Viser resultater 1 til 8 af 8
    Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    71

Standard Når mad gør dig syg....

Når mat gjør deg syk...
    Jeg skriver om forskning rundt noen spesifikke matproteiner med opioide sekvenser (kasein, gluten, egg, mm.). Noen utskiller disse opioide peptidene i urinen. De er allerede syke. Hva er årsaken? Hvor er fellesnevneren?
    En tankvækkende norsk blog skrevet om madintolerance. Så absolut værd at granske og blive klogere på, hvad vi har godt af og hvad vi bør undgå, for at få et bedre liv fra de modne år og i alderdommen, hvor man ikke kan få for meget hjælp til at trives....

http://www.vgb.no/24022
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Standard

Det er virkelig tankevækkende læsning - og noget, som man kan forholde sig til, fordi det er så enkelt!

Nu lider jeg ikke selv af træthed, men jeg kender da flere, der gør. Jeg vil prøve at sige til dem, at de da kunne prøve at undgå disse mælkeproteiner et stykke tid og så se, om der sker en forandring!

Knus, Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Anne
    Jeg vil prøve at sige til dem, at de da kunne prøve at undgå disse mælkeproteiner et stykke tid og så se, om der sker en forandring!
    Hej Anne

Selv om du ikke lider af træthed, kunne det jo sagtens ske, at du alligevel kunne få mere energi af, at din krop ikke skulle "beskæftige" sig med at bearbejde, hvad af naturens hånd var ment som næring for kalve. Du har de kræfter du kan erkende, men faktisk ved man ikke, om ens naturligt energiniveau ikke ville lægge højere, hvis man ikke spiste "belastende" madvarer.

Hvad med at prøve hjemme hos jer to, en mælke- og hvedefri kost et stykke tid? Det kunne sagtens ske, at I blev overraskede... meget overraskede

Jeg blev selv ofte spurgt, hvor jeg får energien fra, idet det udadtil ser ud til som om jeg udretter en masse, og dette på trods af stofskiftet og et par andre skavanker... Nu er det altså ikke så energisk jeg selv føler mig til dagligt, men alligevel kan jeg nok være tilfreds, at mod alle odds har jeg faktisk kunnet holde skruen over vandet gennem årene. Og når jeg bliver spurgt, plejer jeg gerne svare, at det er den overvejende glutenfri og mælkefri kost samt en amalgamsanering af mit tandsæt i firserne, der rent faktisk har reddet mit liv fra invaliditet.

Det sker, at jeg falder i, specielt under højtider. Og selv om det faktisk aldrig er meget af "det gode" - kan jeg alligevel mærke en forskel på minussiden og eksempelsvis en uge med mælke- og hvedefråds koster 3-4 uger i den anden ende, før jeg er mig selv igen og den sædvanlige energi og foretagsomhed vender tilbage og stabiliserer sig.

Så nu, på mine ældre dage har jeg omsider lært at lade være med at falde i igen.... Ikke mindst fordi det også tager længere tid at komme sig, end det gjorde før.... Prøv 4-5 uger på mælke- og hvedefri kost og jeg er sikker på, at I vil blive overraskede.... som I ikke var længe.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Anina
    Hvad med at prøve hjemme hos jer to, en mælke- og hvedefri kost et stykke tid? Det kunne sagtens ske, at I blev overraskede... meget overraskede
    Min mand spiser slet ikke mælkeprodukter - måske en skive ost, men det er yderst sjældent. Jeg spiser nok mere, fordi jeg til gengæld godt kan lide dem.

Det eneste, jeg bruger hvedemel til, er faktisk, når jeg bager kager - ellers ikke. Det gør jeg i perioder, så det kunne jo være, jeg skulle finde et alternativ her.

Jeg bager alt vores rugbrød, men der er ingen hvedemel i, og hvor det kan lade sig gøre, bruger jeg meget rugmel eller grahamsmel (øh, er grahamsmel i grunden fremstillet af hvede? Det har jeg aldrig tænkt på at finde ud af).

Jeg vil i hvert fald prøve helt at undgå disse produkter - i første omgang i nogle uger. Så må vi jo se, om der sker en forandring (pyha - hvis jeg får endnu mere energi, så bliver jeg vel nærmest manisk ind imellem!) :mrgreen:

Knus, Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    BORNHOLM
    Alder
    64

Standard

Hej piger
    Apropo jeres lille snak her, så så jeg tv lægen Peter Quortrup Geislings program, hvor de havde lavet en test på mælkeprodukters indvirkning på vægten.
    Det viste sig faktisk,at det er godt at indtage fedtfattige mælkeprodukter, det virker slankende og ikke som jeg gik og troede, at de fedede.
    De havde sat en test person på 1 uge med mælkeprodukter og en uge uden.
    De tog så afførringsprøver og målte, hvormeget fedt man udskiller efterfølgende.
    Det var ganske tankevækkende, at den fedtfattige mælkekost udskildte væsentlig mere end den uden :idea:
    Jeg begyndte straks at drikkemælk igen efter den udsendelse
    Knus Biddi
    Biddi fra Bornholm

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Biddi
    Det var ganske tankevækkende, at den fedtfattige mælkekost udskildte væsentlig mere end den uden :idea:
    Jeg begyndte straks at drikkemælk igen efter den udsendelse
    Knus Biddi
    Æv... Biddi

Det er ikke mælk, der binder og transporterer fedtet ud af kroppen. Det er kalk i mælken, der virker på den måde....

Jo mere kalk i kosten eller som kosttilskud du indtager, jo større effekt på binding af kost-fedtet til kalken og udskillelsen...

I en almindelige kalkpille kan der være et sted mellem 350-600 mg kalk. For at få den samme mængde kalk med mælken, skal du nok drikke noget i omegen af 1/2 liter om dagen... og gør man det (som voksen) længe nok, varierende fra person til person, kan det en skønne dag ende med en generende intolerance.

Jeg selv kan ikke fordøje mælk overhovedet og indtagelsen giver mig ikke alene store tarmproblemer, men også som amen i kirken - trigger migræne frem "for et godt ord". Derimod moderate mængder af langtidssyrnede (modne) mælkevarer som yoghurt, kan jeg godt tåle, bare det ikke er hver dag at jeg får det.

Men ellers foretrækker jeg klart at få min kalk fra fra frugt og grøntsager.... grønkål, appelsiner, citroner gulerødder, løg, tomater, salat, rabarber, spinat, kål, ærter, abrikoser, figen, blommer, dadler, kartofler, mandler helkorn, karse, grønkål, svesker, persille og rosiner. Grøntsagskalk eller kalktablet har nøjagtig den samme effekt på fedt i kosten, som du hørte Geisling snakke om. Det står i øvrigt også i det sidste Nyt Ude og Hjemme.... Gad vide, hvor meget mon Arla har sponsoreret denne "nyhed" med alle vegne

Biddi... når du nu gerne vil drikke/spise mælkprodukter - vil du ikke nok altid sørge for, at du køber ind af de økologiske fra andre mejerier end Arla?

Alle Arlas mælkeprodukter, uanset om de er øko- eller ikke - er homogeniserede!! Selv deres økologisk creme fraiche er fandme homogeniseret.... Det betyder, at mælken centrifugeres i høj fart (før den bliver forarbejdet videre) og man slår alle fedtklumperne i mælken ned til samme mikro-størrelse.

Normalt er mælkens fedtcellerne meget uens og ret store.... Efter homogeniseringen bliver fedtet (sel den smule i skummetmælken) så finkornet, at det går direkte i blodbanen allerede fra tyndtarmen, UDEN at have været fordøjet først.... Det er ikke særlig godt at få så meget rå fedt direkte ind i blodstrømmen... Kroppen begynder at forsvare sig og forsøger at komme af med det "uønskede" fedt, der slet ikke kan spile nogen rolle i selve næringsoptagelse fordi det er ufordøjet og derfor umuligt at sluse ind i energiomsætningen.

Hvis du er skeptisk - så prøv bare at sætte en liter almindelig, homogeniseret sød- eller letmælk i en skål, under et klæde og se om den bliver til tykmælk 24-36 timer efter..... Jeg kan allerede nu afsløre, at der bliver ikke nogen tykmælk, men tværtimod en ulækker og stinkende "suppe" i skålen. Fordi mælken er blevet homogeniseret - kan den simpelt hen ikke længere opføre sig som mælk.... Lige så lidt at mælkebakterier kan lave tykmælk ud af den homogeniserede mælk - lige så lidt de nyttige tarmbakterierne kan klare at behandle melkefedtet, så det bliver til et næringsstof, i stedet for at blive (i den homogeniserede) til en forurening.

Hvorfor homogeniseres mælk i storproduktion? Fordi det forlænger holdbarheden (mælkebakterierne ikke kan leve og arbejde i det stads)

Jeg kan varmt anbefale mælk og mælkeprodukter fra Andelsmejeriet Naturmælk, Øllingegaard Mejeri og Thise Mejeri. Prøv at google på de tre hvis du er interesseret. Deres mælkeprodukter er uhomogeniserede og deres syrnede produkter er modne, dvs. de har fået lov til at stå og modne længe nok, og af sig selv at blive til en syrnet, sund mælkevare. Der findes også økologisk Søvind Mejeri, men de fremstiller vist mest forskellige oste.

Hos storproducenter inkl. Arla kan den homogeniserede mælk jo ikke syrne af sig selv og derfor fremstiller man f.eks. yoghurt der i virkeligheden ikke er en ægte yoghurt, men er skabt kunstigt med bakterietilsætninger i hobetal, og derfor svarer kun til en halvfærdig yoghurt, der slet ikke kan det samme (næringsværdi, fordøjelsen), som hvis mælken var uhomogeniseret og den har fået den fornødne tid til at blive god og sund.

Det homogeniserede stads sætter bare kroppen på ekstraarbejde, hvor den hele tiden forsøger at uskadeliggøre de fremmede mikrostoffer, som et uspaltet mælkefedt m.v. Det er fortvivlende, hvor meget forbruger-bedrag man kan efterhånden tillade sig i presse og tv
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Alder
    68

Standard

Citer Oprindeligt indsendt af Biddi
    De havde sat en test person på 1 uge med mælkeprodukter og en uge uden. De tog så afførringsprøver og målte, hvormeget fedt man udskiller efterfølgende. Det var ganske tankevækkende, at den fedtfattige mælkekost udskildte væsentlig mere end den uden :idea:
    Hmm... noget helt andet er, at vi kun udskiller "ekstra" fedt i afføringen, hvis vores lever er svag/syg.

Derfor må dette eksperiment betyde, at det IKKE er KROPSFEDT, der udskilles, men det fedt, der ellers findes i tarmene efter måltiderne.... Kropsfedtet SKAL forbrændes, før der kan ske et vægttab.

Og så er det, at jeg bliver nysgerrig. For HVILKET fedt i kosten bliver bundet til kalken og udskilt? Og hvad med det sunde, uundværlige fedt i form af de essentielle og andre fedtsyrer? Hvis vi får det ekstrakalk i mælken (minus den kalk, der indgår i kroppens opbygning) - vil den så ikke drive det sunde fedt ud også? For i så fald, er det måske ikke så "fedt" alligevel Hmm... jeg vil nok hellere holde mig til mine frugt og grøntsager....

Hmm.. du har nok ikke læst denne blog http://www.vgb.no/24022 .... før du skrev dit indlæg....

P.S. Et godt link til "calcium" > http://www.vitamindoktor.dk/cm67/

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    BORNHOLM
    Alder
    64

Standard

Kære Anina
    Jeg mente det faktisk også sådan, som du fremstiller det med kalken jeg fik vist ikke formuleret mig korrekt sorry
    Så du udsendelsen : der var tvivl om kalktabletter kunne have samme virkning som kalken i mælken, det var endnu på forsøgsstadiet.
    Jeg er jo øbo søde, så jeg ved ikke om de produkter du nævner findes på hylderne, vi er meget trofaste overfor vores eget mejeri, men jeg vil se efter.
    Tak for rådet
    Knus Biddi
    Biddi fra Bornholm

Bookmarks

Regler for indlæg