Side 2 af 2 Første 12
Viser resultater 31 til 37 af 37
    Guest avatar
    Joanna Gæst

Standard Re: I elefanternes fodspor...

Nu springer vi lidt i tiden igen, jeg vil benytte lejligheden til at vise et par fotos om dyre adfærd og hvor vigtigt det er, at være 100% opmærksom i naturen. Her er jeg gået meget tæt på en hun bøffel. Den virker tilsyneladende rolig, vender ryggen til mig, på det nærmeste ignorerer mig, og forsætter sin langsomme vandring med retning væk fra mig. Nu er der bare dét med bøfler, at alle hunner har en tyr, eller lever i flok. Det har jeg helt glemt, jeg er så optaget af at fotografere skønheden her, at jeg glemmer at holde øje med buskadset omkring mig.

Guest avatar
    Joanna Gæst

Det kan godt være hun bøflen accepterer min tilstedeværelse, men hannen der åbenbart har stået inde mellem buskene, gør absolut ikke! Han kommer brasende ind fra venstre, stiller sig op foran mig, står næsten på tæerne af mig, og brøler vildt lige ind i mit ansigt, så jeg er ved at falde omkuld. Jeg er simpelthen kommet for tæt på dens hun, og derved udløser jeg tyrens beskytter instinkt.

Guest avatar
    Joanna Gæst

Idet jeg tager armene ned langs siden, kommer jeg til at trykke på mit digitale, derfor kun et halvt ”bøffelhoved.” Langsomt begynder jeg at gå baglæns væk fra tyren, og til mit store held, bliver den stående, fnysende, og med blikket fast fæstnet på mig.

Men ”fejlen” er min, det er mig selv der har bragt mig i denne situation, tyren handler ud fra sit instinkt, og vil man færdes sikkert blandt de vilde dyr, må man være opmærksom og undgå at overtræde deres grænser.

Guest avatar
    Joanna Gæst

Nu hopper vi tilbage til vores bush-walk igen! Da det er meget vigtigt hele tiden at være opmærksom på den omgivende natur, og dyrene der lever her, er det langt fra afslappende at færdes til fods i naturen. Det er faktisk ret anstrengende, alene at bevæge sig i de varme middagstimer er krævende, og jeg formår ikke at holde koncentrationen i mere end max 2 timer. Konditionen skal helst også være nogenlunde, da terrænet kan være næsten ufremkommeligt, tornede buske, skjulte huller og trærødder man skal forcere, og sidst men ikke mindst de mange insekter der bider og stikker, kan være lidt af en prøvelse. At holde picnic ved flodbredden, eller ude i bushen, er kun noget der forekommer i filmens verden!

På hjemturen passerer vi i passende afstand forbi en gepard, der endnu nyder sin siesta, men solen og varmen vil snart aftage, og så bliver den aktiv, så vi må hellere se at finde vejen hjem.

Guest avatar
    Joanna Gæst

Inden vi helt afslutter vores bush – walk for denne gang, syntes jeg lige vi skal kigge lidt på en ronkedor, en gammel han elefant.
    For bedre at kunne danne sig et indtryk af størrelsen, har jeg indsat dette foto.

Guest avatar
    Joanna Gæst

Her ser vi en gammel ronkedor, han har svært ved at finde føde, der er stort set ikke løv tilbage på træerne. Den må leve af kviste og trærødder. Udover elefantens karakteristiske stødtænder har den også fire store kindtænder, der slides når elefanten spiser. Disse kindtænder nedslides over en periode på 10 år. Nye kindtænder er i mellemtiden vokset ud bag de gamle, som bliver skubbet ud af munden. Elefanten kan skifte kindtænder seks gange, og når det sidste sæt er udtjent, vil den dø af sult.

Den gamle han, virker rolig, og der er ingen tegn på at den vil gå til angreb, elefanten har lige væltet et træ, for at få adgang til at spise rødderne, som indeholder meget næring.

Guest avatar
    Joanna Gæst

Med et sidste blik på denne gigant, afrunder jeg hermed vores tur rundt i området.

Håber du har nydt din bush-walk i elefanternes land.

Side 2 af 2 Første 12

Tags for this Thread

Bookmarks

Regler for indlæg