Viser resultater 1 til 1 af 1
    Registreringsdato
    Feb 2005

Standard Falsk anklaget kvinde frigivet efter 70 år.

Denne historie er fra The Daily Telegraph i England: http://www.telegraph.co.uk/news/ukne...-70-years.html

Halvfjerds år på lukkede institutioner virker ikke som en straf der sømmer sig for den forbrydelse at stjæle en halv engelsk krone.

Ikke desto mindre, er det præcist sådan en skæbne der overgik Jean Gambell, da hun i en alder af 15, i 1939, blev fejlagtigt anklaget for at have sjålet 12.5 pence fra lægens konsultation, hvor hun arbejde som rengøringshjælp.

Hun blev dømt under sindsygeloven af 1890 og selvom pengene senere blev fundet, blev hun flyttet fra mentalinstitution til mentalinstitution. Først for nyligt blev hun flyttet til et plejehjem, fortsat uden kontakt med sin familie, der troede hun var død.

Ved et tilfælde opdagede hendes bror sidste måned en korrespondance som førte til opdagelsen af hendes eksistens og familiens genforening.

Hendes bror David Gambell, 63, som stadig bor i hans mors gamle hjem i Wirral, Mersyside, modtog et spørgeskema adresseret til hans mor fra Macclesfield Mews plejehjem.

"Jeg troede at det var et spørgeskema for ældre mennesker og jeg var lige ved at smide det væk, da jeg så Jeans navn skrevet i et hjørne", fortalte han i går.

"Jeg kunne ikke tro det. Det gik pludseligt op for mig at min søster stadig var i live. Jeg ringede straks til plejehjemmet og de bekræftede at vores søster var der." Han og hans bror Alan tog straks afsted til Macclesfield plejehjemmet. De havde sidst set deres søster som små børn, når det blev hende tilladt at besøge hjemmet ledsaget af to plejere.

Personalet fortalte dem at deres 85 årige søster var døv, kun kunne kommunikere på skrift og at det var usandsynligt at hun huskede dem.

"En lille gammel dame med stok kom ind" sagde Alan. "Hun kiggede på os og skreg: 'Alan... David'. Så omfavnede hun os. Det var meget emotionelt."

"Jeg er sikker på at det der har holdt hende kørende i alle disse år har være den udfordring at bevise over for myndighederne at hun rent faktisk har en familie. Problemet var blot at ingen lyttede til hende."

Brøderne havde tilbragt store dele af deres barndom på et børnehjem, da deres forældre var meget fattige. De sagde at de senere havde erfaret at deres far i årevis havde forsøgt at få Jean tilbage efter at hun var blevet indlagt på Cranage Hall mental hospital i Macclesfield for at have "et svagt sind", men det lykkedes ham ikke, da hendes papirer var forsvundet.

Hun har tilbragt år i en labyrint af institutioner og plejehjem, hvor hun har forsøgt at overbevise autoriteterne om at hun havde en familie, men der var ingen der troede hende.

Macclesfields sociale myndigheder er i gang med at foretage en undersøgelse af Miss Gambell's frihedsberøvelse.

EDIT/d. 7.10.2017: Kun en måned efter genforeningen med sin familie, døde Jean Gambell "A woman who was locked up for 70 years after being falsely accused of stealing half-a-crown, has died just months after being reunited with her family." http://www.telegraph.co.uk/news/ukne...ears-dies.html
    Sidst redigeret af Anina : 07-10-17 kl. 18:16 Årsag: Edit

Tags for this Thread

Bookmarks

Regler for indlæg