Viser resultater 1 til 13 af 13

Emne: En god nyhed

Registreringsdato
    Jul 2006
    Lokation
    Kbh
    Alder
    58

Standard En god nyhed

Fra Politikken.dk

Fra 1. april må tandlægerne ikke længere bruge kviksølv i plomberne.

Dermed følger Danmark Norges eksempel.

I dag bliver det nemlig forbudt at bruge amalgam på de norske tandklinikker. Amalgam indeholder nemlig kviksølv, som er en af de farligste miljøgifte.

Og nu er et lignende forbud altså på vej herhjemme, siger sundhedsminister Jakob Axel Nielsen til TV Avisen.

Plastikfyldninger bedre nu
    Det er sådan, at der generelt allerede i dag fra Miljøministeriets side er et forbud mod kviksølv.

Men det har været tilladt at bruge amalgam i tandbehandling, fordi det har været det eneste tandlægefagligt forsvarlige. Nu er plastbehandlinger blevet så stærke, at Sundhedsstyrelsen siger, at vi kan udvide forbuddet til også at gælde de her amalgamfyldninger, siger han.

Når forbuddet træder i kraft om fire måneder, flyttes tilskuddet til amalgam, så det i stedet kommer til at dække fyldninger med plastik.

Plastik er ikke altid bedst
    Men Preben Bindslev, der leder Tandlægehøjskolen på Aarhus Universitet mener ikke, at plastik altid er lige så stærkt som de gamle amalgamfyldninger.

Han medgiver, at plastikken er blevet bedre, og at man nu kan bruge det i langt flere tilfælde end for få år tilbage. Plastik kan i mange tilfælde erstatte kviksølvplomberne, men der er undtagelser, mener han:

»Det kan specielt være i tilfælde, hvor det er vanskeligt at holde hullet tørt, inden man skal putte noget i det. Der er det helt afgørende, hvis man laver plastikfyldninger, at man kan holde det helt tørt. Ellers bliver det en fyldning, der ikke holder ret længe. Og der er altså visse tilfælde, hvor plastik decideret holder dårligere end amalgam«, siger Preben Bindslev.

Jeg har et par store amagamfyldninger i munden, som ikke giver mig problemer lige nu, men jeg glæder mig nu alligevel til at kunne få tilskud til at få dem skiftet ud.
    Knus fra Helle

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Standard Re: En god nyhed

Men det har været tilladt at bruge amalgam i tandbehandling, fordi det har været det eneste tandlægefagligt forsvarlige. Nu er plastbehandlinger blevet så stærke, at Sundhedsstyrelsen siger, at vi kan udvide forbuddet til også at gælde de her amalgamfyldninger, siger han.

Plastik er ikke altid bedst
    Men Preben Bindslev, der leder Tandlægehøjskolen på Aarhus Universitet mener ikke, at plastik altid er lige så stærkt som de gamle amalgamfyldninger.

Han medgiver, at plastikken er blevet bedre, og at man nu kan bruge det i langt flere tilfælde end for få år tilbage. Plastik kan i mange tilfælde erstatte kviksølvplomberne, men der er undtagelser, mener han:

»Det kan specielt være i tilfælde, hvor det er vanskeligt at holde hullet tørt, inden man skal putte noget i det. Der er det helt afgørende, hvis man laver plastikfyldninger, at man kan holde det helt tørt. Ellers bliver det en fyldning, der ikke holder ret længe. Og der er altså visse tilfælde, hvor plastik decideret holder dårligere end amalgam«, siger Preben Bindslev.
    Preben Bindslev er forbandet, tumpet LØGNER!! Eller - aner han bare ikke hvad har skvadrer om!!

Jeg har fået udskiftet samtlige plomber i både KINDTÆNDERNE og resten af tandsættet (havde ingen tænder uden plomber) tilbage i 1986 hos DENNE TANDLÆGE! og tænk en gang!!!

De holder fortsat i dag, 22 år efter!!

Der findes ikke dårlige plastmaterialer! Der findes kun dårlige tandlæger, der aner ikke en hylende fis om, hvad der skal til af kundskab og træning, for at levere et ordentligt plast-håndværk!

Helle? Du skal ikke udskifte noget før vi har snakket sammen. Det er nemlig slet ikke lige meget HVORDAN og i hvilken rækkefølge man udskifter amalgamplomber, o.k.?
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Jeg har fået opbygget flere tænder i plastik for snart mange år siden, og de holder stadig, så det er i hvert fald en skrøne, at plastik ikke er stærkt nok.

Jeg håber med tiden også at få skiftet de sidste amalgamfyldninger ud med plastik. Hvis ikke for andet, så er det da også pænere uden alle disse "sorte" pletter i gebisset!

Knus, Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Jun 2007

Jeg var hos tandlægen i dag, og jeg har nogle meget gamle amalganfyldninger.

Så tænkte jeg på indlæggene her og også nyheden om, at det bliver ændret fra den 1. april.

Så sagde klinikassistenten, at plastfyldninger er giftige for klinikassistenterne.

Så det er åbenbart pest eller kolera for dem... måske også for patienterne.

Øv.. for en besked at få.

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Registreringsdato
    Jan 2006
    Lokation
    Sjælland
    Alder
    54

jeg tænker på mine unger som endnu ikke har fået lavet nogen huller og jeg har altid været bange for det kviksølv , så jeg syntes at det er en rigtig god nyhed, for stopper man nu med at bruge kviksølv så vil det sige at skulle mine unger en dag få et hul så vil de få plastik i stedet for og det syntes jeg er godt nyt ....

Zuza har ikke hørt før at plastik skulle være giftigt, men ved at jeg har en veninde som er på kontanthjælp og har virkelig dårlig tænder hun ringede til sin gamle tandlæge for at høre om hun kunne få et overslag på en pris så hun kunne søge kommunen om hjælp...

Svaret var... det kunne han desværre ikke for kommunen gav ikke tilskud til evt rep eller fyldninger med plastik kun med kviksølv og han brugte ikke kviksølv i sin konsultation

Registreringsdato
    Feb 2005
    Lokation
    Sjælland, Stjernetegn: Fisk/Dragen
    Alder
    68

Citer Oprindeligt indsendt af Hejdien Se indlæg
    Svaret var... det kunne han desværre ikke for kommunen gav ikke tilskud til evt rep eller fyldninger med plastik kun med kviksølv og han brugte ikke kviksølv i sin konsultation
    Det skal de fra 1. april. hvor det sygekasse-tilskud, der før blev givet til amalgam - flyttes over på plast.... Og jeg vil gerne se den kommune, der vil prøve at tvinge en klient til at benytte et ulovligt tandfyld-materiale.
    "Der findes et særligt sted i helvede forbeholdt kvinder, der ikke hjælper hinanden..." M. Albright

Registreringsdato
    Jun 2007

Hejdien skrev:

kommunen gav ikke tilskud til evt rep eller fyldninger med plastik kun med kviksølv og han brugte ikke kviksølv i sin konsultation
    Har du hørt om det videre forløb? Om kommunen gav afslag, så han må gå med hul i tanden og risikere at få den trukket ud?

Det skal da nok få ham i job, hvis han mangler en masse tænder.

Man skal høre meget, før ørerne falder af.

Men ja, det er godt for ungerne. Kviksølv er noget giftigt møg.

Registreringsdato
    Jun 2007

Anina skrev:

Og jeg vil gerne se den kommune, der vil prøve at tvinge en klient til at benytte et ulovligt tandfyld-materiale
    Næ, det kan de jo ikke, hvis tandlægen IKKE har det, men kommunerne kan jo med den kommunale lovgivning i hånden give afslag, fordi den lov, kommunerne arbejder med, IKKE er ændret endnu. For der står jo, at de KUN giver tilskud til kviksølv... ikke til plast.

Fed lovgivning...

Så der kan kommunerne spare rigtig mange penge, fordi borgerne IKKE kan få tilskud til at få lavet huller i tænderne.

Så ham, du kender, Hejdien, må gøre sådan her, hvis han vil glemme tandpinen indimellem... eller lovgivningen.

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    71

Citer Oprindeligt indsendt af Helle Se indlæg
    Fra Politikken.dk

Fra 1. april må tandlægerne ikke længere bruge kviksølv i plomberne.

Dermed følger Danmark Norges eksempel.

I dag bliver det nemlig forbudt at bruge amalgam på de norske tandklinikker. Amalgam indeholder nemlig kviksølv, som er en af de farligste miljøgifte.

Og nu er et lignende forbud altså på vej herhjemme, siger sundhedsminister Jakob Axel Nielsen til TV Avisen.
    Beklager piger... Der bliver intet totalforbud mod brug af amalgam.

Iflg. PTO (Praktiserende Tandlægers Organisation) bliver der ikke indført et totalt forbud mod kviksølv i tænderne fra den 1. april.....

Forbud mod amalgam - hvornår?

En del tandlæger fik juleklejnerne galt i halsen, da TVA og flere andre medier ved juletid kunne oplyse, at amalgam blev forbudt som fyld-ningsmateriale fra 1. april 2008.

PTO tog straks kontakt til bl.a. Sundhedsstyrelsen, der kunne oplyse, at der var tale om en misforståelse.

Der bliver intet totalforbud mod brug af amalgam.

Derimod fortsættes arbejdet med udfasning af amalgam helt i overensstemmelse med de råd og anbefalinger Sundhedsstyrelsen gav i rapporten om udfasning af amalgam i tandplejen fra 2006.

Styrelsen konkluderer heri, at indikationsområdet for anvendelse af plast som fyldningsmateriale i blivende kindtænder fremover kan udvides.

Plast, især som førstegangsfyldning, vil i mange tilfælde være en fuldgod løsning, men der bør i behandlertilbuddet stadig være en mulighed for anvendelse af amalgam i de tilfælde, hvor det er åbenbart, at en fyldning i dette materiale vil holde bedst.

På baggrund heraf anbefaler Sundhedssty-relsen, at Sundhedsministeren i sine videre foranstaltninger sikrer, at både amalgam- og plastfyldninger, enkelt- og flerfladede, i blivende kindtænder fremover vil være anerkendte og tilskudberettigede i tandbehandlingen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor Miljøministeriet, at kviksølvbekendtgørelsen ændres og amalgam kun bruges i blivende kindtænder, jvf. ovenfor, hvor der er:
    - manglende mulighed for tørlægning
    - vanskelig tilgængelighed af cavitet
    - speciel stor cavitet
    - stor afstand til nabotand.

Sundhedsstyrelsen anbefaler samtidig Sygesikringen, at der fremover ydes tilskud til enkelt-, to- og flerfladede plastfyldninger i præ-molarer og molarer.

Det vides ikke med sikkerhed, hvornår ændringerne træder i kraft. Der gættes på 1. oktober 2008, men det afhænger af flere forhold.

Ændringerne skal således igennem den sædvanlige høringsfase, tilskudsprobelmatikken skal forhandles og aftales, ligesom det kan tænkes, at der indføres en overgangsordning, således at behandlere og patienter får mulighed for at vænne sig til ændringerne.

En fuld implementering af de nye regler kan derfor ende med at blive 1. januar eller måske 1. april 2009.

Under alle omstændigheder bliver der ikke tale om noget totalforbud i denne omgang. Men der er ingen tvivl om, at især Miljøstyrelsen gerne ser et sådant.

Norge, Sverige og Finland har en række restriktioner ved anvendelse af amalgam.

Kilde: Praktiserende Tandlægers Organisation
    Der er derfor - desværre - fortsat gode grunde til at være opmærksom på problemet med Skadeligt Dentalmateriale

Personligt foretrækker jeg, udelukkende for mit eget vedkommende - hellere helt undværre en tand eller dem alle - end at få tænderne repareret med kviksølvholdige giftstoffer!

Bemærk ydermere, at ammende mødre, der har kviksølvamalgam i tænderne på tidspunktet for påbegyndt amning - højst sandsynligt "tømmer" deres egne depoter af kviksølv-rester deres krop har deponeret i kroppens fedtvæv - direkte til deres børn med modermælken.

Jeg kan ikke henvise lige pt til kilderne for denne påstand - fordi jeg har endnu ikke ledt efter dette specifikke årsag-virkning-sammenhæng i forhold til kviksølv-amalgam... Derimod er det et efterhånden velkendt fænomen, at den udtalte forurening i atmosfæren og specielt i havvand... med tungmetaller, pesticider samt andre skadelige stoffer som DDT m.v. - har vist sig at for enden af "fødekæden" så langt fra os som i de arktiske egne, hvor mennesker hovedsageligt ernærer dem med fisk og havdyr... indeholder disse menneskers kroppe drammatisk forhøjede mængder af disse stoffer og det er nu bekræftet, at disse stoffer transporteres videre fra ammende mødre til deres spædbørn.

Personligt kan jeg overhovedet ikke se forskellen mellem (andre) tungmetaller eller diverse bekæmpelsesmidler i forhold til hvordan menneskekroppen deponerer disse og så komme af med dem bl.a. i modermælken - og kviksølvet deponeret i kroppen efter udsivning fra tandplomberne.

Der er en god grund til at overveje risikoen ved amning hvis den ammelystne nybagte mor har kviksølv i tænderne.

Denne kviksølv, der frigøres fra kroppen i den modermælkdannende proces - bliver ikke mindre giftigt af - at samtlige danske tandlæger stiller dem på rad og række, og efter tur bedyrer at det kviksølvstads de stopper i tænderne på (endnu) raske mennesker - ikke er skadeligt. Det skal de sige.... Vi derimod - vi skal selv overtage ansvaret for hvad vi og vores børn skal udsættes for.

Efterfølgende vil det blive vores eget ansvar - uanset om vi vælger "stole" på tandlægerne eller ikke. I det øjeblik vi har de rette informationer og vælger at se bort fra dem - er det ikke længere tandlægerne, der vil bære ansvaret for (bi)virkningen af kviksølvet i vores tænder og de helbredsmæssige konsekvenser for os selv og vores børn. Dernæst er ansvaret udelukkende vores eget.
    • Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Nov 2006
    Lokation
    Norge
    Alder
    64

Min sønn var til tannlegen her en dag. Han skal tilbake i april og legge GULLFYLLING i en tann.......til den nette sum av kr 8 000! Gjett hvem som må betale! Men her er forbud mot amalgam, og noe annet enn gull duger ikke i hans tilfelle....Men altså - jeg betaler gjerne. Han har ellers ikke amalgam i tennene. Takk og pris!

Allikevel har denne tannlegen gitt ham en stor flaske med Fluor gurglevann! :twisted:
    The Law of attraction: “Du bliver hvad du tænker”!

Registreringsdato
    Mar 2006
    Lokation
    Fyn
    Alder
    77

Min tandlæge bruger ikke amalgam mere - han bruger udelukkende plastik og har gjort det i flere år.

Jeg tvivler nu på, at de fleste tandlæger, klinikassistenter og tandteknikere vil finde sig i at bruge kviksølv mere. Mon ikke de er bevidste om, hvor farligt et stof det også er at arbejde med?

Anne
    Alder er som at bestige et bjerg - man bliver nok lidt forpustet, men man får en langt bedre udsigt!

Registreringsdato
    Jun 2005
    Alder
    71

Citer Oprindeligt indsendt af Tante Ana Se indlæg
    Denne kviksølv, der frigøres fra kroppen i den modermælkdannende proces - bliver ikke mindre giftigt af - at samtlige danske tandlæger stiller dem på rad og række, og efter tur bedyrer at det kviksølvstads de stopper i tænderne på (endnu) raske mennesker - ikke er skadeligt. Det skal de sige....
    ....men sandheden er ganske anden....

Se filmen om den "rygende tand" lige HER.....

Se filmindslag om, hvordan kviksølv forårsager degeneration af hjernens neuroner lige HER.....

• Som kronisk syg gennem en menneskealder, svigtet af læger, genvandt jeg helbredet det seneste årti, alene takket være fremragende medicinsk forskning, lægerne ikke har tid til at læse, og lære af. På denne hjemmeside står jeg for formidling af viden/videnskab, jeg høstede og lærte af på min vej tilbage til livet.
    • Jeg er ikke en fan af alternativ medicin, jeg kun undtagelsesvis henviser til, men jeg er ikke fanatisk og kan skelne mellem fup og guld. Lægen Carsten Vagn-Hansen er afgjort guld, lige som hans beskedne hjemmeside. Om de fleste af hans bøger og pjecer kan man læse her.
    • Er du ramt af lavt stofskifte, som syg eller pårørende - besøg vores "stofskifte-butik" (ikke webshop) og vores anden hjemmeside, det norske Forum For Stoffskiftesykdommer der byder på hundredtusinder personlige beretninger, et utal af norske og danske stofskiftesyge har betroet hinanden gennem mange år. Bemærk dog, at vores norske forum har afviklet brugeraktiviteter, og ikke længere optager nye brugere.

Registreringsdato
    Jun 2007

Jeg skulle liiige se de link, der var på forsiden og landede bl.a. på http://www.mayday-info.dk/, og se, hvad jeg fandt :

FDA, den amerikanske sundhedsstyrelse må nu indrømme kviksølvs sundhedsskadelighed
    1.06.08 09:10
    Alder: 15 days

Af: TTM / KILDE: KURT LINDEKILDE

FDA - den amerikanske pendent til Sundhedsstyrelsen - har netop tabt i en retssag om amalgam / kviksølv i tænderne.

FDA må nu "krybe til korset" og vil et stykke hen ad vejen anerkende, hvor farlig det er at have kviksølv i sine tænder.

At FDA bl.a. skriver mere realistisk om amalgam på sin hjemmeside - se link nedenfor! - er godt nyt for HELE MENNESKEHEDEN på vor vej mod mere tungmetalfrihed.

Links:

www.fda.gov/cdrh/consumer/amalgams.html
    http://www.mayday-info.dk/9.0.html

"Gammeljomfruer er damer, som har hornhinden i behold" (Siw, 10 år).
    "Børn bader nøgne, men voksne vil helst skjule sine ældre dele." (Peter 8 år)
    "De ældre kan ikke få børn. Deres æggestokke er slidte, og desuden har mændene problemer med protesen." (Christian 8 år)

Bookmarks

Regler for indlæg