikale standpunkter af i dag er ikke kommet ud af det rene ingenting. Tværtimod - er de kommet af de virkelige oplevelser og iagttagelser jeg havde samlet på og summen af disse - havde gjort mig til det radikale sind jeg er i dag, og forbliver sikkert indtil videre...

At modne og ældre kvinder bliver radikale på deres ældre dage er ikke noget nyt. "Det var Gloria Steinem, der sagde, at kvinder faktisk bliver mere radikale, når de bliver ældre – og det er sandt. Trist men sandt. Det er sørgeligt, at de skal genopfinde hjulet igen og igen. Kvinder hører Beauvoir, Steinem og Wollstonecraft sige det, men vi tror jo ikke på det, før vi står midt i det selv. Derfor må vi prøve at skabe en ordentlig samtale mellem de ældre og de yngre generationer" sagde Erika Jong (Weekendavisen/Kultur d. 29.12.2006).

Sådan en samtale forsøger også jeg at føre så ofte det kan lade sig gøre, men det lykkes langt fra altid at opnå en forståelse, idet visse ting kan man ikke komme til at mene uden først at havde oplevet det der skal til, og dette "problem" kan kun tiden løse. Indtil dette evt. sker - bygger jeg/vi videre på tilliden til hinanden og respekten for hinandens tanker, også mine

Tillid er en herlig tilstand der er værd at værne om, næsten lige så berusende og opløftende som... forståelse.

Guest avatar
    Bea Gæst

Jeg sidder og læser disse indlæg med stor interesse. Alle disse kendte navne ak ja. Det eneste jeg engang imellem har til fælles med disse " markante kvinder" er min til tider manglende tro på mig selv.

Disse kvinde kan ikke leve uden at blive bekræftet i, at de bare så markante, så smukke udholdende osv. Jeg har en ide om at de er sårbare kvinder, der er afhængige af status som person og afhængige af at tjene mange penge, således der ikke er en plet på deres ydre, hvor de kan kritiseres. At de yderligere er gift med mænd der tjener godt, gør dem også meget mere sårbare end vi andre "almindelige", fordi vi ikke har og aldrig har haft et sådant behov for at blive set og føre os frem. Jeg er sikker på at vi er stærkere når det brænder på, end disse kvinder vil være. Altså ser jeg ingen grund til at efterabe disse kvinders liv og virke. Deres liv kan ikke sidestilles med mit liv, og jeg er slet ikke ked af det.

Jeg higer ikke efter et liv som deres. Jeg drømmer om et stille og roligt liv. Et liv med glæde over de nære ting. Jeg er også så heldig at jeg føler at jeg nærmer mig mit mål, velvidende at der så opstår flere mål/udfordringer, som jeg skal forholde mig til.

Nu kan jeg kun snakke for mig selv, og min konklusion er at jeg er så bedøvende ligeglad med hvordan lige præcis disse kvinder klarer dagen og vejen. Forstået på den måde, at jeg ikke ønsker dem noget ondt, men ønsker det samme for dem som jeg ønsker det for andre af mine medmennesker. Ønsket om at alle må leve et liv således at de fornemmer en glæde og tilfredshed med lige netop deres liv.

Hvad er et godt liv? Jeg tror der findes lige så mange svar som der er mennesker.

Hvis jeg skal forholde mig til hvordan disse kvinder bruger ders liv til at påvirke os andre til at lytte og udnytter os i kommerciel hensende. Jeg ville jeg så gerne kunne påstå, at vi selv bestemmer hvad vi vil lytte til og hvad vi vil købe. Sådan er det jo bare ikke. Mediepersoner har desværre stor jo stor indflydelse på mange menneskers liv.
    Så vil jeg lige tænke over hvorfor de har det? Selvfølgelig har jeg et bud på det, men vil ikke sidde her og være så klog og måske negligere mine medsøstres holdninger.

Vi lever i et demokratisk land med ytrings og pressefrihed, og det skal vi jo være glade for. At jeg til tider kan blive så tosset på pressen/mediernes og den magt de har, skal ikke være nogen hemmelighed. Jeg må blot konstantere at sådan er det, og jeg ved også godt at det er sådan det skal være.

Jeg er enig med Anina i at disse kvinder ikke er et " hak" mere markante end andre kvinder. Disse kvinder bliver bare hørt og ført frem.

Nå, men jeg skal have afsluttet dette, men kan mærke at jeg ikke er færdig med at tænke over dette endnu. Jeg har da i det mindste den store glæde at at blive beriget af sådanne tråde, der fører til refksioner og beriger mit liv.

Tanker fra

Bea

Registreringsdato
    Jan 2006
    Lokation
    Sjælland
    Alder
    54

Og jeg har ikke glemt jer, og jeg kommer tilbage

Anina du har ret , måske vores lille aldersforskel gør noget ved vores holdninger og meninger, (jeg er jo kun et lille barn he he )

Jeg har ikke fulgt med i noget om disse kvinder de sidste 4 -5 år så jeg er da ikke lukket for jeres meninger men syntes at det er spændene at læse

Lige netop Pernille har jeg nogen meninger om bygget på et møde for ca 6 år siden, så hvem ved , måske hun nu er sådan som i ser hende, men det vil jeg prøve om ikke jeg lige kan få tid til at se på og finde ud af hvordan netop hun har udviklet sig de senere år, men indtil da vil jeg holde fast i min mening om at hun i min verden er en markant kvinde (også er spørgsmålet , hvordan definere vi hver især en markant kvinde )

Men som sagt jeg kommer tilbage, nu må jeg lige finde lidt tid til at få lidt orden på K10 og få skrevet til min jobkonsulent om mit job der brænder på og brænder mig af i disse dag ( jeg skriver om det senere , for det er noget vi alle kan lære af tror jeg )

Og tro mig min chef er ikke en markant forretningskvinde men en bitch der udnytter systemet og flekser (men det er jo en helt anden historie og dem kommer nede i mit eget felt )

MVH
    Hejdien

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Citer Oprindeligt indsendt af Helle
    ...jeg er også spændt på om det bliver godkendt men mon ikke... det ville da være underligt hvis ikke sådan et indlæg kommer under kommentar.
    Jeps

Det har taget lidt tid, men er kommet med. Jeg opdagede det ved et tilfælde under en tur på Google.

http://web.archive.org/web/200706270...g&op=view&id=6

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    58

Det bliver nu spændende at se om Anette Kokholm vil kommenterer det ? Jeg tvivler nu lidt på det.....
    Knus fra Helle

Tags for this Thread

Bookmarks

Regler for indlæg